Full version: Bygga eget växthus
Modig
Hej.

Jag har kommit över 42 st fönster 120X95 cm + ett 25 tal till i mindre dimensioner.

Jag vill bygga ett eget växthus, så stort som möjligt.
Funserar på att använda fönstren endast till väggar och bygga taket i plast, åsikter??
Tacksam för tips om hur man kan bygga en lämplig träkonstruktion och takstolar etc.

wink.gif
TeliaNet
blanda aldrig plast och glas.

det borde kunna bli ett växthus på över 20kvm, och då ska du veta att de flesta andra växthus är 10-15kvm.

bygg med takstolar, precis som ett hus.
om du vill ha det riktigt bra tar du dän glasrutan och fräser ett spår för den i virket.
sen målar du med oljebaserad grundfärg och sen med valfri färg, vit passar ypperligt.
lycka till!

en länk:
http://www.odla.nu/artiklar/bygga_vaxthus.shtml
kerstin z5-6
Det går utmärkt -så har vi gjort smile.gif" Tips på hur man kan göra finns i mitt album vinterträdgård"Den är på 40 kvadratmeter
Jag har 16 mm "växthusplast " -sån med luftkanaler, i taket , klar plast för max ljusinsläpp.
Kul ! Du får fota o visa här !
Ska det vara fristående ??
gammelnalle
Välkommen Modig

Grattis till det beslut om att bygga ett rejält växthus.
Beroende på hur pass långt in i handen du har dina tummar....
(Vissa menar att det är en fördel att ha tummen mitt i handen... då slipper man att slå sig på den... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif )

Har själv byggt ett växthus på ca 25-30kvm (måttena ändrades under resans gång...) av begagnade fönster och här har du några 25öringar...

120cm anser jag vara för lågt !!! Jag, åtminståne vill kunna stå rak, högst 40cm från yttervägg. Jag hade också detta dilemma.
Dels skall du ha en grund!!! Gjuta? Plinta? Direkt på backen?

Skall du ha värme i ditt växthus?? Enkel eller dubbelglas?

Jag bestämde mig för att INTE ha värme - men gjuta sockeln ändå- OM du skall ha värme bör du tänka på att isolera även marken.
Min anledning till att gjuta/mura var främst för att hålla KIRSKÅLEN utanför.

I och med att jag gjöt, kunde jag göra en högre sockel än om jag hade lagt en markregel och byggt på.(Eller plint) MEN jag kom ändå inte upp till "ståhöjd" i ytterkanterna (vilket var mitt mål) . Jag gjorde därför ett regelverk av LÄRK-trä i "ståhöjd" . Mina 120cm fönster fick jag höja upp och har därför en ca 45cm träram runt hela växthuset.
Jag är inte helt säker på att det är rätt att göra så. Det KANSKE vore bättre att ha fönstren ända ner och istället ha en träram uppe ?????? Men mitt koncept verkar ha funka. Ljust blir det så det räcker.
Jag har dessutom "upphöjda" odlingsbäddar i växthuset, så det blir inte så farligt.

Precis som Claes (Telia Net) skriver bör du ha takstolar till ett så pass stort växthus, speciellt om du skall ha glas som tak.
Mitt växthus är ca 4,5m brett och har en taklutning på 27 grader (Du bör dock anpassa ditt växthus till ditt hus och omgivningar) .

Du skriver inte huruvida du har fått tag i fönster med träbågar eller ej. Jag håller INTE med Claes om att man inte skall blanda plast och glas. (Du får gärna utveckla varför Claes !!!) Att lägga fönster med träramar på taket anser jag inte som någon höjdare. Träet kommer att ruttna inom några år. Har du däremot typ 2eller 3 glas fönster med aluminiumram är det en annan sak.
Jag hade 3-glas fönster (ALLDELES FÖR TUNGA) som jag delade på till 2-glas med alu-ram som jag lade på ena sidan. Dikt mot varandra och med en silikonspruta försökte jag täta. DET FUNKADE INTE!!! Nu har jag lagt dem om lott (i höjdled , som taktegel) men jag fick tillverka en specialhållare. I sidled är det fortfarande lite otätt, men det regnar inte in speciellt mycket. Är fortfarande på jakt efter en T-list att lägga i skarvarna.
"Baksidan" av taket har jag använt korrugerad plast.

FRÅGOR???
TeliaNet
det har ju pratats mycket om det esteiska utseendet på växthus, alla har sagt att glas är finast.
plast går ju lika bra även om folk inte tycker det passar.

att blanda blir som villavillekulla.
jag har aldrig sätt en bil som är röd och vit på samma gång, ej heller något hus i både trä och tegel.

att blanda förstör utseendet.
och det finns ingen anledning att blanda p.g.a att då går värmet ut i glaset i stället.

och sen taklutningen bör vara ganska stor p.g.a blötsnö väger mer än man tror.
*Laika*
Claes, har du aldrig sett en cab? Själv har jag suttit med nästan samma funderingar, fast inte lika etiskt snyggt då. Jag tänkte mig som en större lekstuga, med väggar bara ca.50-60 cm. upp o bara glasrutor upp till taket sen. Taket hade jag också tänkt mig i plast. Huvudsaken är att det fyller sin funktion tänkte jag, det kommer säkert att se fördjävligt ut, men det är bara jag o familjen som ska se det. tongue.gif
Mvh. Laika
TeliaNet
utseendet är ju inte allt.
men om man nu har så mycket glas så borde det ju räcka till taket.
gammelnalle
Med lite enkel matematik kan vi räkna ut att du kan bygga ett växthus som blir ca 22m kv med dina fönster.... och ha glas till tak...

6 fönsterbredder långt (6*95cm) 5,7m
4 fönsterbredder brett (4*95cm) 3,8m
= 21,66m kv.
till tak behöver du 2 fönster per bredd och sida dvs 6*2*2= 24st
långsidor 2*6=12 st
och kortsidor 4+ 2 (endast 2st på den sida där dörren skall vara!!!)

summa sumarium= 42 fönster !!

De små använder du till "trianglarna" som blir på båda kortsidorna upp till nock!!!

NU VILL VI SE BILDER!!!!

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Modig
Hej igen.

Funderar på det här med virkesval till stommen.

Fördel med lärkträ?? Det borde vara bättre hållbarhet eller.

Har någon koll på prisskillnad mellan lärk och furu??

Var kan man köpa lärkvirke??

mvh roger
kerstin z5-6
det tycker jag är helt overkill .. här finns granväxthus utan röta -utan beh -som stått 25 år ..
växthus
gammelnalle
granväxthus utan röta -utan beh

jo utan behå!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag anser inte att lärk är overkill. Lärk är betydligt "fetare" än gran och furu!!! och håller normalt längre i fuktig miljö. Men visst, mitt förra växthus var mesta av regelverket av gran... och inga egentliga problem.

Jag avände sågad lärk (inte hyvlad) som jag köpte på en "bondsåg". Fick ett kanonbra pris som låg betydligt under ad jag skulle ha fått betala för gran inne i "stada".
Ring runt till lite olika småsågar. Gör gärna först en "kapnota" så de vet vilken dimension och längd och mängd du behöver.
Använd gärna EK som bottensyll!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon