Mimsan
Hej!
Nu har väl i stort sätt alla handelsträdgårdar rabatt på perenner o rosor o clematis mm!!!! Fest! Har länge tänkt sätta klätterrosor emot en bergsvägg vi har i trädgården. Är det läge nu? Eller är det för sent? Vad ska jag tänka på i så fall? Plantera m rosjord eller?

Vill ha mörkröda och krämvita rosor brevid varandra, vilka ska jag välja då? Det vore ju roligt om de blommade lite olika tider så vi fick blommor under en längre period. Läste på allt om trädgårds rossida om "Grand hotel" och "Jazz". vi bor i stockholms inre skärgård. Vad tror ni skulle passa?

Tack!
Mimsan i nacka smile.gif
Kajsa
20 populära klätterrosor/ Flora Linnea
Här några förslag. Du kan sätta rosor hela oktober eller längre om det är mildväder. Rosor som stått i en kruka hela sommaren brukar vara sådär vid denna tid, var kritisk. Varför inte beställa av Flora Linnea eller Rosenposten men då får du nog skynda dig, då får man barrotade rosor ( inga blad) som vuxit ute på rosfälten hela sommaren, dom är i utmärkt skick. Själv har jag beställt Balsgårdsrosen Balder en röd tuff och frisk klätterros av Flora Linnea i höst, titta gärna på den.
kerstin z5-6
Jazz är en jättefin klätterros om man gillar rött smile.gif
Kajsa
Jo, köpte en Jazz i sommar sicken färg som röd sammet, men får man behålla den, en zon 3 ros??? Har nog räknat med att den är väck efter en kall vinter. Men Sthlm skärgård har nog bättre klimat.
Mimsan
Tack för era svar och tips!
Gick in på den där beställningssajten och beställde två plantor av honungsros, Lykkefund. Hurra! Ska väl komplettera med nån röd sort senare också!
Mimsan
Sommartorparn
Parkdirektör Riggers är min favorit bland de röda.
(men med två plantor Lykkefund så kanske det inte blir någon plats över?)
tongue.gif
Cilla
Parkdirektör Riggers - tack för det tipset! Den ser mycket vacker ut, zon 4 och lång blomning. Har du den hos dig, Sommartorparn? Är den frisk och hur mycket doftar den?

Jazz har jag också spanat in men avhållit mig hittills eftersom jag inte kan erbjuda bra zon 3-platser där jag vill ha dem.

För de eländigaste platserna där jag vill ha rött klättrande har jag Flammentanz som säkert är den vanligaste röda klätterrosen. Den är lite trist på något sätt, kanske för att den inte doftar, men det är charmigt med de höga rankorna som blommar ymnigt år efter år även om den inte får tillstymmelse till skötsel.

För halvhyfsat läge hos mig satte jag två Erinnerung an Brod, en ros som ofta säljs under namnet Souvenir d´Alphonse Lavallée. Rådjuren åt upp alla knoppar utom en, och ur den kom en mycket mörkröd, superfylld blomma som doftade gott och ganska starkt. Den ska tåla zon 3-4, står torrt hos mig men skjuter bra med skott.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 05-10-2004, 20:42)
Parkdirektör Riggers - tack för det tipset! Den ser mycket vacker ut, zon 4 och lång blomning. Har du den hos dig, Sommartorparn? Är den frisk och hur mycket doftar den?

Har den inte själv.....ännu. Såg den i somras på rosspaning på Skansen. Fastnade för den intensivt röda färgen med tydlig gul prick i mitten. Doft? Minns jag faktiskt inte. unsure.gif

(Svag doft enlig Allt om Trädgårds roslista,
Sjuksomsbenägen enligt Lars- Åke Gustafsson)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon