Catten
Hej
Jag har en "Svärmors tunga" som inte mår bra. Några av bladen verkar friska så jag tänkte försöka ta stiklingar. Hur gör jag för att lyckas bäst?
Kan jag skära av ett blad och doppa det i webifix och sen sticka det i så jord ?
/Catten
Åsa, mälardalen zon 2
Sansevieria brukar t.o.m gå att stycka upp i bitar och föröka.

Bild på sansevieria stickling till höger.

Styckar du upp bladet i bitar håll reda på vad som är upp och ned + är det en brokbladig variant så brukar inte de nya små plantorna bli brokbladiga, det kommer nya gröna plantor från de gröna delarna av bladet och från de gula delarna kan det dyka upp gula små plantor som inte har en chans att överleva när de tas bort från moderbladet pga att de saknar klorofyll..
Alexandra
Det räckermed att du skär ett blad i bitar och sticker ner de i en kruka med vanlig jord. Ta en lagom stor kruka och vattna inte för mycket för då ruttnar sticklingarna... Lycka till!
evaisa
Det går utmärkt att ta en stickling och sätta i jord. Ju större stickling desto fortare går det. Så ta ett så stort blad som möjligt. Låt det gärna torka några dagar innan du sätter det i jord. Vattna sedan sparsamt, låt gärna stå ljust.

Det kan ta ett bra tag innan det händer något. Är du mycket nyfiken så kan du ta upp plantan efter någon månad o titta efter. Ha gärna perlite i jorden. För att undvika att skottet ruttnar.

Och som någon skrev tidigare: det är de gröna plantorna som förökas på detta sätt. Gör du så här med en gul-randig, vitrandig eller grågrön så återgår plantar till en grön.

Vill du föröka de veriegerade så måste du ha med en bit av rhizomet, den underjordiska stammen. Det räcker med en liten bit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon