Full version: Pil
Fialotta
Hej!
Är det nån som har ett tips, nån bra sida där man
kan skicka efter pil via nätet smile.gif

Sökte...men det kanske stavas annorlunda, jag
fick bara ett napp, där var det bara för visning hur man gör! unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Prova Lillöpil de har pilkvistar om du ex. ska göra staket, bersåer, kojor mm. http://www.lillohus.se/ll/

Billigare blir det ifall man tigger eller ber att få köpa av en energiskogsbonde, energiskog = korgvide (Salix viminalis)

Eller är det rotade plantor du är ute efter??
Exotic
CITAT (maudan @ 20-02-2003, 13:04)
Hej!
Är det nån som har ett tips, nån bra sida där man
kan skicka efter pil via nätet smile.gif

Sökte...men det kanske stavas annorlunda, jag
fick bara ett napp, där var det bara för visning hur man gör! unsure.gif

Hej Maudan,

Här är 1 sida att gå till .............http://www.lillopil.com/ll/
Visst är det kul med Pil, det är nog bara att beställa via nätet *hmmmm*?
det har jag inte tänkt på ,men jag vet att det går att ringa
laugh.gif sen landar det vid din dörr smile.gif Bra Vaaaa!
Jag skall köpa till mig nu i sommar.

MVH Exotic
ByggherreNr1
Med risk att idiotförklara mig själv kastar en amatör in ett litet tips. biggrin.gif

Som jag har förstått är det "bara" att hitta ett pilbestånd, kapa grenar, sätta ner dessa i bra planteringsjord, vattna regelbundet.

Voila

Svårare än så skall det nog inte vara.

Det är bara att slipa en kniv, fälla baksätet i bilen och ge sig ut och leta.
KURT
CITAT (ByggherreNr1 @ 20-02-2003, 14:10)
Med risk att idiotförklara mig själv kastar en amatör in ett litet tips. biggrin.gif

Som jag har förstått är det "bara" att hitta ett pilbestånd, kapa grenar, sätta ner dessa i bra planteringsjord, vattna regelbundet.

Voila

Svårare än så skall det nog inte vara.

Det är bara att slipa en kniv, fälla baksätet i bilen och ge sig ut och leta.

Man bör nog inte ta pil på annans mark, precis på samma sätt som man tex inte bör gräva upp grannens äppelträd.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp man brukar inte få sno hur mycket som helst, klippa kvistar brukar man inte få enligt allemansrätten (fast plockar man i elledningsgator som ändå röjs med jämna mellanrum kan det väl gå an)+ det finns många olika sorters pil, olika sorter fungerar olika bra till olika saker. Till ex. staket brukar Salix viminalis(korgvide = energiskog) fungera utmärkt.
Det bästa brukar vara att skörda pilen(årsskott) i december och sedan slå in den i sopsäckar och kylförvara den(alt. jordslå den) tills den ska användas på våren då man brukar blötlägga den i ett dygn innan man använder den. Men det kan även gå att skörda nu och kylförvara den, pilen bör vara i vila när man sticker ner den. Jorden ska vara ogräsfri, lucker och fin. Pil kräver mycket vatten så växtplatsen får inte vara alltför torr + innan den etablerat sig måste man vräka ut vatten.
Fialotta
Tack för hjälpen rolleyes.gif

Har beställt från lillopil...det var min yngsta dotter som ville
ha till häck och kojor till barnen!
Såg så kul ut att jag kanske får va med att fixa rolleyes.gif
om jag ber snällt rolleyes.gif
Tack snälla för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon