Full version: Ny idé om rabattkant
fruberglund
Lånar din bild Mr Lindell för den sa allt!!! (hoppas det inte gör nåt)

Se detta inlägg för tidigare info

Så här vill jag ha, formen är ju supermysig och inte alls så stel som min, problemet är ju bara Magnolian, den står ju liksom lite i vägen i så fall.
Hur ska jag göra med den tycker ni? Flytta eller sätta kanten så nära som möjligt? Går det ens att flytta den utan att ha ihjäl den?

Mr Lindell - har du någon bild sett rakt framifrån huset som jag kan få se så jag vet hur du har löst det vid trappan. Vi har en sån här trappa (se bild), ska man kanske sätta något räcke eller stopp vid sidan så man inte råkar springa rakt ner i rabatten. Jag har ju mina krukor där, kanske bara ska ha rabatten fram till plinten i alla fall eller lägga plattor som krukorna får stå på?

Ojojoj, nu fick jag beslutångest smile.gif Hjälp tack!!!

Lena i Torslanda
Magnolia mår INTE bra av att flyttas. Vill du ha den kvar får du nog försöka anpassa kanten efter den.
fruberglund
Okej, då får jag försöka ordna det ändå...har gjort lite tester med plattorna men med den formen jag vill ha så kommer de väldigt nära stammen på Magnolian.

Hur stor kan den bli? Den får ju inte pressa ut plattorna i framtiden.
netaave
Jag tycker du ska börja med rabatterna vid verandahörnen och intergrera trädet i den, utnyttja stammen för klätterstöd till någon växt.
Sen tycker jag du ska göraa en grusad rundel framför trappen från rabatterna så det blir mjukare linjer. Om du har en gång fram till entren kan du sätta blomkrukorna där rundeln och gången möts. Varför inte tvåfärgat grus, svart på gången och vitt i rundeln.
fruberglund
CITAT (netaave @ 03-10-2004, 22:07)
Jag tycker du ska börja med rabatterna vid verandahörnen och intergrera trädet i den, utnyttja stammen för klätterstöd till någon växt.
Sen tycker jag du ska göraa en grusad rundel framför trappen från rabatterna så det blir mjukare linjer. Om du har en gång fram till entren kan du sätta blomkrukorna där rundeln och gången möts. Varför inte tvåfärgat grus, svart på gången och vitt i rundeln.

Håller på och testar och flyttar plattor tills jag blir nöjd smile.gif
Bilder kommer när det är klart...lovar!

Ja, jag vet att vår gång ser hemsk ut...beror endast på att gången går åt sidan. Nån gång in framtiden ska jag göra om den så den går rakt fram istället (jnej, jag som älskar symetri kan ju inte ha en gång som går snett smile.gif ) Tycker det är finare också att komma rakt framifrån och se huset, problemet är att vårt garage har ena långsidan mot huset + att vår grisgård ska flyttas m.m m.m.

Så Netave - grusgången kommer så småningom smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon