thomaswahlqvist
Jag har en stor Ek i trädgården, kronan är nog 13 meter bred.
Under Eken råder ljus skugga för den är väldigt hög.
Det är tomt under trädet så jag vill plantera lite nya träd o buskar där.
Kommer det att fungera? I naturen växer det inte mycket under Ekar.
Kommer rötterna att leta sig upp och suga ur allt vatten och näring?
I grenverkets ytterkant droppar regnvattnet hårt, är det bra ellerrr?
Hadde en bil långtidsparkerad under trädet, det droppade socker eller nåt liknande, kommer andra växter ta skada av detta?

Här följer en liten Ek anekdot.....
<bilen som stog långtidsparkerad var inte min, jag hadde den bara där för en närmare titt för ett eventuellt köp.
Så en dag kom det hem en dumper med matjord, högen blev stor så jag fick flytta bilen 2 meter.
Några dagar senare så rev en storm ner en av ekens största grenar och den landade 20 centimeter framför bilen, tur att jag inte backade 1,8 meter.....puh vad svettigt.
Det blev fyra skottkärror ved av grenen och ek är TUNGT. biggrin.gif
Hannele
Vårlökar, primula, allt som blommar innan löven kommer.
thomaswahlqvist
Ja men jag vill ha buskar och små träd där.....eken är stor så det är tomt under den biggrin.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Håller med Hannele(tänka sig!). Det är inte så mycket som kan växa under en ek, eller något annat stort träd. Eken tar för mycket ljus och vatten. Näringen är det likadant med även om det går att tillföra extra.

Sockret var säkert bladlusdagg, dvs bladlöss som gör sig av med socker.
thomaswahlqvist
Det är ljust under den för den är så hög och stor.
Visst dricker den en del vatten men har den ytliga eller djupa rötter.
Ja det var nog bladlussocker, miljön under valnöt skall ju vara svår att odla under, rötterna avger något ämne som gör det svårt för andra växter.
Men om jag gräver lite och sedan gör en förhöjning på 40-50 cm........
Kommer då rötterna att leta sig upp i den jorden.
Skulle vara så snyggt med några Mackior,Cornus chinensis och nån Stewartia under Eken.
Någon[B][SIZE=14][COLOR=green]Någon som odlar under en Ek???[COLOR=green]
Fenja
Ja, rötterna kommer med största sannolikhet att leta sig upp i förhöjningen om du inte lägger markduk eller liknande under. Minns inte i vilken tråd... men detta med odling under stora träd diskuterades för ett tag sedan. Sök lite på måfå så kanske du kan hitta den.
Mvh
Fenja
Hannele
CITAT (thomaswahlqvist @ 03-10-2004, 23:41)
Någon som odlar under en Ek???

Jag odlar vad som helst - var som helst. Markduk tror jag inte på...
Hemligheten är att plantera små plantor, som har lättare att etablera sej.
Det finns massa tåliga rosor, kolla senaste Allt om Trädgård.
Jag har vresrosor och pimpinella-rosor på berget med ca 5 cm jord.
Och även små rhododendron mellan aspens rötter - det går utmärkt att gräva djupt där.

Du behöver inte fråga... du vill plantera Mackior,Cornus chinensis och Stewartia. Gör det!
Viveka
Större delen av min tomt är ek- och tallskog, så jag odlar mycket under ekar. Jag har inte mycket val annars, om jag inte vill avverka alla träden. Som tur är finns det mycket som vill stå under höga 'överståndare' i vad som kallas 'vandrande skugga'. Alla woodlandväxter går bra, både örter och buskar, om de stora träden inte står alltför tätt.

Skuggtåliga buskar med relativt ytligt rotsystem klarar sig bäst. Rhododendron är förstås klassikern, men jag har också flera magnolior och Stewartia samt japanska lönnar, som alla verkar klara sig fint under de stora träden. Liljor gör sig också bra i halvskuggan, speciellt vit martagon. Eken har ju djupa pålrötter, men rötterna har också en tendens att söka sig upp i ytjorden. För att motverka effekten av det för jag på ny lövkompost varje år. Man kan förstås också köra med markduk, för att stoppa rötterna, men jag gillar naturlig odling bättre.

Tänk på att du inte kan fylla upp för mycket på en gång närmast ekstammen, då kommer trädet att dö.
thomaswahlqvist
Ja och markduken är i vägen när busken /trädet sätter fart.
Hoppas på fler tipps av forumets besökare.
Ölandshälsningar blink.gif
CallEva på Öland
Hej där!
Mitt förslag; ett gäng med olika krukor, baljor, tunnor i olika storlekar, ett vindspel och en skön korgstol...
"Under ekas djupa grönska"....

Calle på Ön som pustar ut efter Öns Skördefest....sicken fest
kristerh
Eken "droppar" garvsyra på allt som finns under den, hade själv en stor ek
som jag tagit bort, alla plantor var liksom förkrympta, men nu när jag tagit bort eken växer plantorna igen, har hört att den gör så för att slippa konkurrens, man bör inte lägga för mycket ekbladslöv i komposten av samma orsak- garvsyran.
krister
Iza
Jag har en rabatt ca 4m från stammen på en jätte ek det växer bra men det är ett elände med alla ekollon som gror och blir små ekplantor som jag inte vill ha i bland mina växter.
Cilla
Det går att sätta buskar och andra träd under en ek även om resultatet inte blir så naturligt och de nya växterna kommer att kräva extra skötsel som vattning mm. Markduksväxtbäddar blir en begränsning både för de nya träden och buskarna, liksom för ekens förmåga att växa fritt.

Träd som växer under en ek blir sällan särskilt arttypiska eller vackra - de sträcker sig antingen rätt upp för att nå ljus och utrymme eller assymetriskt endast åt söder.

Jag har själv 4 stora hundraåriga och flera mindre ekar på tomten och under de riktigt stora har jag ängsmark med blom i olika höjder från april till november, där de högsta är 2 meter höga. Karaktären på min tomt varierar starkt från försommar, sensommar till vinter eftersom höjderna på vissa växtger bildar buskliknande avgränsningar och rum på sommaren och sedan slås ned till platt mark på hösten.

Att lägga ut 50 cm djup matjord över hela ekens rotområde är inte bra för eken, likadant att gräva sönder större delar av ekarnas rötter vid plantering. Tar man några kvadratmeter per år går det bättre, och man kan variera att gräva och göra upphöjda bäddar. Att börja från mycket liten planta eller frö som letar sig näring och ljus är bättre än att börja med ett plantskoleträd.

Men som sagt - höga perenner och andra alternativ än vedartade växter är det lättare att lyckas med.
thomaswahlqvist
Ja då undrar jag vilka växter som kan tåla garvsyra?
Kanske inte en helt vanlig och lätt fråga, hoppas på expert tipps. wacko.gif wacko.gif
Cilla
Jag hör talas om detta med garvsyra ibland men sällan från dem som har träd som yrke. Det tål att undersökas hur stor grad av syra de torra och förmultnade bladen innehåller och om det har märkbar effekt på annan växtlighet.

Min praktiska erfarenhet är att alla olika förbannelser som finns mot eklöv inte ger förbannelse i verkligheten. Jag använder mest eklöv i alla mina komposter som används till alla möjliga sorters växter, också sådana som inte vill ha sur jord. Ibland ger jag bort eklövskompost i samband med att jag ger träd som gåva till vänner, och om planteringen i övrigt görs bra håller denna kompost länge.

I eklöv, i vinterskydd av eklöv och i växtbäddar med eklövskompost växer nästan allt jag planterat i min trädgård. Men just under ekarna har jag inte satt vedartade växter, där vill jag ha perenn- och ängsblom och slippa gräva i ekrötterna.

Men med 4 stora ekar, med grannens tre stora och mina ca 5 mindre som bara är 10 meter höga eller så, blir det visst behov av att kratta. Löven lägger sig i drivor när det blåser på våren och höga drivor av löv vilket slag det än vara månde tål inte perenner att ha över sig. Dock blir det mycket mindre inköp och släpande av jordförbättringsmedel - det har jag alltid hemma.
Hannele
I Gröna Rum förra veckan talade Susanna Hultin om, att om man rör om bland ekbladen,
kommer mikro-organismer i gång, för då får dom syre igen.

[B]Eklöv är speciella[/B]

Eklöv innehåller stora mängder garvsyra och är därför inte särskilt omtyckta av många mikroorganismer. Ekarna använder garvsyran i bladen för att undvika konkurrens från andra växter. Garvsyran skapar en ogästvänlig miljö runt eken och förhindrar andra växters frön från att gro. Eklöven ligger kvar till långt in på vårvintern, till synes orörda, men så snart garvsyran har brutits ner går resten av förmultningen snabbt.

I komposten bör man inte lägga enbart eklöv, utan de måste blandas upp med andra löv och mycket kväverikt material som t.ex. gräsklipp för att komposteringen skall påskyndas. Det finns ingenting som tyder på att kompostjord baserad på eklöv är sämre än annan kompostjord. Det är bara i nedbrytningsstadiet som garvsyran från löven verkar hämmande på andra växter.
Ingrid på Västkusten
Det här med eklöv i komposten ------ det går hur bra som helst! Gammal skröna vet man numera ( via forskning)

Jag använder min som täckning för matrester i min hushållskompost - fungerar superbra!
Cilla
Vad bra, då är vi fler som har samma erfarenhet - att eklöv är bra.

Att man ska röra om och blanda torra löv med kväverikt material gäller ju för all kompost. Inte speciell för eken alltså.

Ursprungsfrågan var ju att plantera träd och buskar under eken. Hoppas du också med denna utvikning tycker att du fått svar!
Ingrid på Västkusten
Av egen erfarenhet vet jag att små kompakta buskar kan gå bra - inte buskar som skall bli stora. Rhododendron mfl surjordsväxter tror jag nog mest på men en djupdykning i nån bok om detta kan nog ge mera guldkorn.
thomaswahlqvist
Jag lägger eklöven i komposten.
Jag har en sån där riktig surgubbe till granne, han är inte glad åt eklöven.
-Du grabben! Du måste såga ner Eken, jag kan inte åka till tippen med dina löv som blåser in i min trädgård.
(Detta är bara en liten del av det som han sagt och gjort, och bara detta ger honom sin fulla rätt att titulera sig surgubbe.)
Han vet inte att jag komposterat mina löv i flera år.
Ibland är det roligt att behålla kunskaper för sig själv.
Tack för alla tipps, jag är nöjd. blink.gif
Cilla
O, men om han ändå räfsar upp dem kanske du kan erbjuda dig att ta hand om dem? Så får du ännu mer god kompost... smile.gif
thomaswahlqvist
Nja han blir nog bara argare då...
I dag fick jag lära mig allt om Ekens rötter i månadens nummer av Hemträdgården, toppen jag är nöjd mad.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon