JaneLeo
04-10-2004, 18:12
Jag bor i Löberöd - vilken ZON tillhör jag?
CITAT (JaneLeo @ 04-10-2004, 19:12)
Jag bor i Löberöd - vilken ZON tillhör jag?

Löberöd - det låter skånsk eller hur? då bor du väl i zon 1 eller 2
JaneLeo
05-10-2004, 07:54
Ja, jag kan bara inte riktigt klura ut om det är just 1 eller 2 vi tillhör...
Anders zon 1
05-10-2004, 09:50
Hmm... enligt zonkartorna verkar Löberöd ligga på gränsen mellan zon 1 och 2. Det ligger ju ganska högt och de gånger jag varit i trakten har det varit någon grad kallare än i Lund. Så rent generellt kan man nog påstå att det är ett sämre odlingsklimat i Löberöd än i Lund, men hur mycket sämre är nog väldigt svårt att säga. Fast klimatet varierar också lokalt, så det beror mycket på hur just din trädgård ser ut. En sluttning mot söder ger bättre klimat, medan en nordsluttning eller ett köldhål i en svacka i terrängen kan ge ett sämre klimat än omgivningen. Vindkydd är också viktigt (blåsigt läge ger sämre odlingsklimat). Sedan är det ju inte bara klimatet som är viktigt när man odlar växter utan jordmånen har också betydelse. T ex kan det vara svårare att odla känsliga saker på tunga lerjordar än på lätta, sandiga jordar. Bästa tipset är att titta i vad folk har i sina trädgårdar runt omkring och på så sätt försöka dra slutsatser om vad som kan funka hos dig. Och så sist men inte minst: stirra dig inte blind på zonindelningen utan våga testa dig fram!
Anders
JaneLeo
05-10-2004, 09:53
Tack Anders.
Ja, jag gissade på Zon 2, men det är ett gränsfall... helt klart

Ska ta åt mig dina tips