Full version: Kaninhoppning!
Vicke
Vad det är roligt! Kom hem med två nya rosetter idag, jättefina!
Silver är så duktig! wub.gif
gammelnalle
vad gör man då??? Hoppar PÅ kaniner???

biggrin.gif biggrin.gif

grattis till er alla !!
cala98
Grattis!
Då är han bra i magen? wub.gif
gammelnalle
kanske nåt sånt här???:
http://www.skrattportalen.se/pics/djur/kattomus.jpg

nä jag bara skojar!!!
Vicke
Japp, har varit i flera dagar! wub.gif ¨

Gammelnalle: nä.. tongue.gif Det brukar vara ungefär 8-10 hinder som är max 30-35 cm höga i de lättare klasserna och sen ska kaninen ta sig från start till mål. Alla friska, icke dräktiga kaniner får delta.

Ska fota Silver och hans fina rosetter imorrn för en riktig skrytarbild! laugh.gif
pejori
jättegrattis till er alla
gammelnalle
Tack för era mer allvarliga svar !!
Jag hade ingen aaaaaaaning om att kaniner KUNDE detta!!!

Man lär så länge man har elever!!
Vicke
Eh.. hade lite svårt att tolka det där, var det ironiskt menat? tongue.gif

Min Silver, som var med i dag, på sin första tävling för någon månad sen:

Sen fick min Tilda en rosa rosett för sin fina päls också i keldjursbedömningen smile.gif
Fenja
Grattis!!
Mvh
Fenja
elleave
Åh vad fina!
Här är min söta kelgris fast hon hoppar bara inne när hon vill, dvs. när hon känner för det eller ska någonstans!

Millan

Millan
lisselbo
CITAT (gammelnalle @ 02-10-2004, 21:13)
kanske nåt sånt här???:
http://www.skrattportalen.se/pics/djur/kattomus.jpg

nä jag bara skojar!!!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
La Strega
Åhh vad sugen jag blir på att skaffa kanin igen... wub.gif

hade en jättefin hermelin när jag var liten..*saknar* sad.gif
eldhroka
Grattis!

Jag hade en dvärgkanin när jag var liten, byggde egna hinder till honom i träslöjden.. Han var jätteduktig när han själv ville. När han var less så satte han sig på bakbenen och plockade bort bommarna med munnen sen skuttade han mellan hinderstöden. Samma om han tyckte att ett hinder var för högt, då plockade han bort översta bommen och hoppade sedan över..

Än en gång, grattis och Silver är jättefin smile.gif

Mvh Anna
gammelnalle
CITAT (La Strega @ 03-10-2004, 13:25)
Åhh vad sugen jag blir på att skaffa kanin igen... wub.gif

hade en jättefin hermelin när jag var liten..*saknar* sad.gif

kanin igen.... herrmelin???

är det en kanin???

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
vickeva
CITAT (gammelnalle @ 03-10-2004, 14:36)
kanin igen.... herrmelin???

är det en kanin???

biggrin.gif  :lol:  :P

Jodå, läs: hermelinkanin
Vicke
Jo, hermelinen är en av de två minsta raserna (dvärgharen är också mycket liten och har nästan likadana viktskalor). Kaninen heter i England Netherland Dwarf men här heter den hermelin. Detta pga av den mycket fina pälsen som man förr ibland använde istället för den äkta dyra hermelinpälsen.
Hermelinen är en av de två mest populära kaninraserna tillsammans med dvärgväduren.

Min Tilda är en hermelin och hon fick just hedersomnämnande för sin päls som är i riktigt superskick. wub.gif
gammelnalle
nja.... jag ger mig inte.... trots Vicke/va s enträgna försök att lura mig... biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...melinkortom.asp

SÅ det så!!!

fast det var kul att få reda på att det ÄVEN finns en kanin som felaktigt kallas för Herr Melin... finns det någon Fru Melin också?

smile.gif smile.gif
Vicke
Den kallas inte felaktigt för hermelin... Nå, säg hermelinkanin om du vill då. tongue.gif

Orkar inte leta upp en massa sidor om hermelinen, men det finns säkerligen mer info och hemsidor om hermelinen än om hermelinen. wink.gif
gammelnalle
Kort om Hermelin (Mustela erminea)

OBS stavningen!!!

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...melinkortom.asp

biggrin.gif tongue.gif laugh.gif tongue.gif huh.gif smile.gif sleep.gif sad.gif wink.gif
La Strega
Jag trodde alla visste vad en hermelinkanin var.. rolleyes.gif

min jag hade var sååå söt...vit med röda ögon, svart på nosen, öronen, tassarna och svansen... wub.gif
8år blev han...(är inte det gammalt för en kanin?)

jättesugen på en liten kanin igen...men tror inte jag ska skaffa nån..planerar att skaffa hundvalp och kan ju inte trycka in för mycke djur i min lägenhet.. unsure.gif smile.gif
Snöflinga
[SIZE=7]Grattis !

[SIZE=1]Blir så glad när någon bryr sig om sina kaniner. rolleyes.gif

Har tyvärr sett alltför många fall, där föräldrar ger sina barn kaniner som leksaker, efter ett tag är det inte lika roligt längre. Kaninen sitter i sin bur,
dygnet runt, oftast ute, slarvigt med mat, vatten och hö mad.gif

De ligger lågt på status-skalan, billiga i inköp, tycker det är hemskt !!!
Ingis
CITAT (Snöflinga @ 03-10-2004, 22:03)
[SIZE=7]Grattis !

[SIZE=1]Blir så glad när någon bryr sig om sina kaniner. rolleyes.gif

Har tyvärr sett alltför många fall, där föräldrar ger sina barn kaniner som leksaker, efter ett tag är det inte lika roligt längre. Kaninen sitter i sin bur,
dygnet runt, oftast ute, slarvigt med mat, vatten och hö mad.gif

De ligger lågt på status-skalan, billiga i inköp, tycker det är hemskt !!!

Jag håller med dig angående kaniner. Jag hade en dvärgvädur som hette Sissi och hon var mitt hjärta. Hon sov och åt i sin bur annars var hon lös hela tiden.
Kaniner kan utveklas till underbara sällskapsdjur bara de får chansen.
Vem kan utvecklas instängd i en bur.
Hon gick själv på toa och satt sig i avloppet. Ingen lärde henne det.

Man ska inte köpa något djur till sina barn om man inte själv vill ha det.
Jag köpte henne till min son men hon valde mig till sin människa.
La Strega
Håller med er! jag var 5-6år när jag fick min charlie..men det var ju mamma som skötte honom mest liksom..man kan inte lägga så stort ansvar på ett barn...

Och hos oss så "ägde" Charlie hela övervåningen..han var boss där! *tihi* =) Hans bur var aldrig stängd utan han gå och komma som han ville =) och han bestämde tillåmed över katten...när han inte kände för hennes sällskap så höll hon sig borta men när han ville så fick hon tillåmed ligga bredvid honom i buren och sova..ni skulle sett! de var jättesöta! (och hon gjorde aldrig någonsin antydan till att vilja skada honom som man kan tro..han bestämde ju snarare över henne tongue.gif
Hajjen
Här är det mina kaniner som hoppar:

Pepsi:
Han är jätteduktig, och han kan bli en bra tävligshoppare.
Tillsalu, ska helst till någon som vill hoppa.

Rickard:
Han finns tyvärr inte längre, han sommnade in i torsdags. sad.gif

Amigo:
Han har bara hoppat 2 gånger, men har en dold talang. tongue.gif

Vicke
Vad fint de hoppar! smile.gif Vill bara påpeka att de där hindrena kan vara lite farliga, har hört om en kanin som fastnade med ögat i en spik i ett hinderstöd unsure.gif
Du är med på Zoonen också va.. känner igen ditt smeknamn... smile.gif

Förresten alla odlare: visste ni att det finns ett företag i Sverige som nästan livnär sig på att bygga kaninhoppningshinder? De har rätt rejäl omsättning ska jag säga.. biggrin.gif
http://www.libraartic.com
Hajjen
Hej,

Jo Vicke, jag är Hajjen från Zoonen. Jag kände igen dig också.

Ja, jag vet att man egentligen inte ska ha spikar. men jag hoppar ju inte s mycket och hindrerna är ganska långa.
elleave
CITAT (Ingis @ 03-10-2004, 22:21)
CITAT (Snöflinga @ 03-10-2004, 22:03)
[SIZE=7]Grattis !

[SIZE=1]Blir så glad när någon bryr sig om sina kaniner.  :rolleyes:  

dygnet runt, oftast ute, slarvigt med mat, vatten och hö  :angry:

De ligger lågt på status-skalan, billiga i inköp, tycker det är hemskt  !!!

Jag håller med dig angående kaniner. Jag hade en dvärgvädur som hette Sissi och hon var mitt hjärta. Hon sov och åt i sin bur annars var hon lös hela tiden.
Kaniner kan utveklas till underbara sällskapsdjur bara de får chansen.
Vem kan utvecklas instängd i en bur.
Hon gick själv på toa och satt sig i avloppet. Ingen lärde henne det.

Man ska inte köpa något djur till sina barn om man inte själv vill ha det.
Jag köpte henne till min son men hon valde mig till sin människa.

Kul att se att det finns fler med samma åsikter som jag!
Ofta när jag säger att jag har en kanin får man till svar höra att:
Jag hade en kanin, kände en osv. men den var aggresiv mm.
Det visar sig alltid att kaninen har suttit ensam/2 st utomhus.
Alltså utan någon större kontakt med människor!
ohmy.gif
Ingis
Ja, man slutar aldrig att förvåna sig om hur en del ställer sig till djur. En familj som bor här i närheten hade en stackars kanin ensam ute året runt.
De åkte på semester och bara lämnade kaninen utan tillsyn. Som tur var bor min väninna alldeles bredvid så hon fick sköta om den, ge den mat och vatten. De hade också ställt buren mitt i smällheta solen.
Man kan ju tänka sig vilken kvalfull död denna lilla stackare hade gått till mötes om ingen hade sett hans benägenhet. Fy sjutton, säger jag.
pejori
visst är det för jä....igt mad.gif
tror att kaniner har det värre än strykarkatter mad.gif mad.gif
dom stackarna kan ju inte gå till nån annan heller sad.gif sad.gif
det är verkligen en slit och släng vara ohmy.gif
Vicke
Se här min lilla HERMELINdam in action! wub.gif

http://www.netikka.net/lillhuset/tildahopparanim.gif
Klicka uppdatera för att se det igen.

Hoppar ännu lite mera - och snabbare, men orkade inte göra en längre animation (har knappast plats att ladda upp hela filmen heller wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon