Full version: Cyklamen
lolo
Ja, jag undrar alltså om man kan plantera ut ens utblommade cyklamen på friland över vintern? Eller ska man hellre övervintra den i frostfritt utrymme med ljus? Finns det ytterligare möjligheter? Blommar den om? /Ann-Louise
Majsan84
Varför plantera ut den? Jag har en ettårig minicyklamen, som precis har fått en massa nya knoppar. Har den stående på min köksbänk... Fast du kanske har utrymmesbrist inomhus?
Fenja
Så här ska krukväxten Cyklamen skötas.
Mvh
Fenja
Majsan84
Varför måste man slaviskt följa alla råd om hur blommor "ska" skötas? Huvudsaken är väl att de lever och frodas?
Jag tror att det är ganska individuellt hur de vill bli ompysslade, och det beror ju precis hur man har det hemma. Temperatur, luftfuktighet och ljus. Jag följer inga regler när jag sköter om mina växter. Vet man inte får man ju testa sig fram. Märker man att en växt ser ledsen ut om man bara vattnar ett par gånger i veckan, får man ju vattna oftare bara. Svårare än så är det väl inte?
Fenja
Ehh, jag försökte bara svara på om den kan planteras utomhus i zon 5 över vintern... Det framgick väl ganska tydligt av Ica-artikeln att det inte verkar vara en bra idé?!
Alla gör naturligtvis som de vill med sina växter, men emellanåt är det säkert klokt att följa beprövade metoder.
Mvh
Fenja
Majsan84
Jo, det är klart. Var inte menat som ett påhopp på just ditt svar. Är nog helt enkelt för trött för detta nu... wink.gif
Fenja
Känner mig inte påhoppad! biggrin.gif Sov gott!
Mvh
Fenja
Majsan84
Tack detsamma! smile.gif
Mia, zon 3
Farmor har övervintrat cyklamen som oxalis - alltså låtit den torka ut, ställt undan och sedan plockat fram och planterat om. Det här var visserligen många år sedan, så jag kan inte svära på att det var helt och hållet samma sort som säljs nu....
Sj%älv köper jag dem som är menade att plantera ut, ÄLSKAR dem!!! wub.gif (Men man skulle visst inte köpa de där knölarna som ser ut som stora bakpotatisar, för de är uppgrävda i det vilda, och de är snart utrotningshotade..... man ska köpa små, odlade knölar..... så nu vet jag det, skäms på mig...... wink.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon