Full version: Alruna
La Strega
Har köpt alrunafrön, svårt att hitta info om dem....hur bär jag mig åt nu?
Fenja
Sök på Google.se det finns massor av rolig text om denna mytomspunna växt där!!
Mvh
Fenja
La Strega
hittar bara massor om legenden bakom den....å den kan jag ju redan..wink.gif men det jag behöver veta är hur jag ska göra med fröna för att ha störta chans att lyckas...har gått uppfattningen att de är ganska svåra att odla?
kerstin z5-6
kallgroende sort, Så inne i januari -låt fröna suga vatten ett par dygn i rumstemp -därefter ut i kylan --4-6 v eller längre Kan man täcka sådden med snö under denna period är det en fördel. Under snön bibehålls en gynnsam temp. och smältvattnet medverkar till att göra fröskalet poröst. Efter köldperioden skall temp. inte höjas för häftigt även sedan groningen börjat. Ett kallhus eller drivbänk är ett lämpligt ställe att förvara en kallgroende sort på.
Täck gärna sådden med fiberduk så flyter inte fröna omkring
Gror oregelbundet en i taget ..
Lycka till
K
La Strega
Kan man inte så dem inomhus? *vill nu* unsure.gif
kerstin z5-6
Jovisst kan du -
Jag sår mycket sorter inomhus -
De som behöver kylas kan man kyla ute eller i kylskåpet
.Jag rek trots detta att du inte sår före jan -februari +6 v kyla .. det innebär om du sår o ställer ut att du kan ta in dem i slutet feb början mars , för groning
Lysrör ett måste
Sår du inne nu kommer fröna att troligtvis att gro -om de får sin kylperiod , men det är mycket svårt att få småplantor att klara den här "sidan av året "
Våren är det mycket lättare -och dit är det lång tid
Du vill väl plantera ut dem sen ? smile.gif ohmy.gif tongue.gif
Tesa
Jag sådde för en månad sen lite drygt och satte sådderna i verandan där temperaturen skiftar mycket från riktigt varmt till ganska kallt nattetid...och efter en 3-4 veckor så grodde det ett par frön iallafall...
Ippa
Jag satte mina alrunefrön i en kruka och täckte med "örad" plastpåse. Efter ett par månader grodde allihop utan att jag gjort något annat än bara låta de stå i ett soligt fönster. Någon kallperiod behövdes alltså inte. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon