pisanggoreng
Hej,

Detta är min första höst med egen trädgård, vilket är spännande. Fast man blir lätt förvirrad…

I min iver över att så perenner (som jag hört att man kan göra med fördel på hösten) stoppade jag ner några frön i en liten upphöjd bädd för ett par veckor sedan. Jag bor i zon 1, ska jag säga. Jag trodde då att de fröna först skulle skjuta upp något till våren, men när jag tittade idag har några stycken redan börjat visa sig. Bland annat rosenkragar (nr. 6147 hos Impecta) och japansk träddödare (nr. 4507 hos Impecta).

Är detta som det ska? Har jag sått för tidigt? Vad kommer dessa små plantor gå för öde till mötes tror ni?

Tack på förhand,

/pisanggoreng
jessica zon6
Tja,jag har ju gjort samma misstag biggrin.gif biggrin.gif
jag tänkte pröva med att gräva der sådden i kallbänken och täcka med något...osett om det fungerar.

Det står ofta om hur man sår olika perenner, men jag vet inte var man hittar info om när man ska så dem.... biggrin.gif

mvh

jessica
Lena i Torslanda
Det är som sagt alldeles för tidigt och de små plantorna kommer med all säkerhet att frysa ihjäl. Man kan alltid försöka få dem att överleva genom att bädda in dem i löv eller annat luftigt men de har inte mycket att sätta emot. Det är bättre att så tidigt på året och sätta ut sådderna. De fröer som behöver en köldperiod hinner då få det ändå.
pisanggoreng
Jaja, det ante mig...

Fast nu kan man ju undra... Kan man kanske plocka in dem och låta dem så att säga "övervintra" inomhus...?

Eller är det bättre att satsa på nya frön till våren?

/pisanggoreng
Pilken
Vill bara berätta att jag sådde lupiner (av den ädlare sorten) i fjol alldeles för sent. Det kom några blad innan vintern och jag trodde att det var kört.
Men de överlede rolleyes.gif och jag bor i zon 4!
Hav förtröstan ty man ska ej underskatta naturen och dess överlevnadsförmåga.
kerstin z5-6
Visst kan det gå, men just Lupiner är ju osedvaligt livskraftiga ...
Här finns de flesta perenner samt såråd
Det går ju också bra att fråga här i förökning .. när det blir dags
Sådd och förökningslistan
Hälsar K
Sollan
Har samma problem, sådde vallmofrön för två veckor sedan (av min perenna sort) och se! Nog fasen har de grott! Jag trodde att de krävde en kallperiod....
Blomstertanten
unsure.gif Det borde ju gå alldele utmärkt att så perenner på hösten. Dom frösår sej ju själv om fröna får sitta kvar och hos mej brukar alldeles för mycket klara vintern. biggrin.gif
Lena i Torslanda
Visst frösår sig perenner själva men långt ifrån alla fröna gror under hösten. De flesta ligger och väntar på våren. Om man vill ha kontroll över sina frösådder, speciellt om det är lite ovanligare sorter och dyra fröer så väljer man att så i början på året. Finns ingen anledning överhuvudtaget att så under hösten. Det är ingen idé att ta in de som grott. De klarar inte den taskiga inomhusmiljön med värme, dåligt ljus torrluft etc. Kan du erbjuda ett växthus med frostvakt så är det förstås en annan femma! rolleyes.gif
pisanggoreng
Hej igen och tack för svaren!

Nej, ett växthus med frostvakt kan jag inte erbjuda... Dock en mörk kallkällare i vilken det inte blir några minusgrader. Är det lönt, tror du/ni?

/pisanggoreng
kerstin z5-6
Jag tror de klarar sig ute med din zon smile.gif Har du dem i kruka -gräv ner i rabatt i så fall -eller kallbänk
smile.gif
pisanggoreng
Det låter ju förtroendeingivande, trots allt. Jag har dem i en kallbänk bestående av en pallkrage. Ska jag kanske lägga på en massa löv, så småningom?

mvh,

pisanggoreng
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon