lolo
Hej! Jag fastnade för utomhusmurgrönan med de större bladen (jämfört med sin mindre släkting som endast trivs inomhus) och har planterat den i halvskugga i en av mina bänkar utomhus. Nu undrar jag om den går att övervintra i zon 5? Tänkte givetvis täcka den ordentligt så att den inte fryser, men räcker det? Funderar även på att ställa en större sten som den får luta sig mot, då den värmer litegrand och håller värmen. Tycker ni att jag har helt befängda idéer, eller? laugh.gif Vore intressant med svar från nån som vet.../Ann-Louise i Vännäs
Fenja
Hittar detta om vanlig mugröna:

Hedera helix, Murgröna, Zon: I-III
Synonym:

Familj: Araliaceae

Härkomst: Europa till Kaukasus

Växtsätt: Krypande eller självklättrande(5 m). När den uppnår åldersformen (H. h. Arborescens) är den inte mera självklättrande.

Bark: På skuggsidan bildas 6-10 cm långa klätter rötter.

Blad: 4-10 cm långa 3-5 nerviga vintergrönablad. Bladen är mörkgröna och har ofta ljusare bladnerver.

Blomning: Gröngula doftande blommor i sep-okt. Blommorna har en sötaktig doft. Börjar att blomma vi ca 10 års ålder.

Frukt: Ärtstor rödviolett frukt som mognar påföljande vår. Mogna frukter är svarta och svagt giftiga.

Rötter: Välförgrenat rotsystem med fina rötter i det översta jordskiktet.

Jordmån: Kalkhaltiga jordar i skugga-halvskugga.

Användning: Solitär, grupper, krukor.

Övrigt: Kan bli väldigt gammal (400 år), Blad, grenar och frukter är svagt giftiga

Verkar som om det kan vara problem med härdigheten i zon 5, en väldränerad bädd och rejäl vintertäckning kan kanske hjälpa...
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Tyvärr gissar jag att den är för mesig -men testa ! om du har lust o vill .
Kanske går det , i så fall vill vi veta smile.gif
J-son
Som marktäckare går det säker att få dom att övervintra. I skogarna vid
Tullgarn, Sörmland finns murgröna som botanikerna menar är frösådda
på bronsåldern.Dessa har alltså krypit där i mossan i 2000 år. Därmed
har de alltså klarat lilla istiden på 1600 talet och de kalla vintrarna på
1940 talet. En förutsättning tycks dock vara att jorden är kalkrik.
lolo
Tack alla för era svar! Roligt med lite uppmuntrande tillrop! laugh.gif Ska försöka... Kalkrik jord var det, tack för det rådet också!/Ann-Louise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon