Full version: Perukbuske
zaaritha
Kan man odla perukbuske här nära Vättern?
Vet ej vilken zon --egentligen--vi ska räkna oss till.??
Caprice
Cotinus "Grace" är den härdigaste av perukbusken, funkar upp till ca zon 4.... De andra sorterna till zon 2....
Vilken zon du tillhör kan du se här:

Caprice
thomaswahlqvist
Perukbuskar tål torka bra och så är dom snygga, men det vet du säkert. tongue.gif
Maria R
Intressant om den där Grace! det vore kul att veta lite mera om den -höjd, växtsätt, blomning, färg osv om det skiljer sig från den vanliga som går till zon 2.

Mvh, Maria R
Caprice
Cotinus "Grace", perukbuske purpurröda blad 2-3m
härdig till zon 4:

Visst är den härlig...!?

Caprice
Cilla
Oj vad fin den var! Är den så röd hela växtsäsongen?
Min är illande röd på våren, blir sedan intressant grön med röda nerver på sommaren och lite mindre illande röda blad på årsskotten. Tålig är den som bara den.

De som testat olika beskärningstekniker säger att ju slarvigare man beskär, desto snyggare blir den... Alltså självklart med skarpa snitt, men inte i grenklyka eller planerat på annat vis. Jag ska testa detta lite försiktigt på en av mina grenar i vår.
zaaritha
Tack för era svar!
Förstår att vi ska satsa på en perukbuske, trots allt!!
Viveka
Lustigt nog hade jag ingen aning om att det finns en grön perukbuske också.

Jag såg den i somras första gången på Sävedalens planstskola, den hade ingen etikett, men bladen såg vagt välbekanta ut, den var vackert vuxen och hade vippor av blomknoppar som såg spännande ut.

Så fastän jag egentligen var ute efter magnolior, plockade jag med mig den i vagnen och frågade ägaren vad det var.

Han tittade förvånat på mig och sa: 'Det är ju en vanlig perukbuske.'

Vanlig? För mig har den rödbladiga alltid varit den vanliga.
Nu har jag emellertid en 'vanlig' perukbuske bland magnoliorna också. den är inte lika spektakulär som den rödbladiga, men trevlig ändå. Ska bli intressant att se om den får höstfärg.
trillium
Hejsan!!
Det finns faktiskt Grön,Röd och Gul perukbuske.. Den gula finns på Lindhults plantskola bl,a.. Tror den finns på Zetas åxå,men där går den väll inte å lösa för månadslönen sad.gif
Det där med Zoner tycker jag man skall man ta med en nypa salt,först skall man ha klart för sig att Svensk zonkarta är upprättad efter våra Frukt/äppelträd och alltså inte riktigt relevant för perenner, möjligen en fingervisning.
Men ett microklimat kan man alltid åstakomma för sin perukbuske eller allt annat för den delen..

Var inte rädd för att pröva, jag har många plantor "som inte skall gå"

En dränerad vindskyddad södervägg sänker säkert din zon med 1 eller2...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon