Hur förvarar ni era vinteräpplen? Har ett par sorter här hos mig som måste vara vinterfrukt för äpplena går lätt att plocka nu men är sura som attan! Har lagt några i matkällaren, funkar en sådan även om den inte är väldigt kall?
Sommartorparn
05-10-2004, 07:59
Ju kallare desto bättre. Äpplen klarar ett par minusgrader eftersom dom värmer varandra genom att utsöndra någon slags gas. Är det för varmt skrumpnar äpplena gärna. Jag förvarar mina i en övertäckt låda på balkongen, och vissa år har dom klarat sig till påsk. Vid rejäla köldknäppar måste jag dock ta in dom vilket är ett besvär. Min mor, som har matkällare, förvarar dom inte där utan i garaget, som inte är frostsäkert. Måste också passas mot köldknäppar. Hennes äpplen blir skrumpnare än mina som ligger utomhus, och jag tror det beror på att det är varmare där en på min balkong, Och torrare luft.
CallEva på Öland
05-10-2004, 08:31
Hej där!
Vi använder blåa champinjonbackar och försöker att lägga de små liven med luft i mellan.
Sedan brukar vi plocka om dom ett antal gånger, ju längre fram på våren, ju oftare.
Vi förvarar dom i en jordkällare.
Calle på Ön under morgondis
Se till att det är säkrat från gnagare. Har man tillgång till en eletronsik termometer så kan man ju ha den instucken bland äpplena om man förvara dem utomhus, så vet man om man behöver täcka mera eller ev ta in dem tillfälligt.
Jag hade mängder av äpplen utomhus under tak i flyttkartonger en vinter. Frigolit under kartongerna, filtar över. Lade äpplena glest så de inte berörde varandra och tjocka lager tidningspapper mellan.
Inte det mest optimala men det funkade.
Senaste skriket är plastpåsar som man suger ur luften ur och knyter till. Sedan mörkt och svalt. Flera osm testat har kunnat lagra Melonäpple och Åkerö till april. Gott betyg!
Etylengas som äpplena utsöndrar alstrar inte direkt värme, men det är förunderligt hur frukter som äpplen klarar sig i minusgrader utan att frysa om de ligger inneslutna i låda.
Hellre isolera mot kyla än försöka lagra i värme tycker jag. +2 till 5 grader är det optimala.
Sommartorparn
05-10-2004, 20:16
CITAT (Cilla @ 05-10-2004, 20:02)
Senaste skriket är plastpåsar som man suger ur luften ur och knyter till.
Plastpåsar!
Intressant, det stödjer min teori om att det inte bara är en fråga om temperatur utan också om luftfuktighet.
Jasså gasen värmer inte

Trodde det....
Hur som helst så verkar äpplena värma/isolera varandra. Jag har varit med om att de yttersta frusit medan de innersta klarat sig. (blir det sedan töväder så får man naturligtvis plocka bort dom frusna så dom inte ligger och ruttnar...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.