abborrmaster
Min tomatplanta har börjat bli lite stor nu... Eller ett grensystem av nåt slag har den iallafall, men hjärtbladen börjar vissna, ska det va så?

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar vara normalt att hjärtbladen vissnar efter ett tag när de riktiga bladen vuxit upp.
abborrmaster
tack... Bör jag låta dem trilla av efter sej själv? Inge snyggt jue!

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Japp låt dem trilla av sig själv, när du planterar om plantan till större kruka, plantera den djupt, tomat sätter rötter på stammen, du kan begrava plantan så att de nya bladen är strax ovanför jordytan.
abborrmaster
yesh.... Kanske bör omplantera den med en gång... De tar ju så mycket plats och den delar kruka med sin lillebror....

/Simon
e_sedell
Du kan nog vänta med det ett tag, åtminstone tills att andra grenvarvet har kommit. Eller vad tycker ni anndra? Sen beror det ju på hur stor kruka du har...
abborrmaster
gren va?
e_sedell
Blad menade jag...
abborrmaster
bladvarvet? va vavva? Vad nu... föresten... Min planta e inte lika stor som på bilen ovan... Eller inte lika långa grenar iallafall och även tunnare stam/stjälk.

/Simon
e_sedell
Jag menar att du kan vänta tills att blad nr 2, i höjdled, har utväcklats. Jag vet inte riktit hur jag ska förklara bättre...
abborrmaster
haha hajr inte rikjtigt men den har ju skitmånga blad... I vilket fall så snuddade jag nyss de skrumpna bladen o de baa rammlade ner! Så nu e den vacker igen!

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon