Full version: Libbsticka
Helena på Lambarö
Min libbstickerugge blommar inte, visste inte att de skulle de förrens idag. Visserligen är jag nöjd med den som den är, men blommor är ju aldrig fel. Någon som har tips för att få blommor eller vinns det ickeblommande Libbstickor?

Den står i kryddlandet, ganska sandigt och soligt. Flyttades på en meter förra hösten.

//Helena

unsure.gif
Lena i Torslanda
Det brukar inte var något problem med blomningen tycker jag men det kanske beror på att du flyttat den och att den inte har etablerat sig ordentligt ännu. Den blir ca 2,5 meter när den blommar.
Eva i Västerås
Är blommorna så mycket att stå efter?
Jag tycker dom är mest skräpiga, dom har inte så där fina flockar som många andra flockblommiga har. Stora, höga, förstås, men klipper man bort blomstjälkarna får man en bladtuva som håller sig fin mycket längre.
Samma gäller för spansk körvel. Fast dom blommorna ÄR vackra. Jag försöker ta bort dom innan det börjar bli fröställningar, så håller bladen sig vackrare. Dessutom slipper jag miljoner fröplantor...
Mia, zon 3
Jag tycker visserligen att blommorna är vackra, men som sagt - det blir massor med sådder om man inte håller efter dem. Och som sagts tidigare, bladen har en tendens att vissna efter blomning. Min har fått nya fina blad först nu i sept-okt, efter att ha varit jättedassig sedan blomningen.
Ingrid på Västkusten
Kan bara stämma in och säga 'var glad'!!
Inget å stå efter alls....
Helena på Lambarö
Nämen vad bra, då ska jag njuta av ruggen och inte tråna efter blommor. tongue.gif

//Helena
Sollan
Har haft libbsticka i många år men den har aldrig blommat. Det gör inte så mycket tycker jag eftersom jag har den för att skydda hemmet mot häxor och annat oknytt... wink.gif
Den bör, för att uppnå maximalt häxskydd, planteras i en knut av huset. Det har inte jag men det verkar fungera bra ändå!
Blomstertanten
CITAT (Sollan @ 13-10-2004, 07:46)
Har haft libbsticka i många år men den har aldrig blommat. Det gör inte så mycket tycker jag eftersom jag har den för att skydda hemmet mot häxor och annat oknytt...  ;)
Den bör, för att uppnå maximalt häxskydd, planteras i en knut av huset. Det har inte jag men det verkar fungera bra ändå!

unsure.gif Det är nog inte bara häxor och oknytt som skräms bort !

wacko.gif Libbticka luktar inte alls gott ! Var ju tvungen att flytta den så långt bort som möjligt, annars kan jag ju inte va i närheten av huset !

huh.gif Kan det bero på att jag är oknytt ? biggrin.gif För inte är jag nån häxa i alla fall ! tongue.gif
Sollan
CITAT (Blomstertanten @ 13-10-2004, 10:59)
huh.gif Kan det bero på att jag är oknytt ? biggrin.gif För inte är jag nån häxa i alla fall ! tongue.gif

Hm, med tanke på all konstig blomning och miljöförstörelse och klimatförändringar kanske libbstickan också fått fnatt... rolleyes.gif Den kanske inte förmår att skilja på svarta och vita häxor?
MadeleineB
VA? Luktar den inte gott? Intressant, det är första gången jag hör någon som tycker så. Själv tycker jag den doftar härligt, fast doften kommer ju inte fram så mycket när den växer. Däremot, när man tar in av bladen till matlagningen, känner man den ju...
Hälsningar
Madeleine
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon