KURT
Jag undrar om det är någon som mjölksyrar grönsaker? Jag efterlyser inget recept (det finns det ju gott om på nätet om inte annat). Jag undrar bara om det görs överhuvudtaget numera?

Jag har inte hört någon som gör det och tycker egenligen att det är lite konstigt. Jämför man med hur man tar hand om bär och frukt så är det ju betydligt mera arbetsamt att koka sylt än det är att mjölksyra grönsaker.

Men jag misstänker att de egenligen inte har funnits någon tradition i Sverige att mjölksyra grönsaker, de grönsaker som odlades traditionellt i Sverige kunde man oftast förvara ändå i jordkällare och liknande.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har testat iår med att mjölksyra bönor men det är inget jag brukar göra, normalt oftast så förväller jag och fryser in.
ylle
Jag mjölksyrar västeråsgurkor varje höst. Det blir kanongott.
myskmadra
Jag har syrat gurkor i år. De verkar bli bra. Annars brukar jag prova göra surkål, syrade röbetor mm. En del blir bra, annat inte......... Experimentslustan driver en vidare........
Ljusalfheim
Jag gör en lab på surkål (mjölksyrajäsning) i skolan...

vi hade 1.5% salt i lösning för att täcka vitkål som sedan låts stå (ska analyseras nästa vecka). Brukar man använda en sådan saltlag?
KURT
CITAT (Ljusalfheim @ 30-09-2004, 23:33)
Jag gör en lab på surkål (mjölksyrajäsning) i skolan...

vi hade 1.5% salt i lösning för att täcka vitkål som sedan låts stå (ska analyseras nästa vecka). Brukar man använda en sådan saltlag?

1.5% salt är normalt, och kål tillhör det säkraste att syra.

I östeuropa syrar man ofta blandningar av olika sorters grönsaker (+ ev äpplen), just blandningen av olika sorters grönsaker gör syrningen säkrare, mjölksyrabakterierna får en mera sammansatt blandning av kolhydrater att växa på. Även om man "bara" gör surkål, så blandar man i allmänhet i åtminstonde lök + kryddor.
Susanna
Hej!

Jag upptäckte precis att jag hade tre vitkålshuvuden som låg och pöste i landet. De verkar fullt användningsbara. Kan någon berätta mer exakt hur man gör surkål? Vad krävs mer än vatten och salt? Hur länge ska den lagras och i vilken temperatur etc.

Hälsningar
Susanna
netaave
Surkål är mjölksyrajäst vitkål. Är en gammal rätt och mycket vanlig i Tyskland. Passar bra till bland annat korv. Hur göra

Ta bort stocken på ett vitkålshuvud. Bäst att använda är kålen som finns i affären på sensommaren, hösten
Strimla därefter vitkålen i fina strimlor
Lägg ett lager strimlorna i botten på ett speciellt keramikkrus eller ett träkärl
Varva med strö salt på, ca 1msk för ett kg kål
Stöt kålen så att den saftar sig
Häll ett par matskedar surmjölk över
Lägg en handduk över och lägg en tallrik över så att kålen tryck ner i lagen (häll på vatten om lagen inte täcker)
Låt stå i två veckor (rumstemp)
Klar att äta. Är den för sur kan man spola kålen i kallt vatten innan förtäring
Christoffer
Hur mjölksyrar man grönsaker?
Köper man mjölksyra någonstans?
KURT
CITAT (Christoffer @ 26-11-2004, 00:42)
Hur mjölksyrar man grönsaker?
Köper man mjölksyra någonstans?

Nej mjölksyran bildas vid anaerob jäsning, tex enligt recept ovan. Det är alltså bakterier som finns naturligt på grönsakerna som växter och jäser grönsakerna. Läs mera utförligt med recept i boken:

Mjölksyrejäsning av grönsaker

av Annelies Schöneck

Finns på endel bibliotek och i antikvariat. Andra exempel på mjölksyrade produkter (förutom mejerivaror) är tex saltgurka och isterband.
Susanna
Hej Kurt!

Tack för beskrivning av hur man gör! Nu ska jag pröva. Min man som är från Österrike blir säkert lycklig om jag lyckas!

Susanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon