Full version: Plantera om gran
grunge
Hej!

Jag var tvungen att ta bort en gran på min uteplats. Men sen fick jag en idè om att jag skulle såga av toppen och plantera den på ett annat ställe. Nu undrar jag hur man får rötter på granen och hur man sen går tillväga för att plantera den.

/Micke
Gossen Ruda
Fungerar inte, den kan inte nybilda rötter från stammen. Ibland kan nerliggande grangrenar slå rot om dom exempelvis ligger i mossa men det tar många år.
grunge
Ok, synd. Jag har roten (stubben) kvar, kan man göra nåt me den? Om man vill plantera en ny gran från en gammal, sätter man då frön från kottarna? Eller kan man ta hela kotten?
Gossen Ruda
En sittplats kan man möjligen göra av stubben. Man sår granfrön som frigörs när kottarna har torkat och öppnar sig. Kommer tyvärr inte ihåg när detta sker men jag gissar på våren.
grunge
Det blir ju schysst ved också.. Jaja, jag antar att det är kört för lilla granen. Var ju tvungen att fråga iaf wink.gif
Hannele
CITAT (grunge @ 01-10-2004, 17:32)
Men sen fick jag en idè om att jag skulle såga av toppen

Och göra en gran-svamp, det kunde du ha gjort!

wacko.gif unsure.gif blink.gif Varför kommer frågorna efter sågningen?? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon