Jag fick en rolig och fin krukväxt för ett par veckor sedan. Jag vet inte vad den heter och inte hur den skall skötas. Jag hoppas att någon här vet det. Just nu står det i ett söderfönster. Det kanske blir för varmt.
Bild finns i fotoalbumet.
Emser
03-10-2004, 15:50
Ang. rosen så köp lite säckväv och linda runt växten. Ta lite löv och lägg runt jordytan för att skydda roten. Ställ undan den på ett ställe där vinden inte kommer åt den (typ garage eller förråd). Tag fram den när björken börjar få hundöron (tror det kallas så... ) och klipp samt plantera om busken!
Ina
03-10-2004, 17:02
Jatropha podagrica, flaskfot på svenska, heter växten du köpt!
Skötselråd från Gröna rums hemsida "Jatropha kräver en kraftig, väldränerad jord och skall gödas och vattnas med jämna mellanrum under växtsäsongen. På hösten tappar Jatrophan bladen och skall då ställas kyligt (ej under 10 grader) och vattnas sparsamt. Framåt vårkanten sätts plantan in i rumstemperatur igen och skärs tillbaka strax under ett bladfäste. ... Växtsaften är giftig."
Jag har min på sin fönsterplats i söderfönster året runt och det har gått bra, men jag bor i ett lite dragigit hus så det är svalt på vintern...
AndreasBK
04-10-2004, 08:10
CITAT (Emser @ 03-10-2004, 16:50)
Ang. rosen så köp lite säckväv och linda runt växten. Ta lite löv och lägg runt jordytan för att skydda roten. Ställ undan den på ett ställe där vinden inte kommer åt den (typ garage eller förråd). Tag fram den när björken börjar få hundöron (tror det kallas så... ) och klipp samt plantera om busken!
Musöron är det jag har hört:) Med hundöron så får man nog vänta länge om björklöv ens får sån storlek till sist.
Chrille1
05-10-2004, 10:46
Hej
Tack för alla svaren.
Det är mycket att göra i trädgården nu.
// CF
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.