Full version: Trillingblomma
eldhroka
Fick en Trillingblomma av min mor som har flera stycken. Hon har nämligen haft problem med att få dem att blomma och därför köpt sig nya nån gång då och då.. Nu hamnade alltså en av dessa hemma hos mig men jag vet inte hur jag ska sköta den på bästa sätt...

Den har blivit lite kraftigare sen jag fick den i början av sommaren och den har fått mängder av blad men ingen blomma... Den har nu börjat tappa blad men ser för övrigt frisk ut, något som enligt min mormor (som har en gigantisk trillingblomma) är ett tecken på att den ska till att blomma. Hon säger vidare att blommorna ser ut som vanliga blad i början men är rosaaktiga medan min mor säger att hennes blommande exemplar fick som små vita knoppar innan den började blomma..

Känner mig något förvirrad och vänder mig därför till er med min fråga.

Mvh Anna smile.gif
Emser
Tvillingblomma - skötsel

Skötsel nr. 2
eldhroka
Tackar smile.gif
AndreasBK
För att få den att överleva vintern i normal rumstemperatur så behövs belysning.
Att en växt blommar kan ibland vara tecken på att den inte mår så bra, då tar den till förökning som en utväg. För att få t.ex. en hoya att blomma så måste man plåga den riktigt ordentligt, så man ska inte enbart ta det som sundhetstecken.
Det bästa är som det står i skötselbeskrivningen där om du har ett lite kallare utrymme att ha den på, eftersom växtens livsfunktioner då saktas ner och den inte kommer behöva samma ljusmängd.
kopernikus
Jag har två stycken som jag drivit upp själv och de brukar blomma varje år. När det går mot senhösten så brukar jag ställa dem lite svalare. Oftast tappar de nästan alla blad, och är ingen vacker syn precis. Vattnas någon gång då och då för att de inte ska torka ut helt.
När sedan ljuset återvänder, så brukar jag ställa dem lite varmare, öka på vattningen lite, och när det börjar visa sig lite blad så har jag fyllt på lite ny jord. (planterar inte om dem varje år längre). Sedan så är det bara att vänta..På några veckor så är de riktigt gröna. Framåt juli så brukar mina vara fulla i vackra högblad & blommor.

Om detta är det rätta sättet ska jag inte svara på. Men det funkar iallafall!
Har hört att de behöver en svalare period på vintern för att gynna blomningen.
dragonbeauty
Ska dom övervintra svalt och mörkt? Tex i ett förråd utan fönster??? Hjälp....
kopernikus
Jag brukar inte lyssna på så mycket hur det "ska" vara... jag lärde av min farmor som hade enorma bougainvilleor... De stod kvar framför fönstret men i ett rum där temperaturen var mycket lägre. Ca 12-15 grader.
Jag minns att det var översållade med högblad och blommor varje sommar/höst. Mina är i slutfasen nu, men de har hållt i gång sedan juni, mer eller mindre. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon