Orchid
Nu blir jag snart galen! Det händer hela tiden, att när jag öppnar internet explorer... surfar ett tag men sen efter en liten stund kommer det upp ett meddelande som säger "internet explorer har stött på ett problem, måste avslutas" el nåt sånt.
VARFÖR händer det här hela tiden? Jag har norton virus program, spyware program, rensar datorn ofta, kör defrag minst en gång i månaden. Har inget särskilt på datorn heller, alltså som tar mycket plats o så.
Nån som kan hjälpa mig??? sad.gif
kristerh
Jag hade samma problem med min gamla dator + att den låste sig,
det visade sig att det var något programfel, hade en sån där hempc som man får från jobbet och de flesta HP:s datorer i vår årgång hade samma fel.
har nu bytt dator och det fungerar utmärkt.
krister
Orchid
Jo, nog ska min dator också dumpas... måste bara vänta tills jag har samlat ihop pengarna! Funderar på att köpa en mac, någon som har erfarenhet av dem?
Sommartorparn
Vilket system har du?
Har felet funnits länge eller har det kommit nyligen?
Ciczi
Hej Orchid!

Jag har en del erfarenhet av MAC och andra system. MAC OS X är i mina ögon ett betydligt bättre system än t.ex. Windows (oavsett sort). OS X är ett Unixbaserat system.

Till vardags använder jag operativsystemet Linux (fast vad distibutionen heter har jag förstås glömt, det är min pojkväns dator). Det trivs jag bra med, råkar sällan ut för krascher, programomstarter och dyl.
Behöver kanske inte säga vad jag tycker om Windows. huh.gif

Mvh Ciczi
Sommartorparn
Det finns många olika saker du kan pröva. Om du har ett nyare system (ME eller XP) kan du pröva att göra en systemåterställning till en tidpunkt innan problemet uppstod. Glöm inte att stänga av ditt antivirusprogram innan du gör det, annars går det sönder av systemåterställningen.

Om det ständigt är Internet Explorer som orsakar problemet så är det vits att installera om Internet Explorer (ta bort och sätta dit igen).

Jag antar att du har gjort dom vanliga felsökningsoperationerna som att scanna disken. Kör för säkerhets skull den fullständiga scanningen, dvs den som även kollar diskens yta. Det finns också olika verktygsprogram som kan hitta fel i systemet, t.ex. Norton Utilities.

Nästa gång det händer skriv ned den exakta ordalydelsen på felmeddelandet. Sök sedan på mikrosofts sida efter förklaringen till felmeddelandet. (Skriv in så många ord som möjligt ur felmeddelandet i sökrutan)
http://support.microsoft.com/

Det finns också andra supportsidor och diskussionsgrupper som ger bättre förklaringar än Microsofts sida. Du hittar dem genom att söka på Google och skriva in så många ord som möjligt ur felmeddelandet i sökrutan. Detta fick jag upp när jag gjorde en sökning:
http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8...problem&spell=1

Den sista utvägen är att installera om systemet, antingen installera om ovanpå på det befintliga och hoppas att problemet försvinner. Om inte så måste du göra en "ren" installation, dvs formatera om och installera allt på nytt. Om du har använt datorn i många år utan att formatera om så kan du uppleva att datorn blir snabbare och bättre efter en omformatering.

Om du inte redan har XP på datorn kan det vara värt att skaffa. Kolla först om din dator har tillräckligt med RAM minne för att klara xp. Hade ME tidigare och ständigt problem med denna typ av fel! Formaterade om och installerade XP och nu går den som en klocka. Sedan ett år tillbaka har aldrig behövt nödavstänga med strömknappen.

Jag skulle inte dumpa datorn innan jag hade prövat allt. Om problemet kvarstår efter omformatering, då kan man misstänka hårdvarufel. Troligast är dock att det är mjukvarufel.
Orchid
Oj! Tack så mycket för ditt svar sommartorpan!
Jo, jag har ett nyare system, XP. En systemåterställning har jag gjort, installera om internet explorer har jag däremot inte gjort. Fullständig scanning har jag gjort. Jag sökte på mircrosofts hemsida efter förklaringen på felmeddelandet, och det stod att det fanns vissa uppdateringar jag inte hade. O då försökte jag ladda ner dom, men det gick inte heller. Jag tror jag ska ta och reformatera om den, fast det knäppa är att det är inte så länge sen jag gjorde det. Typ 3 månader. Jag brukar reformatera om den, och då brukar det bli jätte bra men det dröjer inte länge fören den börjar om på nytt. Det är en bärbar dator jag har, om det nu spelar någon roll vet jag inte.

ciczi: vad trevligt att höra, jag har hört så många olika åsikter om mac.. anledningen till att jag funderar på att byta, e att ja bara börjar tröttna på windows.
Sommartorparn
Att du har en bärbar dator ska inte utgöra ett problem.
Konstigt att du inte kunde ladda ned uppdateringarna. Det har hänt mig en gång och då berodde det på att jag laddat hem en uppdatering som jag inte skulle ha och den ofullständiga installationen låg och blockerade andra uppdateringar.
Det finns också virus som gör hindrar dig från att ladda hem vissa säkerhetsuppdateringar. Har du prövat göra en on-line virusscan på någon av de stora antivirusföretagens siter, t.ex. www.symantec.com. Titta efter "security check".

Har du möjligtvis laddat hem Service Pack 2 till din XP-dator???? Jag har hört att många har haft problem med det. Dessa problem har dels berott på att dom haft något spionprogram sittande i datorn, dels på att dom måste uppdatera vissa drivrutiner till sin dator innan SP2 kan fungera.

Hur stort RAM-minne har din dator?
Ingrid på Västkusten
Prova Opera istället - en mkt bättre browser än IE!
Ciczi
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-09-2004, 15:33)
Prova Opera istället - en mkt bättre browser än IE!

Håller med Ingrid på Västkusten. Opera är hästlängder bättre! Tillsammans med Linux är det nästan oslagbart!

Ciczi
Orchid
CITAT (Sommartorparn @ 30-09-2004, 15:29)
Att du har en bärbar dator ska inte utgöra ett problem.
Konstigt att du inte kunde ladda ned uppdateringarna. Det har hänt mig en gång och då berodde det på att jag laddat hem en uppdatering som jag inte skulle ha och den ofullständiga installationen låg och blockerade andra uppdateringar.
Det finns också virus som gör hindrar dig från att ladda hem vissa säkerhetsuppdateringar. Har du prövat göra en on-line virusscan på någon av de stora antivirusföretagens siter, t.ex. www.symantec.com. Titta efter "security check".

Har du möjligtvis laddat hem Service Pack 2 till din XP-dator???? Jag har hört att många har haft problem med det. Dessa problem har dels berott på att dom haft något spionprogram sittande i datorn, dels på att dom måste uppdatera vissa drivrutiner till sin dator innan SP2 kan fungera.

Hur stort RAM-minne har din dator?

Ja, det är just det jag har försökt installera! Service pack 2.
Ehhh, lite pinsamt men jag har ingen aning om hur stort RAM- minne jag har.
Sommartorparn
Då skulle jag börja med att avinstallera SP2 och se om problemet försvinner. Se till att du har alla säkerhetsuppdateringar förutom just SP2.
Här kan du läsa vad man ska tänka på innan du installerar SP2:
http://www.microsoft.com/windowsxp/sp2/sp2...whattoknow.mspx

Här kan du läsa om problem med sp2. Du hittar mer om du gör google sök på SP2
http://www.theregister.co.uk/2004/08/17/xp...p_sp2_glitches/

För att se hur mycket ram du har. Högerklick på "Den här datorn". Välj "egenskaper". Under fliken "Allmänt" längst ned står det hur mycket RAM du har.
Tapio
Halaj!

Sällar mig till operahyllarna. Flera ljusår bättre än IE.
Finns att ladda ner gratis på nätet.

//T
Kattgräs
Jag använder Netscape. Inte alls problematiskt som Internet Explorer. smile.gif

Den finns också gratis för nerladdning på nätet.

Att byta webbläsare är oftast bästa lösningen på problem med IE... Det blir en viss "omlärningstid", men det brukar gå väldigt fort att lära sig hitta i den "nya".
Orchid
CITAT (Tapio @ 02-10-2004, 12:12)
Halaj!

Sällar mig till operahyllarna. Flera ljusår bättre än IE.
Finns att ladda ner gratis på nätet.

//T

Vart finns finns Opera o ladda ner??
TeliaNet
även solen har sina fläckar: när jag tog bort opera så kunde jag inte öppna bildfiler mad.gif

ett annat bra alternativ kan var netscape.
Orchid
CITAT (TeliaNet @ 02-10-2004, 17:14)
även solen har sina fläckar: när jag tog bort opera så kunde jag inte öppna bildfiler mad.gif

ett annat bra alternativ kan var netscape.

ehh.. jag kan ha netscape som ett alternativ. vart laddar man ner det?
Kattgräs
De har en egen site www.netscape.com. (Om detta är att göra reklam ochr otillåtet ber jag om ursäkt! För det är inte meningen! huh.gif )
Sommartorparn
En sak till: Om du ändå bestämmer dig för att formatera om, då kan det vara bra att göra det så grundligt att du tar bort "partitionen" (enheten) och sedan skapar den på nytt. Hur man gör står här:
http://www.theeldergeek.com/formatting_dri...using_xp_cd.htm
Förklaringarna verkar krångligare än de är eftersom de gäller även för dem som har delat upp sin hårddisk i flera "partitioner". Men om du bara har en "C" så är det inte så kringligt. Först tar man bort den, sedan skapar man den. Vitsen med detta är att vissa fel kan annars ligga kvar på datorn även efter en normal formatering.
Tapio
Halaj!

Opera finns att ladda ner på opera.com.

En finess som opera har är att när du öppnar programmet så kommer det upp en dialogruta som frågar var du vill börja. Jaha... och...är det så bra?
Jo! Det är skitbra!

Följande scenario;
Man har surfat i timtal i jakt på någon info el. nåt.
Jag kör alltid open in background window.
Så har man då hittat kanske tio hemsidor som verkar ha det man letar efter och skall till att läsa närmare.
Då plötsligt är modemet ofint nog att bara slänga på luren, eller så kommer det nån error report och så går hela browsern ner. Detta händer med både opera och IE.

MEN klickar man på open from last session så säger det frrrrrrt och så kommer alla de där hemsidorna upp igen.

Man kan också göra så att om man har suttit och surfat i flera timmar och måste av någon anledning sluta fast man inte är färdig så kan man bara stänga av datorn utan att avsluta opera. Sen kan man bara fortsätta där man var sist när man öppnar opera nästa gång.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon