lillalupin
Det är sannerligen ganska spännande att ge sig i kast med sånt man aldrig tidigare provat! smile.gif Jag fick en idé att nu när jag har blivit med hus med egen trädgård så ville jag också ha en hushållskompost (varmkompost). Sagt och gjort - min sambo hittade en isolerad kompostbehållare a la tombola-modell, och jag fixade med alla papper som skulle fyllas i och skickas till kommunen för att ansöka om lov för att få kompostera sitt eget avfall.

Så kom då den stora dagen för två och en halv vecka sedan när vi skulle sätta igång och kompostera matrester och annat nyttigt. Enligt alla instruktioner skulle man grunda med gammal kompostjord eller multna löv. Men då jag inte hade tillgång till något av det så slängde jag nervöst i några gamla murkna pinnar och lite jord som låg underst i något som jag misstänker har varit en trädgårdskompost i trädgården. Tänkte uppgivet att "det här blir kanske inget"...

Sedan har jag högtidligt slängt ner alla överblivna matrester och en massa sågspån i "monstret" som komposten har döpts till. Har spänt tittat ner i lådan varje dag för att se VAD som möjligtvis skulle kunna hända... Men hittills har matresterna mest snällt legat där och just inte gjort så mycket väsen av sig. Förundrat såg jag några underliga stora röda flugor som började svärma runt lågan för någon vecka sedan, men annars ingen vidare spänning. Förräns IDAG!....

När jag öppnade locket i eftermiddags så stog ångan som en rykande kvast ur lådan rakt ut i den tolvgradiga Stockholmsluften, och hela den nu så varma matrest-massan rörde på sig framför mina ögon! Jösses vilken skräckfilm! "It's alive!" Med skräckblandad förtjusning antar (HOPPAS) jag att det är såhär det ska vara, att komposten nu har kommit igång och börjat jobba som den ska. Fast egentligen har jag ju ingen aning... tongue.gif

Det är onekligen ganska häftigt. Jag håller tummarna hårt för att jag så småningom ska ha fin näringsrik kompostjord att gödsla min trädgård med. Men om jag aldrig skriver något endaste inlägg mer KAN i värsta fall "monstret" ha dragit ner mig i lådan när jag oskyldigt skulle mata den med fler matrester, och slukat mig hel. Och det enda som sjunger över södra stockholms nejder är en rungande monster-rap......
wink.gif biggrin.gif
KURT
Tnäk på att det är skillnad på hushållskompost och trädgårdskompost. Jorden från hushållskomposten är mycket mera näringrik så använd den som gödning, men ta inte alltför mycket av den. Jorden från trädgårdskomposten kan användas i större mängder som jordförbättring.
tomba
huj haj! Grattis till det som kan bli en livslång hobby. Själv komposterar jag i gammla oljefat de fryser till på vintern men brinner så mycket snabbare till våren så det verkar inte gå särskilt mycket långsammare ändå. Oljefaten är de enda behållare som tål angreppen från de otäckt stora råttor som pälsdjursnäringen í våra nejder gett upphov till, de är verkliga monster! unsure.gif var lite försiktig med kutterspånen om det är från barrträd. Det kan ge obalans i komposten, blanda då hellre i lite löv. I min kompost har jag för tillfället 1/3 spån(barrträds) och 2/3 löv. Det ser ut att fungera bra. Lycka till tongue.gif
~Vera~
Hi hi!
Tack för en härlig berättelse om din kompost!
Sitter själv och funderar och hittade då ditt inlägg...
laugh.gif
Lene i Fredrikstad (Norge)
Takk for at du beskriver din levende varmkompost så godt - nei monsteret er nok snilt, så du blir nok ikke trukket ned til det laugh.gif .
jeg har selv en varmkompost og er glad i den - jeg steller med den og smiler når det ryker varm damp av den når jeg åpner lokket for å mate den litt mer.
Jeg har etterhvart funnet ut at når den stopper opp, så skyldes det oftest mangel på luft eller vann. (kjærlighet får den fra meg...he, he)
Så om jeg passer på å lufte den og vanne den litt og gi den alle våre matrester med ca etpar never tørt strø til hver bøtte matavfall, så blir komposten min glad og lykkelig og det blir jeg også biggrin.gif .

Lykke til videre med varmkomposten din!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon