uno
I hindåstrakten börjar trattisarna ta form. Många medelstora är plockade och konsumerade. Några liter torkade.
Monica M zon 4
Här finns massor! Har varit ute flera svängar i skogen redan. smile.gif Har ett kanonställe som jag vittjar en gång i veckan!

Har ätit en del och resten har jag förvällt och fryst in. Det är sååå gott att ta fram en burk ur frysen när det är snö och kallt.

(Jag bor 2 mil söder om Borås, ca 5 mil från Hindås!)
netaave
Här i Uppsalatrakten finns det gott om dom, vi plockade en stor papperskasse i fredags.
Yin o Yang
CITAT (netaave @ 04-10-2004, 10:00)
Här i Uppsalatrakten finns det gott om dom, vi plockade en stor papperskasse i fredags.

Inte visste jag att man kunde plocka papperskassar också biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Skämt åsido, det finns gott om trattkantareller även i Degerforstrakten rolleyes.gif
netaave
CITAT (Yin o Yang @ 04-10-2004, 11:38)
CITAT (netaave @ 04-10-2004, 10:00)

Inte visste jag att man kunde plocka papperskassar också biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Skämt åsido, det finns gott om trattkantareller även i Degerforstrakten rolleyes.gif

Jodå, på varenda stormarknad biggrin.gif
Yin o Yang
Aha tongue.gif - trodde det var i skogen laugh.gif
Fenja
Här mellan Borås - Ulricehamn finns det fantastiska mängder! Vi slutade plocka i går när vi hållit på i flera timmar, ska åka tillbaka en annan dag. Det är ROLIGT att vara ute i svampskogen när det är så här!!
Mvh
Fenja
KURT
CITAT (Fenja @ 04-10-2004, 12:43)
Här mellan Borås - Ulricehamn finns det fantastiska mängder! Vi slutade plocka i går när vi hållit på i flera timmar, ska åka tillbaka en annan dag. Det är ROLIGT att vara ute i svampskogen när det är så här!!
Mvh
Fenja

Visst är det trevligt i svampskogen. Men det är ju inte lika trevligt och komma hem och veta att man skall sitta och rensa lika länge! Man kan verkligen tröttna på svamprensningen, upp till 2 h brukar gå bra men sedan blir det bara jobbigt.
Yin o Yang
Håller med Kurt - det finns roligare saker än att timme efter timme rensa svamp (bär också för den delen) wacko.gif . Men visst grips man av samlarmani när det bara breder ut sig hela mattor av trattisar tongue.gif . Då vaknar ekorren som bor i många av oss, inte sant rolleyes.gif wub.gif
pejori
tror att upplevelsen att få gå i skogen en hel dag och plocka svamp överväger besväret att rensa. låter toppen att få gå och lyssna till skogens ljud, och få se olika djur, njuta av dofterna eller bara vara, ha med en fikakorg med nått tilltugg i wub.gif
njuta av stillheten och meditera lite och rensa tankarna. och sedan komma hem med underbart goda svampar som smakar sååå gott rolleyes.gif
Yin o Yang
Jodå, jag älskar också att gå i skogen och njuta. Problemet är bara att karlen som jag har med mig där i skogen far fram som ett jehu. Om jag sätter mig ner för att plocka det jag hittar och sedan tittar upp - ja, då är han försvunnen ur min åsyn sleep.gif . På grund av en hörselskada, kan jag då inte lokalisera var han är (hör inte från vilket håll han ropar), utan får stå stilla tills dess han kommer tillbaka tongue.gif . Visst kan jag ge mig iväg själv, men det är roliga att vara 2 wub.gif
uno
CITAT (Yin o Yang @ 04-10-2004, 14:25)
Jodå, jag älskar också att gå i skogen och njuta. Problemet är bara att karlen som jag har med mig där i skogen far fram som ett jehu. Om jag sätter mig ner för att plocka det jag hittar och sedan tittar upp - ja, då är han försvunnen ur min åsyn sleep.gif . På grund av en hörselskada, kan jag då inte lokalisera var han är (hör inte från vilket håll han ropar), utan får stå stilla tills dess han kommer tillbaka tongue.gif . Visst kan jag ge mig iväg själv, men det är roliga att vara 2 wub.gif

Ni får skaffa ett pejlingsintrument. Sätt sändaren på gubben, pejla in honom och Du vet alltid var han är.
uno
CITAT (KURT @ 04-10-2004, 12:57)
CITAT (Fenja @ 04-10-2004, 12:43)
Mvh
Fenja

Visst är det trevligt i svampskogen. Men det är ju inte lika trevligt och komma hem och veta att man skall sitta och rensa lika länge! Man kan verkligen tröttna på svamprensningen, upp till 2 h brukar gå bra men sedan blir det bara jobbigt.

När jag plockar trattisar tar jag en svamp i taget och nyper av nedersta delen. Hemmarensningen blir enbart att ta bort lite barr, småkvistar och löv.
Bättre en svamptur med 3 liter nästan färdigrensad svamp än 6 liter orensad.
Yin o Yang
Tack för tipset smile.gif biggrin.gif laugh.gif . Frågan är vad gubben säger tongue.gif
KURT
CITAT (uno @ 04-10-2004, 14:51)
När jag plockar trattisar tar jag en svamp i taget och nyper av nedersta delen. Hemmarensningen blir enbart att ta bort lite barr, småkvistar och löv.
Bättre en svamptur med 3 liter nästan färdigrensad svamp än 6 liter orensad.

Om man vill torka dem så vill man gärna skära isär de flesta svamparna, för att de skall torka fortare. Även om man skurit av alla fötter i skogen så kan det bli många timmars rensande om man har mycket svamp med sig hem. Skär man isär dem så plockar man också bort alla insekter och sniglar som tagit skydd i "tratten".
Ina
Här kommer en svamprapport till från Boråstrakten, närmare bestämt 2,5 mil sydost om stan'.. Här finns också gott om trattar fast jag har blivit av med några guldställen när skogen har avverkats.

Jag rensar alltid i skogen, jag är otålig och har inte ro att sitta och rensa hemma. Så gör jag med allsvamp, inte bara trattar.

Ina rolleyes.gif
Mia, zon 3
Har också börjat med att rensa direkt - jätteskönt! Men nu ska 2-åringen hjälpa till, så vi är tillbaka på mer-skräp-än-svamp-stadiet......
yla
japp de e fullt me svamp iskogen de e bara att ta sej ut
plockade ett par kilo idag
o jag rensar alltid på plats det känns mycke mysigare att ta sej tiden där på plats i skogen
o då dom e många på ett ställe ljag ut min hopfällbara stol o sitter o plockar de e suveränt nu då rygg o knän bråkar så jag kan inte sitta på huk

svarta trumpeter trattisar o lite till finns det härligt svampår rolleyes.gif rolleyes.gif
Ina
Har varit ute idag och hämtat en korg med trattkantareller, kantareller, citronslemskivling, röksvamp, blek taggsvamp och smörsopp. Trattisarna skall jag torka, den övriga svampen har jag inte bestämt vad jag ska göra med än... äta nu eller genast? wink.gif
*Felix matte*
Ingen svamp här.... men 8 kilo paprika strimlat, packat i påsar och fryst. biggrin.gif
Fenja
Felix matte!
Måste fråga, tycker du som merparten av min norrländska släkt att svamp: Hä gär komat!! Hur är det med svampbeståndet på dina breddgrader förresten?
Jag lärde mig inte äta svamp förrän jag flyttade nedåt och jag är jätteglad för det: Särskilt i år, var ute ett par timmar på förmiddagen och fick korgen full igen!! wub.gif wub.gif
Paprikorna ser LÄCKRA ut!!
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Här kommer det en svampplockerska kånkande på sin fångst i söndags. Inget fel i det förutom då att hon är på hemväg via järnvägen. Långsamt stapplande i sina trätofflor på makadamen. Helt idiotiskt, farligt och förbjudet. När hon sen fortsatte genom en bergsskärning som är så smal att tåget nätt och jämt får plats blir det rent dumdristigt. Nu hade hon tur, tåget som jag satt och väntade på för att fotografera kom efter 15 minuter. Man får inte vara hur svampgalen som helst. mad.gif

*Felix matte*
Ärligt talat så känner jag inte en endaste människa som går ut och plockar svamp... Jooo det är sant!
Jag lärde mig att äta svamp (champinjoner) när jag var fyllda fyrti tongue.gif
har testat kantareller men... Näää .. ingen höjdare.
Svart svamp får mig att kräkas bara jag ser den = Uppväxt har mycket att säga till om vad och hur vi blir i slutändan. tongue.gif biggrin.gif
Ina
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2004, 22:16)
När hon sen fortsatte genom en bergsskärning som är så smal att tåget nätt och jämt får plats blir det rent dumdristigt.

Isses!!:blink:

Så tokig i svamp är jag inte...
Fenja
Då är det inte bara tillfälligheter då... jag tänkte att släkten kanske var lite knepig!! biggrin.gif rolleyes.gif wub.gif
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (Felix matte @ 05-10-2004, 22:17)
Ärligt talat så känner jag inte en endaste människa som går ut och plockar svamp... Jooo det är sant!
Jag lärde mig att äta svamp (champinjoner) när jag var fyllda fyrti tongue.gif
har testat kantareller men... Näää .. ingen höjdare.
Svart svamp får mig att kräkas bara jag ser den = Uppväxt har mycket att säga till om vad och hur vi blir i slutändan. tongue.gif  :D

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
skrämde just livet ur hundarna med mitt gapskratt biggrin.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Fenja @ 05-10-2004, 22:21)
Då är det inte bara tillfälligheter då... jag tänkte att släkten kanske var lite knepig!! biggrin.gif  :rolleyes:  :wub:
Mvh
Fenja

Inte alls! laugh.gif
Det är som med salt sik ... Hur många "sörlänningar" vet om och äter den????
Häruppe är det en delikatess wub.gif jag tål tyvärr inte insjöfisk.
netaave
I skogarna runt Gällivare finns det trattar iaf.
Yin o Yang
Ett litet mattips, när det nu verkar vara ett riktigt trattis-år tongue.gif . När jag gör lasagne, brukar jag i köttfärsröran blanda i finhackade trattisar. Det blir jättegod smak och fyller ut bra smile.gif
Maggan H
Ang hörseln kan ni beväpna er med vars en visselpipa som hörs vida omkring även i skogen, som annars dämpar de flseta ljud.

Hälsar Maggan
Miaa
Jag är ny i Piteå och undrar om det är någon här som vet hur det är med tratt- och vanliga kantareller i trakterna?

(även ny i forumet och på odla.nu så jag hoppas det blir rätt nu)

Tack!
/Mia
Fenja
Hej och välkommen hit! Kan tyvärr inte hjälpa dig med svamptips, jag bor i andra landsändan...
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
har aldrig plockat svamp :s verkar som om det bara växer bläcksvamp och flugsvam och små fula brungrådassiga saker hära blink.gif
Fenja
Bläcksvamparna är både goda och närande!! Stek de som är små, fasta och inte har börjat bli svarta. Mums!
Mvh
Fenja
Miaa
Jag var i Piteå i somras och hittade sopp och Karl-Johan -så det finns iaf.
biggrin.gif
Miaa
Tack för tipset, Fenja, men är inte så säker på svamp. Har jag ingen med mig håller jag mig till kantarell & Karljohan. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon