Full version: Identifikationshjälp
Maria i Helsingborg
Jag fick just en liten clematis av en väninna, som tröttnat och inte visste var hon skulle göra av den inför vintern. Själv tycker jag om att veta vad det är vi har i trädgården. Min kära väninna är inte så värst intresserad rolleyes.gif

Nu skjuter jag kanske lite väl högt, men jag VET ju att här sitter kunnigt folk;
Allt jag vet är att den är vit. Någon?

Vit clematis
Betty
Svårt att säga när man bara ser fröställningen... Har du någon aning om hur blomman såg ut, hur stor blomman var eller hur många kronblad den hade?
Maria i Helsingborg
Jag är ledsen, Betty. Allt jag vet är att den ska vara vit. Tack iaf.

Jag får väl vackert vänta tills nästa sommar, då........ Till saken hör att jag aldrig har ägt en klematis och vet inte hur jag ska behandla den. Tänkte gräva ner den någonstans men då måste jag väl veta var den kommer att trivas bäst? Men sådant skiljer sig kanske inte från klematis till klematis? Ska jag klippa ner den nu eller vänta. Frågorna hopar sig för en klematis-novis huh.gif
Betty
Jag vet inte heller så mycket om klematisar. Detta har jag hittat på nätet:
Klematisbeskärning.
Det avgörande när man skall beskära klematis är att veta om det är en sort som blommar på årsskotten eller gammal ved. De som blommar på årsskotten kan man beskära kraftigt om våren, eftersom man inte riskerar att klippa bort ved som det kommer blomknoppar på. Däremot skall man vara försiktigare med beskärningen av sorter som blommar på gammal ved. Dessa sorter behöver inte beskäras alls, om det inte är för att de tar för mycket plats eller blir glesa nertill. Klematis som blommar på ettårsskotten är: "Jackmani", "Comtesse de Bouchard", "Ville de Lyon" och de flesta småblommiga, medan "Mme Le Coultre", "Nelly Moser", "The President" blommar på gammal ved. Beskärningstiden för storblommiga klematis är på våren när risken för frost är över, medan man kan vänta med att beskära och gallra ur småblommiga klematis till sommaren.

I mitt fotoalbum Klematis finns bild på en vacker vit klematis som jag köpte i våras. Den blommar fortfarande!
kerstin z5-6
medtanke på hur växten ser ut gissar jag på en alpina eller en hybrid kanske summer snow -fast de är en vild gissning
Klippa kan du göra i vår om det behövs , kanske vet du mer då , om vilken sort det är smile.gif
Betty
Glöm inte att klematis vill ha fötterna i skugga och blommorna i solen. Plantera därför en liten skuggande växt framför den.
Sätt sand närmast rothalsen på den klematis så ruttnar den inte.
Jag har mina klematisar mot en armeringsmattespalje vid en västervägg så de har eftermiddags- och kvällssol.
Maria i Helsingborg
Vad vacker din vita var, Betty.......vad jag kan se så skiljer sig ju bladen väldigt mycket åt hos klematis. Det visste jag inte.

Tack, båda, för råd och tips. Jag spar dem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon