LageB
Hej,
I tråden under "Vad vill du veta om trädens rötter" så nämdes det om Geotextil för att undvika att trädens rötter tränger in i avloppsör.

Jag funderar på ett helt annat problem/användningsområde för Geotextil.

Bakgrund:
Vår nyköpta naturtomt ligger på en grusås. Vi vill gärna kunna plantera olika typer av fruktträd. Även om vi gräver en stor grop och fyller med planteringsjord runt nyplanterat träd, så har vi hört från våra grannar att matjorden liksom rinner bort med tiden. Detta p.g.a att de underliggande marklagren också består av grus/grövre sten..

Idé för pantering av fruktträd på grusås:
Nu funderar jag på att göra följande:
1. Gräva en stor grop
2. Lägga ut Geotextil runt omkrink hela gropen.
3. Fylla med matjord eller planteringsjord och därefter plantera fruktträdet i mitten.

På så sätt, borde den ifyllda jorden "stanna". Vad tror ni om detta? Kan det fungera?

Mina andra fråga är då: Hur djup och vid bör jag gräva gropen för t.ex
- Äppelträd
- Körsbärsträd

Problemet är ju att rötterna, vad jag förstår, inte kan tränga ut genom Geotextilen och gropen måste vara mycket stor för att ge rötterna tillräckligt utrymme för lång framtid.

Kommentarer mottages tacksamt

Mvh
lageB
Cilla
Intressant problem - men en genomsläpplig mark har också sina fördelar!

Ett uppvuxet äppelträd (vanligt kronträd satt på A2 grundstam, de man köper i handeln) vill ha ett rotsystem som sträcker sig lite utanför kronan (ett friskt vuxet äppelträd på A2 blir ca 10 meter i diameter). Men får det näring på annat håll eller närmre, kan det utvecklas och förfinas där. Dock behöver ett vixet äppelträd rätt vitt utbredda förankringsrötter för att stå stabilt.

Ett körsbärsträd behöver ofta inte samma stora rotvolym, men blir det ett vuxet träd behöver det också rötter som förankrar.

Ett hål i marken med geotextil blir som en väl isolerad kruka. Hålet måste vara mycket brett och vitt, och frågan är om det kan ge tillräcklig förankring. Ett annat problem är att du inte får del av vattenflöden i omgivningen, och motsatt - att det kan bildas vattensamling i din "geokruka".

Jag har ingen erfarenhet av att plantera på grusåsar, men jag skulle fundera i banor av att stoppa alltför snabb jordgenomträngning med material som också släpper igenom vatten och näring - t ex sand.

En annan aspekt är att det inte behöver vara så illa att du får en genomsläpplig mark för träden. De vill visserligen ha ca 30% lerjord också (utöver humus och sand) men om du ser till att täcka området under kronorna med löv och kompost årligen, så får du en "aktiv" jord där en del sipprar vidare och en del tillförs.
Cilla
Jo - jag kom på ett område jag var i på västkusten där trädgårdsägarna sade likadant - att matjorden försvann nedåt i grusåsen.

Men jag tror inte det berodde på det:
- den naturliga tillförseln av humusmaterial var närapå obefintlig, i trädgårdarna växte mest barrträd och en och dessutom krattade man upp löven. De säckar med matjord som vi tillför våra planteringar är ofta en spott i havet jämfört med mängderna av vad t ex träd och vissnade växter tillför.
- matjorden man använde bestod mestadels av torv, som förbrukas snabbt. Vill man ha en långsammare ord bör man köpa eller hämta lerblandad jord.
- den befintliga jorden var kraftigt sandblandad och där fanns intet spår av ler. Många odlare byggde vidare med tillförsel av sand på gräsmattor od utan att tillföra organiskt material. En genomsläpplig sandjord är "snabb" - den suger upp och avdunstar vatten snabbt, grönmaterial och humus bryts ned snabbt, den värms upp snabbt i solen, den förflyttar näringsämnen och material snabbt osv. Tillför man vatten och näring (t ex i form av grönmassa) kan detta användas som fördel till växterna.
e_sedell
Kan du inte skära snitt (inte kryss) i din geotextil? Då borde rötterna kommi igenom, och jorden stanna kvar.
Ralf
CITAT (Cilla @ 21-02-2003, 09:59)
Ett hål i marken med geotextil blir som en väl isolerad kruka. Hålet måste vara mycket brett och vitt, och frågan är om det kan ge tillräcklig förankring. Ett annat problem är att du inte får del av vattenflöden i omgivningen, och motsatt - att det kan bildas vattensamling i din "geokruka".

Man kan ha ganska stora träd med små klumpar inann dom rasar omkull. Jag har köpt platskoleträd med klump på plantskolan klump.
Träden var 8 m höga o klumpen ca 80 cm i diameter.

Rötterna går väl i ytan oxå o där har man nog ingen geotextil, det är dom rötterna som tar upp mest vindkraft.

Geotextilen är inte vattentät, det blir aldrig någon "kruka" av den.
Cilla
Javisst, i plantskolan odlar man träden så att de ska få så liten och kompakt rot som möjligt, så att de ska gå att ta upp ur jorden utan att man skär av dem, och så att de ska kunna transporteras. När man väl satt dessa i marken sätter man ju dem med ordentligt stöd - antar att du också gjoprde det.

Sedan måste rötterna kunna utvecklas friare för att trädet ska växa, vara friskt och så småningom inte behöva stöd.

Vilka rötter som sedan fungerar osm bäst förankring är lite olika, dels beroende på art och dels på förhållanden. Att träd gärna utvecklar ytliga rötter som tar upp näring i humusskiktet är klart, men förankringsrötterna går lite djupare ned i olika formationer - om de kan.

Sant om geotextil och vatten förresten, och säkert finns ett otal sorter att välja på. Jag skulle inte själv välja det alternativet eftersom det finns andra alternativ, och eftersom jag inte tror att genoimsläpplighet behöver vara ett stort problem. Men vill man ha råd om detta kan man kontakta VegTech, www.vegtech.se (planterar träd i stadsmiljöer bl a) eller Nordplant som också odlar träd http://www.nordplant.se/.
LageB
Tack Cilla,
Hmm.. att först gräva en grop och sedan klä den med sand innan jag fyller med matjord är kanske ingen dum idé. Jag tror jag kommer att försöka med det.
Mvh
LageB
Cilla
Hej Lage,
Det kommer säkert att fungera, särskilt om du fortsätter att tillföra organiskt material ovanifrån, under kronan - krattar löv mm dit.

Du kan också plantera på rejäl kulle http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm för att försökra dig om att trädets rötter binder en del jord innan det ev rinner ned i grusåsen. Att plantera på kulle gör också att träden slipper ha sina rothalsar våta under blöta perioder.

Följ inte planteringsinstruktionerna du får i handeln bara. Iallafall inte om de föreskriver att du gräver en smal, djup grop. Man behöver normalt inte gräva mer än 2 ggr krukdjupet, men minst 4 ggr bredden, för att träden lätt ska kunna etablera sig de första åren.
e_sedell
Då fick man lära sig någonting nytt i dag också då...
LageB
Tack för tipsen Cilla. Toppen!

Mvh
Lage
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon