Hur länge klipper ni gräsmattan? Jag klippte den senast igår! Undrar om det är sista gången för i år... Vad är det som "gäller" egetligen?
gammelnalle
03-10-2004, 10:46
Trodde redan för 3 veckor sedan att "NU" är det sista gången för i år som jag KLIPPER gräset... Men så fel det blev!
MEN givetvis kommer gräsklipparen fram när löven har fällts..... då kör jag´över löven med gräsklipparen och finfördelar dem. På vissa ställen använder jag uppsamlare , på andra får klippet ligga kvar.
RÄFSA???? vad är det???
andreas i uppsala
03-10-2004, 11:20
måste ut och klippa nu!
Jag klipper så länge gräset växer,efter några frostnätter växer inte gräset längre.Man ska inte klipper för kort de sista gångerna.Klippte senast i tistags kanske var det sista gången? Jag hoppas på det,gräsklippning tillhör inte mina favoritsysslor.
Klipper till frosten kommer, det brukar bli 2- 3 ggr i oktober. Jobbigt har vanlig handgräsklippare och nu måste jag kratta först. Finns inget tristare än gräsmattan.
Maria i Helsingborg
03-10-2004, 15:49
Vi klippte också idag........är det 17 grader varmt så växer det bra fortfarande
Vi klippte igår. Varmt och skönt idag så den växer nog ett tag till. Men vi ska inte beklaga oss. Pappa berättar ofta om det år då han klippte gräset på julafton mellan doppet i grytan och Kalle Anka.
Hannele
03-10-2004, 17:17
Enda anledningen att jag klipper nu på hösten är,
att jag ska kunna se alla
krokusar på våren!
Gräs växer inte i kylan.
andreas i uppsala
03-10-2004, 17:19
gräser växer när tempen är över 10
Gossen Ruda
03-10-2004, 19:34
Klippte i lördags, innan regnet skulle komma. Har även börjat slå gräset i omgivningarna. För 2 veckor sen blev jag klar med utslätningen av platsen runt vår påskbraseplats. Borttagning av stenar och stubbar och på med lite jord mm. Slängde ut det gräsfröet jag hade kvar av ett par sorter. I helgen hade det börjat gro!!! Såg ett par små gröna stån.
Hannele
03-10-2004, 19:35
CITAT (andreas i uppsala @ 03-10-2004, 18:19)
gräser växer när tempen är över 10

Det är väl ingen
kyla?
Klippte gräset igår. Vi brukar inte behöva klippa mer efter mitten av oktober.
Vi klippte gräset idag och förhoppningsvis var det sista gången för det här året.
MrNorth
04-10-2004, 08:32
Hmm nåt som jag som nybliven husägare tycker är lite konstigt är alla "goda råd" man fått om när och hur man ska så gräs.
Vissa säger på våren andra säger på hösten. Jag sådde nästan hela min gräsmatta när jag hade tid (och semester) V 39 och utan nån speciell gödning eller att jag vattnade speciellt mycket så växte det så det knakade. Kan ju bara anta att det var de 25 graderna som gjorde detta.
Jag sådde den sista biten gräs för en vecka sen och det växer knappt nånting nu längre, har kommit en cm sen bara stannade det... grannen sådde hela sin gräsmatta för 5 dagar sen och det har inte ens kommit upp nånting än. När jag sådde i somras kom de första ståna efter 5 dagar. Och vi använder båda villa classic som har en viss blandning av rajgräs.
Min slutsats är att man ska så i juni-juli, då det iaf växer. Nu på "hösten" verkar det helt värdelöst. Vi har iofs inte haft nån frost än, men det dröjer nog inte mer än en eller två veckor tills dess. För kvällarna är kalla!!
MVH
henrik - zon 1 -som tvivlar på att grannarnas gräsmattor ska bli lyckade...
Gossen Ruda
04-10-2004, 08:54
Man kan i princip så gräs när som helst bara det är plusgrader. Ju varmare det är desto snabbare gror det. Det tar från ett par dagar till ett par veckor beroende på tempen. Man bör inte så mitt på sommaren eftersom det kan bli för torrt, men kan man vattna så funkar det då också.
Yin o Yang
04-10-2004, 10:43
Nackdelen med att så mitt i sommaren är väl bl a att man riskerar att få mycket ogräs. Vi har i år sått såväl i juni som i agusti

. Det vi sådde i augusti blev mycket bättre, mindre ogräs och tätare.
Sommartorparn
05-10-2004, 08:08
Hänger på med en fråga:
Är det försent att så nu?
Det brukar stå Augusti/September på påsarna, och nu är det ju inte sååålänge sedan det var augusti. (Har hållit på i tre år nu med att missa rätt tidpunkt för sådd..... )
Mia, zon 3
05-10-2004, 09:54
CITAT (Hannele @ 03-10-2004, 18:17)
Enda anledningen att jag klipper nu på hösten är,
att jag ska kunna se alla
krokusar på våren!

Håller med! Plus att trots att jag trodde att det skulle räcka nu så lyckades jag trassla in mig i gräset och snubbla igår..... då är det för långt.....
(Förresten - såg ett nytt namn i den här tråden - välkommen Milex!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.