Full version: Lager
inh
Vi har en lager som stått ute i sommar och fortfarande står kvar utomhus i sin kruka. Den har vuxit rejält och vi får problem när vi ska ha den i garaget under vintern eftersom den är för hög.

Är det någon av er som vet när man kan beskära ett lagerträd. Det skulle egentligen passa bra nu så kunde vi torka och ha dem som matkrydda under vintern.

Så, vad tror ni, tar vi död på den, eller orsakar något annat problem, om vi kapar toppen nu?

Ingrid NH
Mia, zon 3
Jag TROR att det inte är några problem med att beskära nu, annat än de som gäller för alla växter som ska övervintras - nämligen att beskärning kan trigga tillväxten lite grann. Nu vill man ju att växten ska vila. Jag beskär inte min lager på hösten, men har man inte plats för den annars finns det ju inget val. Men du har väl ljust i garaget? Jag tror inte att det går att övervintra lager mörkt, eller är jag helt ute och cyklar? huh.gif
inh
Jo, det finns ett fönster i garaget och vi brukar ha lite tilläggsbelysning men det är ändå ingen idealisk vinterplats för en lager. Tack för din upplysning om att beskärning sätter igång tillväxt. Vi ska beskära så lite som möjligt nu.

När brukar du beskära din lager?
Mia, zon 3
Jag brukar beskära när den börjar visa tecken till att sätta igång på vårvintern. Om man beskär när det är för mörkt så blir nytillväxten klen och ranglig (samma som med pelargoner och det mesta annat). Visserligen kan man ju kapa lite först, och sedan klippa under det förra snittet sedan, så får man ju bort eventuella klena vintergrenar.
Passa för ohyra under vintern! Och så är det balansen mellan fukt/torka.... Men det går säkert bra! Och apropå skörd - du visste väl att bladen är minst lika goda färska? Så nu när jag har ett träd så torkar jag inget till eget bruk, utan tar när jag behöver istället. Men det är en kul julklapp till matlagningsintresserade med egenodlade lagerblad i fin burk! Nu svävade jag iväg från ämnet..... biggrin.gif
MadeleineB
Hej Ingrid!
Jag vill bara hoppa in med ett litet tips till: åtminstone mina lager får gärna ohyra på vintern, även när de inte står inne i rumsvärmen. Jag brukar försöka duscha dem minst en gång i veckan. Då verkar de ha mycket större chans att stå emot angrepp av små otrevliga djur. Det har fungerat ganska bra sedan jag började vara ordentlig med duschningen, men jag rekommenderar ändå att du tittar litet närmare på den då och då. Var särskilt uppmärksam om bladen börjar se litet blanka ut, eller om du får klet kring krukkanten.
Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon