Jag tycker att om man bor i zon 5-6-7-så är det ett vågspel att lämna ute ...de gror fin t och visst de kan klara sig -men får vi hård frost i April -vilket händer så fryser det som kommit upp
Jag rek därför att ta in under lysrör efter 8 v kyla
Skulle de inte gro -sätt ut igen -vissa frö är seega o behöver flera varm kall perioder -
Lewisia : Det var nåt år sen sist -jag ska så igen i år
De är ofta kallgroende och behöver också oftast 4-6 v i kyla under snön för att gro -Sedan växer de sakta .. till små söta rosetter år ett
Detta har jag skrivit upp sen förra gången jag sådde
Sådd ute i början -mitten dec -ett dygn inne så fröna suger upp vatten -
därefter placerades sådden ute i plastpåse och plastback som grävdes ner under snö-Därefter in under lysrör
Gro oregelbundet en o en under lång period -flytta till krukor eftersom -(Jag sår i plastlådor -ej en o en kruka )
Tål ej övervattning som små
Sätt i relativt djupa krukor i grusblandad jord med grus i botten -De har lång pålrot
Dra upp dem under lysrör
Planterades ut i juni i väldränerad backe med i relativt fet" kogödsel/grus blandad jord
De gillar mat "
Även om flera av dem inte var så stora på hösten klarade alla vintern o blommade fint året därpå
(Även om en del kallgroende frö -kan gro direkt -utan kyla så tar de ingen skada av att kylas . Med dessa sorter tycker jag att utbytet /antal groddar är större om man kylbehandlar -Men det är hur det varit för mej -när jag har sått )
Temperaturen i ditt växtrum med lysrören är det bra om du kan hålla låg -men det växer ändå .Vid högre temp kan man få problem med tex bladlöss och andra sjukdomar
Det vanligaste "felet brukar dock vara övervattning
Tänk på att lysrören ska sitta 1 dm över sådderna o flyttas upp allteftersom växterna blir större
Såjord -jag brukar ha Hasselfors -den med perlit i finns på granngården -Älg på påsen -

Hälsar K