lillalupin
Jag skulle vilja ha en grind till vår uppfart, och när vi kommer skaffa hund antar jag att det blir nödvändigt. Men det finns inget utrymme för vanliga svänggrindar att kunna öppnas på vid vår infart, varken utåt eller inåt. Infarten till tomten är ca 5 meter bred, så även om jag skulle ha en grind i två delar kommer varje grind-del att vara drygt 2 meter.

Nu har jag börjat fundera på vad det finns för möjligheter att lösa det hela på, och många vilda idéer far genom huvudet... Har tänkt på en bom (med någon slags påbyggnad som fyller ut neråt marken), men funderar mest på en grind (i två delar) som skjuts i sidled. Är det någon här som har erfarenhet av en sådan? Fungerar det överhuvudtaget? Och hur har ni löst det i så fall?
Caprice
Hejsan lillaluppinen,
jag skulle satsa på en grind som du skjuter i sedled... En bom tror jag kommer se lite konstigt ut...

Sätt ett hjul på varje grind där de möts, sedan sätter du ett mindre hjul i en liten ramp (skåra) i själva staketet, mot huset till.. då borde det gå att skjuta i sidled... Satsa på bra hjul bara...

Du får sätta en liten regel upptil i staketet som grinden lutar mot, mot huset alltså, då kan den inte ramla åt något håll...

Det tror jag skulle funka...

Caprice
gammelnalle
Fyller på med en BOM... ingen fullträff kanske???

5 m är långt!! så två bommar på ca 3,5m vardera. Ett "knä" eller en led ca 1,1m in. Detta med 2 st pelare på ca 1,5 m höjd på 5meter avstånd.

"Bommarna" blir då 2,4m vardera med ett bakutskjut på ca 1,1m och höjden drygt 1,2m.

Som nedhäng kan du ha 1m spjälor som hänger på bommarna med öglor.
Nerkanten kan fästas med en 2,4m lång spjäla som skruvas fast i varje nedhäng, MEN så löst att de kan rotera (förborra i långa spjälan och sätt en planbricka mellan den och nedhängsspjälán)

Beronde på hur "tung" bommen blir med nedhänget får man på "bakskjutet" viktkompensera med något tungt (järn tex).
lillalupin
Tack för era tankar! Bom är visserligen kanske en smidig lösning, men estetisk?... Nja... Orginellt skulle det i alla fall vara - har aldrig sett en trädgård med en bom vid infarten! biggrin.gif Jag har spunnit vidare lite på skjutbar grind-idén. Kan ju bli problem på vintern när snön lägger sig ivägen för hjulet. Funderar på om man kan lägga en värmekabel i marken och en plåt ovanpå, som hjulet får gå på? Fast det kanske bara isar ihop då.. Tanken är dessutom att sätta på en motor som kan styras med fjärrkontroll, för att kunna köra in smidigt utan att behöva bli en stoppkloss i gatan när man måste gå ut för att öppna grinden... (gatan utanför tomten är bara en bil bred så ingen kan passera om man stannar där)

En annan tanke är att sätta staket runt uppfarten och en mindre grind när man går ut från tomten till uppfarten. Men eftersom uppfarten är knappt 5 meter bred och 20 meter lång blir det ett väldigt stort område som blir avgränsat och som man då måste gå runt för att komma till andra sidan tomten... Och det känns inte så lockande att ha det så - "avstängt" på mitten...

Jaa, jag klurar vidare! rolleyes.gif
Sylvia
CITAT (gammelnalle @ 03-10-2004, 10:59)

Istället för spjälor, kan man hänga bitar av kätting.... rostfritt eller målad, så det ser trevligt ut även efter några år.
gammelnalle
CITAT (Sylvia @ 04-10-2004, 10:38)
CITAT (gammelnalle @ 03-10-2004, 10:59)

Istället för spjälor, kan man hänga bitar av kätting.... rostfritt eller målad, så det ser trevligt ut även efter några år.

jo jag tänkte ochså på det men eftersom jag inte VET vilken typ av hund hon tänker skaffa :
CITAT
och när vi kommer skaffa hund antar jag att det blir nödvändigt

och en hund kan lätt lära sig att ta sig igenom .....

Värmekabel. Jo visst!! men dyrt.. både att installera och att ha uppvärmt.
Fast om du ändå skall ha fjärrstyrd , måste du ju ändå dra fram ström...

Och estetiskt??? Jag ser egentligen ingen skillnad på en bom med "spjälor" eller en grind med spjälor... Enda skillnaden blir "motvikten" samt hur det ser ut när den är öppen.
fruberglund
När jag åkte hem igår kom jag helt plötsligt att tänka på din fråga och kom att tänka på de här grindarna som fälls upp i sidled som finns på Ikea (barngrindar).

Det kanske skulle vara något?
tomba
hej. det finns industrigrindar på vår sida potten som har långt över 5m frihäng!! de är då förståss gjorda i aluminium men de har heller inget hjul i framkant utan hänger på en annordning som döljs i staketet. principen är enkel 2st hjul som fästs i nedrekanten av staketet och två i övrekanten mellan dessa glider grinden du får då en dubbel hävstångseffekt som bär grinden oavsett om den är öppen eller stängd. Att koppla en kuggstångsmotor (garageöppnare) till denna konstruktion är en baggis. ska kolla om jag hittar en bild sleep.gif
tomba
morsning lilla lupin fick du mitt mail med internetadresser? jag är inte så jättehaj på datorer. biggrin.gif
lillalupin
Jodå jag fick ditt pm och det var en jättebra grindidé, mycket intressant, tack! Jag ska hem och rita och klura lite så får vi se hur det blir... wink.gif smile.gif
Maria R
Undrar om du inte kan sätta upp staket nere vid infarten till uppfarten, och till detta montera två grindar. Det räcker väl med tre meters bredd för att du ska komma in med bilen, eller?
(Om det är så att svängradien blir för snäv kan du ha staketet med grindarna halvvägs uppe på uppfarten.)

Tror på en lösing som inte inkluderar massa hjul och inskjutningar osv. för sådana är känsliga för slitage och klimat!

Hälsningar Maria R
nationwide
Ursäkta
KURT
CITAT (nationwide @ 06-10-2009, 00:58) *
Surfade runt och hittade detta företaget.. dom kanske kunde hjälpa dej med någon typ av Skjutgrind som du själv skulle kunna klä i trä eller plåt?

http://www.stangselbolaget.se/

Hälsningar
Tommy

Du surfade runt och råkade hitta ditt eget bolag?
Peztis
Jag har precis samma trassel som Lillalupin: 5 m bred infart som ska täckas för på ett eller annat sätt. Orsaken för oss är för att vi har en liten vild son och en läbbig 70-väg utanför vilket innebär attt folk kör i 100...

Någon tyckte att infarten kunde smalnas av till 3 m. Om avsmalningen är permanent skulle jag verkligen inte råda dig till det. Faktum är att vi har haft en hel del stora lastbilar (slamtömning 2 ggr om året, leveranser av diskmaskin, tvättmaskin, växthus osv...) under åren och det har varit precis så att de har kommit in på de 5 m. 3 m hade varit uteslutet och vi hade fått leveransen helfel på tomten, betalat extra för slamtömningen osv.

Jag har också funderat på skjutgrindar i sedled men inte heller kommit på något smart. Och som inte kostar multum...
Det innebär för oss att sonen inte får vara ute själv utan vi är alltid med. Han VET att han inte får vara nära vägen och han VET precis hur han ska svara... men om han råkar sparka över bollen... HU!
Nä, då får han hellre vara överbeskyddad något år till.

Men jag ser med spänning på vad ni kommer fram till!
MariaS
CITAT (nationwide @ 06-10-2009, 01:58) *
Surfade runt och hittade detta företaget.. dom kanske kunde hjälpa dej med någon typ av Skjutgrind som du själv skulle kunna klä i trä eller plåt?

http://www.stangselbolaget.se/

Hälsningar
Tommy

Lustigt! Tråden är mer än 5 år gammal, och du svarar med eget företag!? som första inlägg.
LasseB
Skjutbar grind på hjul i skena är otroligt vanligt i sydliga länder.
Inte sällan är dom dessutom motordrivna
nationwide
CITAT (KURT @ 06-10-2009, 06:42) *
Du surfade runt och råkade hitta ditt eget bolag?

Jag är 19 år och studerar. Min pappa beställde en grindstomme från ett företag som tillverkar grindar för ett antal årsen. Vi klädde den sedan med trä..
Gick in på google och sökte på skjutgrindar. Gick in på en hel del olika hemsidor.. men den jag råkade länka till hade en film som ser ut ungefär som våran grind.. Dock är vår lite mindre och med trä. Men blev en väldigt bra lösning då vi hade problem med att våra 4 hundar sprang "bort". Ursäkta om jag gjort något fel.. Visste inte att man inte fick länka.. Ber om ursäkt för det. Har tagit bort inlägget. (Missade datumet ska kolla det i forsättningen)

smile.gif

Passar på att fråga en sak jag undrar över..

Håller på och planera en stor rosenrabatt.

Måste man köpa rosenjord och plantera roserna i.. eller kan man använda harpad matjord?
Någon som har erfarenhet av att plantera roser i harpad matjord?
MariaS
CITAT (nationwide @ 09-10-2009, 02:19) *
Passar på att fråga en sak jag undrar över..

Håller på och planera en stor rosenrabatt.

Måste man köpa rosenjord och plantera roserna i.. eller kan man använda harpad matjord?
Någon som har erfarenhet av att plantera roser i harpad matjord?

Det bästa är att blanda upp befintlig jord med rosjorden, då rosjorden också innehåller väldigt mycke torv.
nationwide
CITAT (MariaS @ 09-10-2009, 10:33) *
Det bästa är att blanda upp befintlig jord med rosjorden, då rosjorden också innehåller väldigt mycke torv.

Hej!

Tack för svar.

Problemet är att jag inte har någon befintlig jord. Hade en häck tidigare men har sågat bort den och grävt bort alla rötter.. Har nu ca 8 m lång 1 m djup "grop" som jag vill göra till en rabatt. Köper man massa rosenjord säckar och fyller på med blir det väldigt dyrt.. Kan man kanske beställa ett lass harpad matjord och blanda ut den med rosenjord? eller blanda ut den med koskit? När man sedan planterar roserna använder man rosenjord runt själva "plantan" ?

Eller är det bästa att lägga pengarna på enbart rosenjord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon