Full version: Vilda djur
zaaritha
Om ni MÅSTE säja ifrån; vilket, eller vilka s k av de vilda djur i Sverige--vill ni ha kvar?
Jag tycker definitivt att varg ska få finnas!
Utter, bäver,mård o mårdhund!
pejori
får man säga alla? wub.gif
har svårt att välja sleep.gif
men varg, björn, lo, tycker jag ska finnas unsure.gif
anncharlotte
Tänk om man kunde få slippa flugorna !
Nej ärligt talat så tycker jag att alla vilda djur ska få finnas, men inser att det är lätt att säja när man inte har dom så nära inpå sej.
Kan tänka mej att hade jag varg alldeles runt knuten och småbarn eller djur som kändes hotade var det lite svårare att svara.
zaaritha
Jamen--vargar ger sej inte på människor--om det ej är nå´t fel,på dem!!!
Inte lodjur, heller......
Nej---det är så att dessa "vilda djur", de gör inget ont!
pejori
tror nog att normalt är dom räddare för oss än vi är för dom ohmy.gif ohmy.gif
lodjur går inte in i bebyggda områden wub.gif
Gossen Ruda
Givetvis skall vi inte avlägsna något av våra inhemska rovdjur. Inte ens pga att dom är "farliga". I så fall står människan högst upp på listan. Däremot måste vi kämpa för att avlägsna införda rovdjur av alla slag eftersom dom skadar balansen i naturen. Mink och mårdhund står högst på den listan. Och (vild)katter. tongue.gif
andersen
Jag tycker att alla vilda djur som tillhör våran fauna ska få finnas.=mårdhunden ska inte vara här.
Sulawesii
Dom var väl alla här innan vi kom hit, så då borde dom ha all rätt att vara kvar! smile.gif
Jag vet att är lätt att säga så här som stadsbo, men, jag tycker att det är fel att döda. Så är det bara (för mig).
amaira
CITAT
Dom var väl alla här innan vi kom hit

Nej, de var inte det. Mink till exempel, är förrymda djur från människornas minkfarmer, som människan har "tagit hit" för att tjäna pengar och få "äkta pälsar".

Människan har i alla tider varit bra på att "föra runt djur och växter" till olika ställen i världen, och därmed rubba balansen på många känsliga platser. Med utrotning av andra sårbara växter och djur som följd.

En del djur "kommer tillbaka" på det viset, exempelvis vildsvinet i Sverige.
En del djur blir återinplanterade, t.ex bäver, myskoxe och varg i Sverige.
Många hjälps på traven av människan, t.ex. havsörn, pilgrimsfalk, mfl.

Och en del djur hamnar fel i naturen, om man nu kan säga så.
T.ex mink och kanadagäss. (Fast kanadagässen älskar jag)

Ännu ett djur som börjat sprida sig med blixtens hastighet, är skarven (sjöfågel) som uppträder i stora flockar och vars starka spillning dödar boträden och hela kobbar och skär. Dessutom påverkar de bestånden av olika fiskarter.
Men jag vet inte så mycket om skarven - utom att den börjat bli vanlig här, där det för bara tre år sen inte syntes en enda.

Skarven utrotades på 1800-talet har jag för mig. Vet inte riktigt.

Annars tycker jag också att människan mer behöver lära sig leva i samklang med naturen.

/amaira.
KURT
Eftersom inge röstar på fästingen så får väl jag göra det.
Sulawesii
Det var slarvigt skrivet av mig, amaira. Och jag håller med om att de djur som planterats in och gör skada inte borde vara där de är. Kan man inte trolla bort dom sad.gif ? VÄDLIGT svår fråga för en sån som jag.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon