JaneLeo
Kolla mitt album smile.gif
Har tagit 4 bilder på vår gavel som den ser ut nu.

Vi har just köpt hus, och har ingen aaaaaning om vad som finns här nu.
(Förra ägarna var inga trädgårdspedanter heller....)

VAD kan vi göra för att få det att se roligare ut?
VAD är det som finns där nu?
Vad bör vi ta bort, och vad bör vi INTE ta bort?

ALLA råd och tips tas tacksamt emot smile.gif
kerstin z5-6
Vilket väderstreck vätter gaveln mot -Den ropar efter en klätterros smile.gifsmile.gif
Fenja
Jag tycker att det ser ut som om det finns en hel del kirskål i nuvarande rabatt? Om det stämmer så skulle jag satsa på att bli av med den innan jag funderar över att plantera någonting annat där.
Mvh
Fenja
Anki på Öland
Kirskol och en stockros ser det väl ut som på bild 2
Anki
carren
Gullris och kärleksört tycker jag mig se på bilderna. Och ganska mycket kirskål, som de andra skrivit...

Annars tror jag att det skulle kunna bli fint med lite mer formstarka saker eftersom det är en ganska stor vit vägg som bakgrund. En rabatt med bara lägre perenner tror jag lätt ser ut som lite krafs längst ner i kanten på allt det vita. Vad beror förstås också på väderstreck, men buxbomsklot? Något vackert småväxt träd, typ japansk lönn? Klätterros på rejält tilltagen spaljé som någon föreslog? Kanske någon buskros som kompis?
thomaswahlqvist
Lite goda persikor och sen flera kraftigväxande klätterrosor på en stooor spalje. Inget småkrafs till att börja med, för du måste rensa kirskål ett par år, och då är det lättare med buskar/rosor för dom åker inte med av bara farten.
Ölandshälsningar
JaneLeo
Tack för alla fina svar.
Ja, jag tror att jag gör som ni säger - plockar bort allt "gammalt skit" och gör gaveln till "min" gavel.

Tror att gaveln vätter emot öster.
Är inte helt säker, MÅSTE skaffa mig en kompass...

Rosor är min käre sambo allergisk emot, men någon ovanlig vacker sort så kanske han ångrar sig.
Ingen här som kan bjuda på lite inspirerande bilder? wink.gif

Persikor låter spännande, kan man få det till att funka i Skåne?

Småväxta träd lät oxå spännande...
kerstin z5-6
Persika är ingen sak i skåne smile.gif
Benved är en trevlig klättrande" buske -finns uppstammad på Flyinge plantskola tex -jättefina frukter
Du kan ha vilken ros du vill (avundsjuk) har en del sorter i mitt album om du vill titta .
Är det taggarna han inte gillar ?
Veilchenblau? är en jättesnygg klätterros
Här är en länk på klätterrosor Klätterrosor
La Strega
Dörren som är på gavel, är det huvudingången?
JaneLeo
Nä det är inte huvudingången, men den dörren används nog mest...
La Strega
Okey...*ler*...är så att jag är väldigt inne på det här med feng shui....
hmm..om det är den dörren ni använder mest kanske ni borde göra om den till huvudingång? enligt feng shui är det viktigt att man hittar lätt till ingången och att den är markerad....=)

om du är intresserad av feng shui kan jag berätta mer? (känns lite onödigt å skriva långa utlägg innan jag vet det...? =)
Fenja
JaneLeo! Ta vara på de perenner som finns i rabatten, du kan ju ha dem någon annanstans om du inte vill ha dem just där. Var väldigt noga med att rensa bort alla kirskålsrötter bara, annars dyker de upp snabbt på det nya stället.
Sök på kirskål här på forumet så får du massor av bra utrotningsförslag, när du ska ge dig i kast med den gamla rabatten.
Mvh
Fenja
JaneLeo
La Strega.

Vad kul, för just som vi flyttade in i vårt hus, började vi också läsa en bok som heter "Feng Shui i Svenska hem".
Vi har planerat mycket utav vår möblering just efter den läran.
Först omedvetet, men nu även väldigt medvetet.

Ja, eftersom just gaveldörren är nära garaget och garageuppfarten, så tror jag att det är just den dörren folk kommer att knacka på.
Vår ringklocka fungerar ej, så kanske är en sådan "markering" du pratar om en dörrknackare? :-)
Vet dock också att man inte bör ha något som inte fungerar som man retar sig på, utan göra något åt det... *fniss* laugh.gif

Berätta gärna mer om du har tid och lust. Vi har just nu bara den boken jag berättade om, så vi kan ju inte sådär jättemycket än. Men vi är MYCKET intresserade och nyfikna :-)

Jag vet att vår sk. "huvudingång" ligget i Nordost, och bakom mig, där jag sitter nu och skriver, har vi sydväst.
Gavelingången, och rabatten jag tagit foto på ligger på min vänstra sida.
Hmmm... då BÖR det kanske vara väster den gaveln ligger åt??? blink.gif wacko.gif Hm, dålig på väderstreck är jag i alla fall... tongue.gif
JaneLeo
Fenja, tack för tipsen...
Det ska jag absolut göra smile.gif
Detta är ett ruuuuskigt bra forum, måste jag säga smile.gif
JaneLeo
Har nu varit inne på länken med klätterrosor.
Vi har kommit fram till att mööörkröda knoppiga rosor är en sort som sambon kan leva med. laugh.gif
Så nu ska vi bara hitta en bra sort tongue.gif
kerstin z5-6
Jazz är en fantastisk klätterros i din zon smile.gif röd smile.gif
Maria R
Är det zon 1 du bor i så säger jag bara en sak: blåregn...

Maria R
Maria R
Äsch, nu säger jag en sak till: spaljérad kameleontbuske! Som klätterväxt kan den bli 3-4 meter hög och har ett bladverk som går från grönt till rosa till vinrött! Snygg!

Maria R
JaneLeo
Jazz hittade jag ingen bild på. unsure.gif
Blåregn kände jag var superfin! Älskar blått!
Men UNDRAR om inte spaljerad Kameleontbuske passar bättre i färgerna till huset...

Tål att fundera på smile.gif
kerstin z5-6
Ta blåregn !kameleonten klarar z 5 , men blåregnet får jag ha inne sad.gif
Den där rosen kallas även "Thats Jazz" - en bild hittar du bla på Rosenposten under det namnet

Här är en länk dit smile.gif -varning dräggellänk
Rosenposten
JaneLeo
Kerstin, den var URVACKER i färgen.
Kanske kan jag sätta både den rosen OCH blåregn?
Känns som om färgerna hade varit fina ihop i alla fall! wub.gif
kerstin z5-6
Klart du kan ! - det är ju en stooor vägg och blåregn ska klippas för att blomma bra ..
ps du vet väl att Blåregn doftar som .. luktärt ungefär ..mmmm
vickeva
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-10-2004, 13:03)
Klart du kan ! - det är ju en stooor vägg och blåregn ska klippas för att blomma bra ..
ps du vet väl att Blåregn doftar som .. luktärt ungefär ..mmmm

Hur stor vägg behöver man till ett blåregn? vilket vädersträck trivs de bäst i? Är så sugen att sätta ett i stugan, men vi ska bygga om där så vi får ju vänta tills det är gjort, men sedan...
JaneLeo
Kerstin...

Ja, vad sägs om EN stor spalje då, att låta de båda klättra på?
Eller blir det snyggare att separera dem?

Nu till nästa fråga - köper jag plantor utav dessa två?
Eller fröer??? blink.gif
Och VART köper man det? På nätet eller i butik?
Och NÄR sätter/planterar jag dem???
kerstin z5-6
Du köper bägge smile.gif så -tar för lång tid
Wisteria Issai är en bra sort på blåregn har det sagts mig smile.gif Jag har ett sådant i vinterträdgård .De finns på varje välsorterad plantskola i z1 , det är jag övertygad om -Klätterrosen med , men du behöver väl fler rosor LOL -I så fall rek jag tex Flora Linnea Helsingborg eller Rosenposten , den senare tar 85 kr i frakt oavsett antal rosor -det går att bestämma när man vill ha dem
Bägge bör planteras på separata spaljeer-kanske med någon fler lägre busk(ros) emellan :)eller varför inte en ros på stam smile.gif Vid ingången ?Utnyttja din goda zon ..
kanske denna faller på läppen tongue.gif

Osiria
La Strega
Ang. feng shui dåh: =)

Om du har läst Feng shui för svenska hem så rekomenderar jag verkligen feng shui för svenska trädgårdar! rolleyes.gif

det jag menar med att markera dörren är ju att man Bör direkt förstå vilken som är huvudingången och det ska vara lätt att hitta och ta sig fram till den (typ gångar och "inramningen" av dörren är viktigt, trapp å tak å sånt) förstår du hur ja menar? =)

om du ska ha rosor, så ha gärna "snällare" växter runtomkring, med rundade blad (inga spetsar å taggar å sånt) så att det blir jämvikt i rabatten.
kerstin z5-6
Wisterian kan täcka vad som helst i z 1 men hållar inom ramarna eftersom den blommar bättre om den klipps relativt hårt -Man kan tex välja att bara låta två rankor gå fram och bli höga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon