Hej,
Jag har en vildvuxen naturtomt och på öst-sidan vill jag ha vind/insynsskydd ca 70 meter. Jorden är fattig, mest grus/sand och endast hassel växer där nu.
Efter en del läsande har jag kommit fram till att Häggmispel kanske kan vara ett alternativ för mig, eftersom den inte är så krävande och dessutom är snabbväxande.
Det finns olika typer av Häggmispel. Vilken typ är är bäst om man vill ha en så stor, snabbväxande och tät buske som möjligt. ? (Zon-2)
- Är Prakthäggmispelö ett bra val?
- En nybörjarfråga: Vad är det för skillnad på Busk och Häckplantor (är det storleken eller...?)
- Var i Stockholmsområdet kan man köpa bra Häggmispelplantor?
- (finns det skillnad på "kvalitet"?)
Tack så mycket på förhand
LageB
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2003, 12:26
Amelanchier lamarkii har jag här och den fungerar bra. Den blir dock bredare än A. spicata.
Men tät vet jag inte om jag vill kalla Häggmisplar, de har ofta en ganska gles förgrening.
Häckplantor brukar vara mindre än buskplantor buskplantor har ofta odlats något/några år längre i plantskolan. +Ofta är häckplantor barrotade och buskplantor sitter ofta i kruka.
Viss skillnad i kvalité på växter förekommer, tyvärr har jag inte handlat häckväxter i Stockholmstrakten så jag vet inte vilket företag som är bäst.
Tack för det Åsa,
Om jag förstår saken rätt, om jag nu vill ha insynskydd "snabbt", bör jag välja Busk planta och inte Häck ?
Vad gäller Häggmispel sort, är det någon som har erfarenhet av "Moelv" ?
Mvh
Lage
Marie zon3
24-02-2003, 13:02
Hej,
Jag håller själv på att väljag häggmispel men vill ha en smal friväxande häck så det blir alniflora eller spicata för mig. Här var dock en bra sida med fina bilder och beskrivningar.
http://www.eplanta.com/dokument/sortimentlista.htmlmvh
/Marie
Jaa du Lage, inte heller jag tycker att häggmisplarna är särskilt täta i sitt växtsätt.
Vill du absolut ha det ändå så får du nog göra en insatts med sekatören då å då för att få buskarna att grena sig lite flitigare.
Bara toppa alla grenar å toppskott nån eller några centimetrar ner. Som (väl)klippt häck blir misplarna ofta mycket täta.
Tack för svaren Ronny och Marie,
Kanonbra länk Marie !
Är det någon som vet var man kan köpa Häggmispelplantor i Stockholms området (eller vart man kan vända sig för att få tips om plantskolor)
Mvh
Lage
Marie zon3
25-02-2003, 12:41
Hej Lage,
Jag bor norr om Stockholm men har en favorit affär i Huddinge, Zeta,
http://www.zetas.nu/ ,jättestort utbud, kunnig personal och jag tycker inte att de är ohyggligt dyra men skall du köpa till 70 meter kanske det är billigare att gå till något gardencenter eller typ Bauhaus.
Om du köper E-märkta plantor får du jämn och bra kvalitet. Tyvärr har jag inte något riktigt bra tips på billiga häckplantor.
Jag rekommenderar verkligen ett eller flera besök på Zetas i alla fall. Enda risken är att man blir så köpsugen, särskilt jag som är en samlare.
Lycka till,
Marie
Hej & tack igen Marie,
Jag har hört talas om Zeta. Det får bli ett besök dit.
Mvh
Lage
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.