Full version: Ny här
eldhroka
Hej!

Jag är ny här och tänkte att jag kanske skulle presentera mig lite..

Mitt namn är Anna och jag är 27 år och bor i Lappland med sambo och hund. Min hund är en Alaskan Malamute på snart 7 år och sambon har en Karelsk björnhund som också blir 7 år snart. Hans hund bor dock hos hans föräldrar (den har bott där sen den var valp..innan jag och sambon träffades).. Vi har dessutom en Nordsvensk brukshäst som mest används som ridhäst men tanken är att vi ska kunna köra lite timmer och ev. något jordbruksredskap med honom så småningom... Hästen är nu 8 år.

Jag har även ett intresse för växter och trädgård men kan just ingenting om det dock... Hoppas att ni har överseende med min okunnighet och mina dumma frågor (som nog kommer att bli många).. Hittills har jag mest bara läst era inlägg och verkligen insett hur lite jag kan om trädgård och växter..

Tycker att det här verkar vara ett trevligt forum med många kunniga människor och jag ser fram emot att lära mig mer så att jag kanske kan få ännu större glädje av min trädgård och mina krukväxter i framtiden smile.gif

Mvh Anna
gammelnalle
Välkommen Anna-eldhroka

Dumma frågor ??? vad är det??? Eller du kanske har läst mina ....

Nej det finns inga DUMMA frågor.

Men jag tycker du skall skriva in dina uppgifter i din profil...just den här sidan är snart borta...
VAD du skriver bestämmer du. Men vi brukar just vara nyfikna på VILKEN odlingszon som dina frågor gäller och vilka intressen inom odlandets konst är.
Ditt hundintresse lär väcka många här... så har du en bild på någon av dem ... gissa om du får kommentarer då... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Lappland : måste vara zon 542 eller nåt sånt... kallt och stort är det iallafall!!

och se upp för gammelnalle !!! rolleyes.gif rolleyes.gif

björn
pejori
välkommen hit laugh.gif
här finns inga dumma frågor rolleyes.gif
många kunniga personer finns det och gissa om man lär sig mycket här unsure.gif
men ju mer man lär sig ju mindre inser man att man kan wink.gif
men som sagt, välkommen hit och fråga på du bara wub.gif
Orchid
Välkommen välkommen! Jag är säker på att du kommer trivas och få svar på dina frågor samt många bra tips och råd. Odla är en TOPPEN sida, med SÅ MÅNGA kunniga hjälpsamma människor!! *Tummen upp för odla, och odlas medlemmar* biggrin.gif
vickeva
Välkommen hit, här är det kul nästan jämt
andreas i uppsala
välkommen
bättre med dumma frågor än inga alls, även fast jag inte tror att de är dumma.
Betty
Hej och välkommen hit Anna. Kul med en till norrlänning i gänget! I vilken zon bor du? smile.gif
cala98
Välkommen!
netaave
Välkommen hit, det finns någon mer från norr tror jag mig ha sett.
Fenja
Välkommen hit! Vad avundsjuk jag blir på din häst, nordsvensk är min favoritras. Du kan väl fota lite och skaffa ett album, så vi får se lite bilder? Jag är norrbottning i förskingringen, bor i Vastergötland nu.
Mvh
Fenja
Ciczi
CITAT (eldhroka @ 03-10-2004, 14:21)
Jag har även ett intresse för växter och trädgård men kan just ingenting om det dock... Hoppas att ni har överseende med min okunnighet och mina dumma frågor (som nog kommer att bli många)..

Hehe, jag tycker att det finns inga dumma frågor utan bara dumma svar... laugh.gif

Ciczi
renate
Välkommen hit Anna,dumma frågor finns inte.
Fråga man inte, får man inte veta något.
Bara fråga,det gör vi andra med. Det är alltid någon som har ett svar. rolleyes.gif
renate
Välkommen hit Anna,dumma frågor finns inte.
Fråga man inte, får man inte veta något.
Bara fråga,det gör vi andra med. Det är alltid någon som har ett svar. rolleyes.gif
thomaswahlqvist
Välkommen hit.
Inga frågor är för dumma, vi föds ovetande och frågar oss fram i livet.
Jag lånade massor av trädgårdsböcker på biblioteket och läste på vintrarna.
Man lär lätt det som är kul.
Ölandshälsningar blink.gif
eldhroka
Tack för era svar... Det låter bra att inga frågor anses vara för dumma smile.gif

Nu har jag äntligen lyckats få in lite information i min profil också...

Mvh Anna
*Felix matte*
Välkommen hit Anna!
zon7 -8.... törs man gissa på hundtäta Jukkas, Laxforsen eller kanske mot Gällivaarehållet? rolleyes.gif
lotta_
Välkommen! Det blir spännande att höra vad du odlar.
kerstin z5-6
Välkommen hit -jo vi är en hel del från norr o västerbotten här smile.gif
kerstin z5-6
Sen får du öppna ett album så vi får se lite bilder med smile.gif
amaira
Välkommen, kul att ha dig här!

/amaira
Sylvia
Välkommen! Det är bara att fråga på, vi svarar nästan alltid! tongue.gif

Jag har en bekant uppe i Enontekiö, det måste vara zon 100 eller något sådant!? Men hon lyckas odla en hel massa, odlar massor av blommor och grönsaker. Hon fick bl.a. darvin-tulpaner från mig och de blommar år efter år... Och så finns det ju många fjällnära växter som trivs ypperligt där uppe men som vi sörlänningar förgäves får försöka odla... sad.gif
eldhroka
CITAT (Felix matte @ 03-10-2004, 22:37)
Välkommen hit Anna!
zon7 -8.... törs man gissa på hundtäta Jukkas, Laxforsen eller kanske mot Gällivaarehållet? rolleyes.gif

Jag hade ju tänkt hålla mig lite anonym ju biggrin.gif Men nu struntar jag i det, jag bor i Arjeplog. Tror att huset där vi bor tillhör zon 7 men där mina föräldrar har stugan börjar vi nog närma oss zon 8...

Jag och sambon har svarta och röda vinbär, hallon, häggar (som vi dock har sågat ned då de täckte båda vardagsrumsfönstren och dessutom hindrade att vi kunde skotta snön bakom huset på vintern (med traktor). Har även nån sorts rosor som jag inte vet vad det är (det blir avlånga nypon på dem och de har stora rosa blommor...) Ja, egentligen växer det en hel del här men jag vet inte ens vad hälften är (nästan allt är planterat av de tidigare ägarna). Min far som är väldigt intresserad av växter och brukar kunna en hel del har också svårt att säga vad det är för blommor som växer här...

Av de jag kan säga så har vi även riddarsporrar, ackleja, kejsarkronor, humle samt penséer, petunior och fuchsior som jag har i krukor. Ska dock kasta penséerna och petuniorna snart eftersom de inte börjar vara så vackra efter frostnätterna.. Fuchsiorna tog jag in för ca 3 veckor sen då första snön föll.. Det snöade dock bara några dagar sen blev det varmare igen...

För övrigt så blir det lite potatisodling (eller vi hjälper till med mina föräldrars potatis samt sambons kusins potatis), grönsaksodling (vid föräldrarnas stuga) plus att vi slår eget hö till hästen.

Mvh Anna
lillalupin
Vad roligt att se ett nick som man känner igen från ett annat forum! smile.gif

Hälsningar från en som brukar heta cassiopeja
eldhroka
CITAT (lillalupin @ 04-10-2004, 10:28)
Vad roligt att se ett nick som man känner igen från ett annat forum! smile.gif

Hälsningar från en som brukar heta cassiopeja

Men hej smile.gif Fick tipset om att gå med på detta forum när jag frågade om växter på det andra..Helt perfekt smile.gif
Mia, zon 3
Varmt välkommen! smile.gif
eldhroka
Tackar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon