Det finns många olika saker du kan pröva. Om du har ett nyare system (ME eller XP) kan du pröva att göra en systemåterställning till en tidpunkt innan problemet uppstod. Glöm inte att stänga av ditt antivirusprogram innan du gör det, annars går det sönder av systemåterställningen.
Om det ständigt är Internet Explorer som orsakar problemet så är det vits att installera om Internet Explorer (ta bort och sätta dit igen).
Jag antar att du har gjort dom vanliga felsökningsoperationerna som att scanna disken. Kör för säkerhets skull den fullständiga scanningen, dvs den som även kollar diskens yta. Det finns också olika verktygsprogram som kan hitta fel i systemet, t.ex. Norton Utilities.
Nästa gång det händer skriv ned den exakta ordalydelsen på felmeddelandet. Sök sedan på mikrosofts sida efter förklaringen till felmeddelandet. (Skriv in så många ord som möjligt ur felmeddelandet i sökrutan)
http://support.microsoft.com/Det finns också andra supportsidor och diskussionsgrupper som ger bättre förklaringar än Microsofts sida. Du hittar dem genom att söka på Google och skriva in så många ord som möjligt ur felmeddelandet i sökrutan. Detta fick jag upp när jag gjorde en sökning:
http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8...problem&spell=1Den sista utvägen är att installera om systemet, antingen installera om ovanpå på det befintliga och hoppas att problemet försvinner. Om inte så måste du göra en "ren" installation, dvs formatera om och installera allt på nytt. Om du har använt datorn i många år utan att formatera om så kan du uppleva att datorn blir snabbare och bättre efter en omformatering.
Om du inte redan har XP på datorn kan det vara värt att skaffa. Kolla först om din dator har tillräckligt med RAM minne för att klara xp. Hade ME tidigare och ständigt problem med denna typ av fel! Formaterade om och installerade XP och nu går den som en klocka. Sedan ett år tillbaka har aldrig behövt nödavstänga med strömknappen.
Jag skulle inte dumpa datorn innan jag hade prövat allt. Om problemet kvarstår efter omformatering, då kan man misstänka hårdvarufel. Troligast är dock att det är mjukvarufel.