uno
Tack för era äppleförslag. Transparant Blanch har jag. Mio vill frugan ha.
Vad föreslår ni som tredje träd. Det skall vara lämpligt till äpplemos och äpplepaj. Zon 3 och ganska sandig jord.
Hålen är grävda, plantering till lördag.
Sommartorparn
Jag är ju en varm förespråkare av Belle de Boskoop! Frågan är hur ni har det med pollineringen. Finns det andra äppelträd i närheten? Belle de B. är inte alls till nytta som pollinerare. Vilken sort det pollineras av finns det olika uppgifter om. Enligt vissa källor pollineras den av Trans. Blanche, så det skulle ju fungera. Men, enligt de pollineringtabeller jag konsulterat så pollinerar Trans. Blanche och Mio inte varandra. Ni skulle kanske behöva ett träd som pollinerar båda dessa? T.ex. Alice, Amorosa, Astrakan gyllenkrok, Cox Orange, Graventeiner, James Grieve, Katja, Melba Röd, J.P Bergius, Summerred eller Sävstaholm. (kolla för säkerhets andra källor också - detta med pollinering verkar vara en komplicerad historia....)
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt ebe-plant så ska mio och transparente blanche kunna pollinera varann.
Men oftast behöver man inte oroa sig för pollinering ifall man bor i områden där det finns äppelträd, äppelpollen är ganska livskraftigt och kan leva ett tag på insekterna så pollineringen brukar ordna sig.

Belle de Booskop är kanske något tveksam för zon 3 ifall det nu inte är ett bra läge för den sorten brukar bara anges som härdig till zon 1-2.

Med tanke på att de sorter du har är hyfsat tidiga kanske ett lagringsäpple skulle passa. Ribston är härdig till zon 3 och brukar gå att lagra ända fram till mars ifall man har någon bra lagringsplats. Ribston är dock ett ganska fast och krispigt äpple så det kanske inte är jättebra till mos men de brukar bli goda i äppelpaj/äppelkakor.

Även de gamla vanliga sorterna som ex. åkerö och melon är ju goda sorter som är lite senare och som brukar gå att lagra hyfsat länge.
vickeva
Graventeiner och James Grieve är ju GODA!!!!! till allt!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon