Full version: Blommors Betydelse
EmelieW
Hej!

Jag heter Emelie och går sista året på Samhälle-Samhälle programmet.
Jag håller just nu på och gör ett projektarbete om blommornas betydelse för människans välbefinnade. Jag har valt att inrikta mig på rosor.
Det jag behöver nu är några blomsterintresserade människors syn på rosor.

Vad tror Ni att rosen betyder för oss, både psykiskt och fyskiskt?
Vad betyder den för Er, personligen?
Varför kan rosen finnas med både när man föds och när man dör?

Jag har även frågat florister, begravningsentrepenörer, präster, barnmorsker m.fl. Men nu vill jag ha Eran åsikt!

Är tacksam för alla svar.

Tack på förhand, Emelie
amaira
Hej Emelie och välkommen hit!!! wub.gif

Roliga och tänkvärda frågor du ställer!

Rent spontant, så är rosor för mig, en djup inre förnimmelse av livets skönhet, en förnimmelse som inte stannar vid synen, utan inbegriper doft och känsel, och ger genklang i hela min kropp, en djup känsla av lycka.

Nog "händer" det något i kroppen, när man står framför den här skönheten som genomlysese av höstsolens lite svala strålar, och insuper en doft som inte är av denna världen!

Mina svar på alla din frågor, de kommer nog - för de var tänkvärda - men de kanske inte kommer till mig förrän nästa höst tongue.gif och det hjälper ju inte dig... Men tack för härliga frågeställningar!!!

/amaira
Kajsa

Världens mest älskade blomma, och första egna rosorna blev förstås Peace och Queen Elisabeth som fryser bort medan åren går. Nu sedan 80-talet finns ingen gräns för alla rosor man kan köpa. Svenska Rosensällskapet bildades 1987. Tycker att dom Kanadensiska rosorna är otroliga, tål sträng kyla och hela Sverige kan nu odla rosor. Alla gammaldags rosor som Gallica, Alba, Myskrosor, Bourbonrosor, Vresrosor osv ja dom tillhör bassortimentet i min trädgård, tuffa rosor som ska överleva mig. Så kryddar jag med några ömtåliga Austinrosor en del i krukor. Skulle gärna ha en av dom alla, när man väl börjar läsa, köpa, plantera är man fast. Har haft massor av växter men rosor är magiskt. Det finns tjocka härliga böcker som man kan trösta sig med hela vintern, som bara väcker ändå mer habegär. Ja, rosen är kungen i trädgården, alltid rätt till alla tillfällen i livet både glada och tråkiga. Det är det vackraste man kan ge bort i blomväg.
kerstin z5-6
Vad tror Ni att rosen betyder för oss, både psykiskt och fyskiskt?

Formen doften färgen -Allt med rosen kan påverka kroppen och själen -positivt . Rosenolja och rosenvatten har andvänts i 100 tals , om inte tusentals år . Rosor har hittats i Faraonernas pyramider -den har alltså varit viktig för människan länge

Vad betyder den för Er, personligen?
Den vackraste växen jag vet -om jag måste välja ...
Inga ger så sköna trädgårdsupplevelser och besvikelser -som rosen

Varför kan rosen finnas med både när man föds och när man dör?
Den är evig.
Glömde tillägga att man kan drabbas av total rosgalenskap ... har beställt 50 st som kommer till helgen ..huga ..vad gropar det blir smile.gif
Hannele
wub.gif Det är oftast snittrosor maken köper till mej, när som helst, inga speciella dagar.

Trädgårdsrosor har jag inte brytt mej om förrän det senaste året.
Fast jag köpte Peace till min först uteplats som 19-åring, men jag flyttade snart därifrån.
Jag fick se en blomma på den. Nu, efter trettio år, har jag av nostalgiska skäl köpt mej Peace igen.
En vild nyponbuske vid havsstranden gör mej glad. smile.gif

Jag har alltid en ros som handblomma vid begravningar.
Annica i Sörmland
Skojiga frågor!

Psykiskt betyder den väl välbefinnande; något vackert att se eller lukta på. Dessutom drar ju blommorna till sig surrande insekter vars ljud (surret) kan vara avkopplande.

Fysiskt... tja... det är svettigt att plantera dem!! laugh.gif Men förhoppningsvis är det värt mödan. wub.gif

Varför rosen passar i båda ändar av livet..? Som Kerstin sa; den är evig. Sen anser jag att rosen symboliserar kärlek på ett sätt som ingen annan blomma gör. Kärlek visar man ju både när någon föds eller dör.

För mig personligen betyder rosen kärlek, oavsett färg egentligen. Även om det enligt blomsterspråket är den röda som står för just detta. Just nu betyder det även lite oro, eftersom jag precis planterat fem stycken och hoppas att de ska överleva vintern och ge mig vackra blommor nästa sommar. Håller tummarna!! tongue.gif

Lycka till med arbetet och meddela oss gärna hur det går!

Kramar Annica
Eva i Skåne
Rosor står för något vackert och för närhet och känslor, och kärlek om man så vill, men inte nödvändigtvis förälskelse utan även "tycka om"-känslor.
Doftande rosor hör till i en "riktig" trädgård. Påminner mig om barndomens somrar.

Rent fysiskt ger rosor mig inga lyckotankar. Tänker mest på taggar i fingrarna unsure.gif

Att man kan använda rosor även vid begravningar handlar just om känslorna igen. Den döde har betytt något viktigt för den som väljer rosor. Det är en sista kärleksförklaring.
Om jag skulle tvingas ordna en begravning för någon jag inte höll kär skulle jag aldrig välja just rosor.
Cilla
Vilka bra frågor Emelie!

Jag har alltid fascinerats av vilda rosor - äppelros, stenros, kanelros...
Envisa snår med glimmande blom vid klippa och havsskum, vid torra vägar, i kyla och blåst. Röda klor till försvar och ändå bjuder de då och då en älg, hare och rådjur att knipsa ett skott. Frustande färger på hösten med blad och nyponfrukter. Vildrosor visar mig mig styrka och livsglädje.

Sedan de kultiverade rosorna. De som människor valt ut, korsat, grävt för, beskurit och okulerat i många generationer. Som fyller själen med doft och drömmar, med blomblad som sammet i fingrarna, och en fröjd för ögat i färg och form.

Rosorna ger starkt hopp och längtan när de knoppar, stark passion när de blommar - och samtidigt en visshet om att all denna lust är förgänglig. Som livet själv.
renate
Jag älskar de gammaldags Rosor,tänk ; så länge de har funnits och nu har lilla jag glädjen att får plantera de i min trädgård där de ger mig välbefinnande med sin skönhet och berusande doft.

Henry Martin
zaaritha
Rosor--för mej: Perfekta skapelser! Rosor är ju så enormt vackra!
Och--alla dessa olika sorter, alla dessa fantastiska färger!!
Men; vildrosorna är de finaste!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon