miss piggy
HJÄLP!!!

Jag vet inte exakt vad jag har för växt men den ser ut som den stora växten på bilden här nedanför och jag tror att den kallas fjäderaralia.

http://hem.passagen.se/gardening/Potted.htm

Den har stått i min ganska mörka hall i ett år nu och den har verkat trivts ganska bra ända tills den blev angripen av spinn för någon månad sedn. Jag har besprutat den med ett bekämpningsmedel mot spinn och har sedan dess inte sett till ohyran. Däremot mår min växt bara allt sämre. Idag upptäckte jag t.om att ena grova stammen börjar ruttna uppifrån. barken är aldeles mjuk och trillar av om man tar lite på din. På undersidan av barken är den aldeles kletig. tror att den håller på att ruttna.

Vad ska jag göra? Ska jag såga av toppen på den delen som är rutten? Det är förhoppningsvis bara en av stammarna som ruttnar....

Någon som vet vad som kan ha orsakat detta?

Jag känner mig jätteledsen för detta var en av mina favorit växter!!

sad.gif
miss piggy
Det blev fel med bilden ovan...

Vet nu att det är en slags Silveraralia - (Polyscias scutellaria). Osäker på exakt namn men den ser likadan ut som en sådan fast att den är ca 1 meter hög och har en tjock stamm som övergår i fyra tjockare stammar...

Snälla någon! vad ska jag göra?
pejori
nu tar vi det lugnt och fint biggrin.gif
hur är stammen nedanför? är den frisk där, så kapa bort det som är sjukt.
ställ undan krukan, den skjuter nya skott från stammen.
är toppskotten friska, så ta bort allt som är sjukt och sätt dom i vatten. smile.gif
aralia kan vara knepig att rota, men det är värt ett försök ialla fall wub.gif
har haft problem med dom själv då det är för torrt hos mej wub.gif
miss piggy
Å hej Pejori!

rolleyes.gif Nu känner jag mig lugnare! smile.gif

Jag har undersökt stammen och tycker att den i övrigt verkar frisk....
Har kapat den sjuka delen och tagit hela växten ur krukan. Är rädd för att den var för fuktig. (den var lätt fuktig...) Är det dumt att blotta rötterna?

Rötterna är vit-gula och de flesta väldigt tunna. Svårt att säga hur de mår...

Hur menar du med att ställa undan krukan? Ska jag låta den stå som den brukar? I rätt mörkt läge....

Aralia? Detta är i alla fall ingen Aralia så mycket vet jag. wink.gif

Varför börjar en växt ruttna i barken?
pejori
troligen för mycket vatten huh.gif
ja ställ krukan som den är gärna liite ljusare smile.gif
det är inte fel att kolla rötterna och se hur jorden ser ut rolleyes.gif
det låter som den har haft det för blött wink.gif
varför den gör så vet jag inte men jag har råkat ut för samma sak wub.gif
vattentillgången styrs av ljuset, ju mörkare den står, ju mindre vatten wub.gif

ett tips.
man talar om att folk har "gröna fingrar" jag vill säga att dom har "jordiga fingrar" det betyder att man känner långt ner i jorden om den är fuktig. smile.gif jag använder pekfingret, som alltid har sorgkanter under nageln biggrin.gif
miss piggy
Tack för dina tips!

Den står i torv-aktig jord. Vet inte hur det ska se ut. Tycker att det ser vanligt ut men är rädd för att rötterna mår dåligt....

Jag får helt enkelt vänta och se... Vilken färg ska rötterna ha och vilken konsistens? Dessa är ganska sköra och tunna...
pejori
brukar klara vanlig blomjord smile.gif du kan blanda i lite fin grus (akvariesand) eller perlite, så blir joren lite luftigare runt rötterna wub.gif
konsistensen på rötterna ska vara fasta och spänstiga. rolleyes.gif
dom ska gå av när du böjer dom rolleyes.gif rolleyes.gif
miss piggy
Å nej!

Nu har den tappat nästan alla sina rötter....

Jag skulle visa min pojkvän rötterna och höra vad han tyckte om saken, om de såg ut att må bra osv. (Han är ingen expert) men då lossnade hela rotklumpen och han konstaterade att växten mår dåligt....
Det gjorde jag med!!! Mycket av rötterna var förmultnade.

Nu har den typ bara åtta rötter som sitter kvar och som verkar ganska ok.... sad.gif

Tror ni att den kan klara sig på så få rötter?
pejori
japp. om du planterar den i en liten kruka medsandblandad jord, och vattnar mycket sparsamt, så KAN det gå wub.gif
den måste vara HELT torr innan du vattnar igen smile.gif det kan du kolla genom att känna på hålen i botten på krukan. bara lyft och känn att den är torr. vattna den sedan rejält (låt den stå i vatten ca. tio min.) och låt den torka igen. wub.gif
när den fått nya rötter, kommer nya blad wub.gif
lycka till
miss piggy
Du är en ängel! smile.gif

Min Silveraralia som jag tror att det är... är ju runt en meter hög. Den har inte tappat nästan några löv ännu förrutom de som satt på stammen som ruttnat. den har ju liksom en tjock stam som mynnar´ut i fyra stammar. Känns därför lustigt att bara en av dessa mår dåligt. men det dröjjer kanske inte förrän hela stammen ruttnar bort....

sad.gif

Varför ska den sitta i en liten kruka? Växer rötterna bättre du? Du tycker alltså att jag ska hiva torvjorden som den står i nu och sätta den i sandblandat jord i stället? bonsai jord kanske passar?

Tack snälla för Pejori för dina svar!
pejori
behåll torvjorden, men blanda i lite sand rolleyes.gif rolleyes.gif
står den i en mindre kruka går det fortare att se om den fått nya rötter smile.gif
är den liten så blir krukan full snabbare och bladsättningen visar sig fortare wub.gif
hoppas inte att vattenskadan, (den är övervattnad) ska hunnit skada hela plantan.
wub.gif wub.gif
rötterna växer bättre med sandjord. det blir inte så kompakt. senare kan du byta tillbaka till vanlig jord igen rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon