Full version: andreas i uppsala
nypan
hej andreas i uppsala,
intressant läsning på sajten exotics in scandinavia. har också sett bilderna i ditt album, och det som slår mig är att du måste vara en hejare på att fixa till detta med betingelser för växter som verkligen vill ha torrt om fötterna. Hur gör du, vad är det för material du använder i jordblandning, vart vänder du dig (köper knappast en påse sand hos weibulls för 15 spänn per liter, eller en fjuttpåse pinjebark..som jag gjorde nu för att snabbt fixa ett par lökar som ska ner i jorden). Vore kul om du berättade hur du går tillväga, mvh nypan/m
andreas i uppsala
När jag skaffar rätt jod så drar jag dels till grustagen, där man kan plocka hur många liter sand,grus och stenar som helst för en tia.
Jorden består av lerjord ,torv,grus och sand. Något speciellt är det inte.
Pinjebark ogillar jag starkt, det är heller inte bra för växterna. Det är helt onödigt. det enda det gör är att det skyddar något mot frost. Grus ska det vara,ljust grus, finns inget bättre!
Torv använder jag för att oskadligöra lerjorden,sedan fyller jag på med sand/grus och sen kraftig grus.
nypan
coolt!

Pinjebark ogillar du starkt; "inte bra för växterna", berätta varför såsom du ser på saken? Jag har aldrig köpt det förut, men tänkte att det skulle ev skydda lite mot frosten. Hade visst läst om karga miljöer för lökväxten i fråga, men stendrösar och pinjeträd enkom...
associationer, mao. i hur tjocka lager är dina planteringar med grus, sand etc, dvs hur lång är det till gruset ? Ljust grus, speca gärna tack i allmänbildningens namn, mvh nypan/ m stockholm zon 3
nypan
Skickat den: 30-09-2004, 23:31

Medlem

Grupp: Medlemmar
Antal inlägg: 51

...menade förstås hur långt det är till leran (som du oskadliggör medelst torv, därefter grus sand etc). har du trädgården öppen för visning, ngn gång på året? /mvh nypan

coolt!

Pinjebark ogillar du starkt; "inte bra för växterna", berätta varför såsom du ser på saken? Jag har aldrig köpt det förut, men tänkte att det skulle ev skydda lite mot frosten. Hade visst läst om karga miljöer för lökväxten i fråga, men stendrösar och pinjeträd enkom...
associationer, mao. i hur tjocka lager är dina planteringar med grus, sand etc, dvs hur lång är det till gruset ? Ljust grus, speca gärna tack i allmänbildningens namn, mvh nypan/ m stockholm zon 3
andreas i uppsala
Barken ska innehålla nåt gift som inte är så bra för dem, mer kommer jag inte ihåg bara att de inte är bra.
Ja, lerjorden börjar vid 0.5-1m. Vilket räcker got och väl. lerjorden är inte bara dålig, den innehåller mycket gott och när den blandas upp med torv så är den inte lika farlig längre. jag har naturligt mycket stora stenar i lerjorden också vilket hjälper lite.
Nej min trädgård är inte öppen för folk. Det skulle ändå inte komma några, dne är så liten så det tar max 5-15 minuter. Den är fortfarande inte klar. I höst då börjar det på allvar! biggrin.gif
alex
Lerjord... det har man ju erfarenhet av(Någon som kanske har hört talas om Töreboda blomkrukefabrik?)... Fördelen med det är ju att det är näringsrikt, och nackdelen är den att det är kompakt och då isolerar det ju dåligt, är dåligt dränerat och svamparna som växer runt rötterna på växter och hjälper dem med att ta upp näringsämnen behöver syre, och ju kompaktare jorden är, ju sämre trivs ju då dessa svampar...

Så de som tycker om att odla olika sorters gräs(t.ex. vete, havre, råg...), de tycker om denna jord...

Det gör inte jag...
andreas i uppsala
och tack vare det så har vi skånesläte,östgötaslätten,västgötaslätten och upplandslätten
alex
Den exoten som man kan komma på som gillar lera är ju oliv, men den är ju tyvärr inte så härdig, så om man ska odla den i backen så gäller ganska kraftig täckning på vintern...
nypan
andreas i uppsala, storleken har ingen betydelse, ens i trädgårdsammanhang biggrin.gif I övrigt, ganska mkt grus & sand, blandat med torv, om jag förstått dig rätt, ovanpå lerjorden (1/2 till 1 meter) verkar göra underverk för härdigheten,ger du ngn extra näring? Är själv väldigt förtjust i bambu och gräs av olika sorter , vad gillar bambu egentligen för jordmån och trivs t ex zebragräs i grus/sandjord? när du blandar in torv, köper du då de vanliga 50-liters säckarna, och hur fixar du till cocktailblandningen dvs torv är ju oftast ganska så hårtpackat, upplever jag och önskar en trädgårdsmixer i present (betongblandare, hehe...). Blivit intresserad av mer exotiska växter efter besöken på dina länkar, ngt som du rekommenderar som en bra nybörjarväxt, en favorit som du tycker fler borde pröva? på trädfronten ryms inget mer i min lilla trädgård (säkert mindre än din...) men såsom det är nu har jag maackia, rönnsumak, flikbladig, hjulträd och ett par körsbärsplommon. Ngt väldigt litet kanske då...

mvh nypan /m
andreas i uppsala
De flesta grejer jag odlar är relativt härdiga. Sen skyddar jag känsliga växter också.
Torven hackar jag sönder, det är inte särskilt svårt/avancerat.
Bambu klarar de mesta jordar, bara bladen får ligga kvar under stammarna.

Phyllostachys bambu är konstigt nog okänd i sverige. De anses väl inte vara härdiga vilket är lite skrattretande. De flesta är EXTREMT härdiga. Phyllostachys blir stora,får tjocka stammar och ger en väldig tropisk känsla, helhärdiga här, de härdigaste är härdigaste till ca 30-35 minus om inte mer.

Fikon är lätta av övervintra eftersom att de inte är städesgröna, en massa granris,löv och sen en massa snö ovanpå. Tyvärr blir de bara därgfikon här, skulle jag tro.
Aucubia japonica är ganska härdig, likaså fatsia japonica.

Poncirus trifoliata är en riktigt höjdare. Det är nämligen en härdig citrus, härdig ner till ca 25 minus! Blommar under senvåren och till hösten när det börjar bli kyligt kan man skörda sura små citrusar. Jag vet inte riktigt om de kommer blomma här p.g.a för kalla höstar, men i danmark gör de, men jag vet inte riktigt.
Aprikos och persikoträd är inte helt fel heller. Jag har ett aprikosträd som jag satte i våras.Kommande ska den blomma och ge mig aprikoser till sensommaren biggrin.gif
Hibiscus är kanske inte så jätteexotiskt men de är fina när de blommar.

Alla de här är lätta och kräver knappt någon omvårdnan alls, jämfört med vissa.
nypan
tack, oerhört mkt, andreas i uppsala, det var generöst och dessutom roliga tips! ett flertal ska härmed prövas, grustaget nästa! /mvh nypan
thomaswahlqvist
Jag har tre st Phyllostachys , den varigerade sorten som skall bli lågväxande ,70cm tror jag.
Så då behöver jag inte vara orolig för den då!
Pleioblastus är den lika härdig? Har en som skall bli 6-7 meter, kommer den att få tjocka stammar?
andreas i uppsala
den varigerade sorten av släktet phyllostachys? blink.gif Vad heter den?
Pleiobaktus ska vara ungefär lika härdig, eller det är svårt att säga, phyllostachys kommer fron norra kina men också freån södra. De känsligaste är härdiga till -15 och de härdigaste till -30.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon