pisanggoreng
Hej,

Ett litet (eller stort) växthus vill väl alla egentligen ha, men det är ju knappast billigt om man ska köpa ett färdigt, och inte speciellt enkelt om man ska snickra ihop det själv av överblivna fönster i olika former, storlekar och utföranden.

Så om man bara vill ha en liten hörna (5-6 kvadratmeter) kan man då inte bygga ett med några reglar och växthusplast? Det blir såklart inte lika snyggt som ett 'vanligt' växthus, men väl så bra, eller?

Jag har en 3 meter lång södervägg på ett garage jag vill bygga något på.

Finns det några anledningar att inte bygga med växthusplast?

/pisanggoreng
KURT
De flesta av de grönsaker vi köper odlas under plast. Det fungerar utmärkt. Förutom "hus" av reglar kan det många gånger vara enklare att bygga s. k . plasttunnlar av VP-rör eller annat material. Det har också fördelar jämfört med växthus, man behöver inte byta jorden, bara flytta "huset".

Lena i Torslanda
Jag antar att du menar den kanalplast som finns i skivor. Det är väl alldeles utmärkt att använda. Lättarbetat, går enkelt att såga i, slagtåligt, bättre isolering än glas tex. Enda nackdelen som jag ser är att det inte är lika snyggt som glas men det är ju en smaksak. Bygg du ett växthus, du kommer inte att ångra dig.
uno
Södervägg. Tänk extra mycket på hur Du skall bygga för att få en bra ventilation.
pisanggoreng
Ja... Ventilationen skulle liksom bli min följdfråga, tänkte jag... huh.gif

Finns det några bra tumregler att gå efter?

/pisang
ThomasJ
Ju mer ventilation destå bättre kan man nog säga.. smile.gif

Men försök göra öppningsbara luckor vid nocken som går att öppna, då kan värmen snabbt komma ut.

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon