annaridell
Mest av nyfikenhet undrar jag. Hur gjorde du och hur blev resultatet? Hur många säsonger tog det innan du var nöjd??
Sommartorparn
Började för 14 år sedan. På f.d. åkermark. Sådde svagväxande gräs av sorten "tallbacke" , tror jag det hette. Har varit noga med att slå ängen varje sommar (vid varierande tidpunkt beroende på när jag har tid) och genast transportera bort gräset eftersom det innehöll frön från växter som jag inte ville skulle föröka sig där. (När det på ängen växer blommor som man vill ska föröka sig ska man i stället låta det slagna ligga kvar någon vecka så att fröna sprider sig!) Har sedan plockat vildblommor på olika ängar och lagt ut så de kan fröa av sig. Varje år har jag eldat ris och skräp på ett nytt ställe, och på den brända platsen har jag planterat småplantor av blommor och/eller sått blomsterängsfrön. Resultatet på den positiva sidan: Prästkragar, röllika och i viss mån vallmo har fåt bra fäste. Renfana är nästa projekt. Resultatet på den negativa sidan: maskrosorna har blivit fler från år till år! Syns inte mitt på sommaren, men vid en viss tid på året ser man inget annat än överblommade maskrosor och det är inte vidare snyggt. Tistlar och gråbo kommer ständigt in från grannens åkrar och måste hållas efter med R-sprutan. Dessutom har det kommit in rödklöver, av den sort som odlas som vallväxt, och den är mycket livskraftig. Hotar att tränga undan t.om. gräset. Funderar nu på att plantera ut lupiner, som också är bra på att sprida sig. Pingst och påskliljor skulle också trivas men jag befarar att de inte riktigt kommer till sin rätt bland de överblommade maksrosorna.

Det viktigaste med en äng är att jorden görs "mager" genom att man varje år slår gräset och transporterar bort det. Vad jag inte visste när jag började, var att det tar flera generationer innan man har magrat av bördig åker så att man får den typiska ängsfloran! Någon slags blommande grönyta har det i alla fall blivit, som vid vissa tidpunkter är riktigt vacker. Att slå ytan med lie och bära bort gräset är jobbigt, särskilt mitt i en värmebölja. Å andra sidan slipper man det ständiga klippandet. För en sommarstuga är ängen praktisk av den anledningen Det blir rätt mycket gräs när jag slår och frågan är var det ska ta vägen. Det blev en stor gräshög under ett äppelträd. Ett provisorium, som dock äppelträdet verkar må riktigt bra av.

Jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan förbättra denna "äng" framför allt hur jag får bukt med maskrosor och rödklöver. unsure.gif
KURT
Hur lång tid det tar beror ju verkligen på vad det är för jord där från början. Man skulle kanske kunna få det att gå fortare genom att köra dit några tusen kubikmeter mager sandjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon