Chrille1
03-10-2004, 14:51
Hej
I början av sommaren fick jag en ros, den har varit fin hela sommaren men nu måste jag snart ta in den. Hur skall man förvara den under vintern?
Jag vill ha kvar den i kruka. Kan jag ställe den helt mörkt och runt 5 grader?
Kan tillägga att jag bor i Småland, zon 4-5.
Se bild om ni vill se hur rosen ser ut, klicka på bilder.
http://se.msnusers.com/ChristinaFS/shoebox.msnw
kerstin z5-6
03-10-2004, 17:57
Ja det går fint -vatten vill den ha bara lite av , men låt den inte torka ut helt :)Vilken ros är det ?
Jag gräver ner mina rosor i kökslandet och där brukar de klara sig finfint.
Helen B
03-10-2004, 22:05
Min svägerska uppe i det kalla norr har grävt ner sina rosor i flera år och de blir bara finare och finare för varje år.
kerstin z5-6
03-10-2004, 22:41
Jo det går -men annars finns det ju gott om sorter som går att ha ute här
kristerh
04-10-2004, 10:30
Jag har en stammad ros "the Fairy" som jag har kvar i krukan över vintern zon 2, det enda jag gör är att jag sätter skuggväv runt stammen och ställer den i skuggan, och ser till att den inte torkar, annars kan du tillfälligt gräva ner den i rabatten med eller utan kruka.
krister
Chrille1
05-10-2004, 10:50
Hej och tack
Jag vet tyvärr inte vilken sort det är. Har fått den och personen visste inte vilken sort det är.
Men nu kommer jag antingen att gräva ner den i något land eller så sätter jag in den i ett mörkt rum. Båda sakerna verkar ju funka.
Men om man gräver ner den blir inte rötterna större och större då.
Vill ändå få ner i den i en kruka.
kerstin z5-6
05-10-2004, 12:01
Rötterna växer till minimalt mkt under höst vinter .. den kan tom grävas ner "på längden" i en fåra-ett dike -tex i grönsakslandet
inlindad i fuktig säckväv 40-50 cm djupt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.