Full version: mera fröer!
jessica zon6
Har nu acacia dealbata,lewisia och aconitum och har några funderingar smile.gif
Kan acacian sås när som helst under året?
Hur sår jag lewisian för att få så stora plantor som möjligt till sommaren,Redan nu i oktober inne eller? och tillsist stormhatten ,kräver den mer minusgrader för att gro ,om man sår inne ,ska då sådden placeras i frysen eller?
tacksam för svar smile.gif smile.gif smile.gif

mvh
jessica
kerstin z5-6
Lewisia inne under lysrör tidigast jan feb
ev kylas om de inte grott inom tre v
Stormhatt sätt ut frösådden i dec-jan under 6-8 v-gräv ner under snön , plastpåsar runt sådden
Därefter in för groning
krukväxten så samtidigt som lewisian
Aldrig i frysen övrigt se sålänk jag tipsat om i tidigare inlägg
jessica zon6
Nu blev jag lite förvirrad smile.gif smile.gif I AoTförökningslista stod det sådd inomhus i slutet av oktober,men det är alltså bäst att så perenner tidigast i dec-jan för att få mest livsdugliga plantor eller? smile.gif
Läste också att stormhatt gror inte lika bra med torkade fröer?,jag trodde att alla fröervar torkade,,,vad man lär sig mycket här!! smile.gif smile.gif

mvh

jessica
kerstin z5-6
Just aconitum .. där är det viktigt med färska fröer -
Har du en rejäl fröportion kan du testa att ställa ut dem tidigare -när tjälen lagt sig -så är de färdig kylda -redan i januari

Har testat -mest exotiska fröer -de kommer upp dåligt okt -dec
Men jag är ingen krukväxtexpert .. kan mer om perenn sådd:)
Vilken växt stod det så om ?? Sådd i oktober !! Inne ???
Vill veta så jag kan ändra det i så fall..det måste vara felskrivet ohmy.gif

Detta är fö allt jag hittar om just stormhatt i sådd o förökning
Kommentarer:

Sådd av äkta stormhatt
just dessa lämpar sig fint för utesådd. De behöver minusgrader ett par veckor för att vakna ur dvalan, 4-6 veckor rek jag ute under snön. Så i såjord låt stå inne i 24 tim och ut under snön .. Sen får du bestämma om de ska gro till våren eller tidigare smile.gif

av Kerstin z5-6, zon (2004-02-03)

Stormhatt förökning och - När är fröna mogna?

Om det är en särskilt vacker sort som skiljer sig från de andra så är det inte säkert att fröplantorna blir lika vackra. Då är det delning som gäller. Men stormhatt brukar väl vara ganska långsam med vegetativ förökning.
Fröhuset skall vara brunt och torrt när du tar fröna.

av Peter S, zon (2004-09-07)

??
jessica zon6
Oj,Oj ,jag glömde visst att skriva att det var lewisian jag menade,om sådd i oktober.i sådd och förökningslistan.

smile.gif smile.gif
nu köpte jag fröer av impecta,så jag får hoppas att stormhattens frö är färskt...men stormhatten som jag har i trädgården verkar då inte fröna bli brun och torr, kan det bero på allt regn som har kommit???? smile.gif

jessica
kerstin z5-6
Har kollat -det är Hannelotte i Dalarna som sått så tidigt -Hon har inglasad balkong -5 + med lysrör där hon ställer ut sådder.
Har du lysrör inne och + 15 råder jag att så efter tjälen kommit o ställa ut -aconitum samt så lewisian i januari-Ska lägga in mina egna lewisia erf snart i listan
Hälsar K
jessica zon6
vad bra,då längtar jag till att läsa vad som står om lewisian,för jag har börjat med ett stenparti som blir klart i vår,med mycket grus inblandat,då måste jag ju bara ha lewisior där.

jag har garaget,som jag hade tänkt att ockupera i vinter,samt mitt blomrum,med belysning och kan tillochmed få ner temperaturen lite mera i något rum om det skulle behövas

smile.gif smile.gif smile.gif
Ska jag ta in aconitum efter ca 8 veckor, eller ska de stå ute till våren?

Kerstin, du är då verkligen en klippa på detta!!!

Tack så mycket

jessica
kerstin z5-6
Jag tycker att om man bor i zon 5-6-7-så är det ett vågspel att lämna ute ...de gror fin t och visst de kan klara sig -men får vi hård frost i April -vilket händer så fryser det som kommit upp
Jag rek därför att ta in under lysrör efter 8 v kyla
Skulle de inte gro -sätt ut igen -vissa frö är seega o behöver flera varm kall perioder -

Lewisia : Det var nåt år sen sist -jag ska så igen i år
De är ofta kallgroende och behöver också oftast 4-6 v i kyla under snön för att gro -Sedan växer de sakta .. till små söta rosetter år ett
Detta har jag skrivit upp sen förra gången jag sådde smile.gif
Sådd ute i början -mitten dec -ett dygn inne så fröna suger upp vatten -
därefter placerades sådden ute i plastpåse och plastback som grävdes ner under snö-Därefter in under lysrör
Gro oregelbundet en o en under lång period -flytta till krukor eftersom -(Jag sår i plastlådor -ej en o en kruka )
Tål ej övervattning som små
Sätt i relativt djupa krukor i grusblandad jord med grus i botten -De har lång pålrot
Dra upp dem under lysrör
Planterades ut i juni i väldränerad backe med i relativt fet" kogödsel/grus blandad jord
De gillar mat " smile.gif
Även om flera av dem inte var så stora på hösten klarade alla vintern o blommade fint året därpå
(Även om en del kallgroende frö -kan gro direkt -utan kyla så tar de ingen skada av att kylas . Med dessa sorter tycker jag att utbytet /antal groddar är större om man kylbehandlar -Men det är hur det varit för mej -när jag har sått )

Temperaturen i ditt växtrum med lysrören är det bra om du kan hålla låg -men det växer ändå .Vid högre temp kan man få problem med tex bladlöss och andra sjukdomar
Det vanligaste "felet brukar dock vara övervattning
Tänk på att lysrören ska sitta 1 dm över sådderna o flyttas upp allteftersom växterna blir större

Såjord -jag brukar ha Hasselfors -den med perlit i finns på granngården -Älg på påsen -

Hälsar K
jessica zon6
Tack så hemskt mycket,nu vet jag hur jag ska göra.
smile.gif smile.gif
har nu läst mycket bl.a.på AoT`listor.men ofta olika sätt,beskrivs.det känns tryggare då man får svar från någon från rätt del av landet som en själv bor i smile.gif smile.gif

mvh

jessica
kerstin z5-6
Ja , alla råd går inte att direktöverföra till vårt klimat , men vi har fördelar med -Ta tex lewisian som uppförsig så bra här men ruttnar lätt i skåne , och Bergvallmon smile.gif Vi får vara glada för dem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon