almösund
Jag petade ner några physalis frön mitt i sommaren och fick MASSOR med små plantor minns ni detta? .

Jag har givit bort mängder men de jag har behållit ser ut så här nu

Hur gör jag för att övervintra och få frukt nästa år?

Som ni ser är chillisarna också fina, tack vare era råd om hur man tar kål på bladlöss som fligit besökte oss under hela sommaren.
*Felix matte*
hakar på samma fråga...
Så här ser mina physalis ut idag.
KURT
Ställ dem så soligt som möjligt, har man extrabelysning så uppskattar de det. Lyckas man övervintra dem så kan man ta sticklingar från dem till våren, så det finns knappast någon anledning att försöka övervintra onödigt många plantor. Överhuvudtaget så blir ju den improduktiva perioden lång, därför brukar man bara odla dem som ettåringar, men då skall de sås i feb-mars.
almösund
Tack Kurt,

det är första gången jag odlar något överhuvudtaget, så det är därför jag försöker få dem att övervintra .. jag har ju inte fått några frukter på dem ännu för jag sådde dem inte föränn i juli.
Vi får väl se hur det går.. tongue.gif
*Felix matte*
Får också tacka för svar Kurt wub.gif
Detta är mitt första "fröodlingsprojekt" förutom Paprika som jag sått och lyckats med. biggrin.gif
Nu är det ju inte såå jätteviktigt att mina små plantor överlever den mörka vintern... jag är glad bara för att jag lyckades få frön att gro biggrin.gif wub.gif
Dan i Nacka
Jag har bara övervintrat fullvuxna exemplar men det har gått bra i ett par år nu. Har man möjlighet till övervintring så har ju plantan ett redan välutvecklat rotsystem så den kommer igång snabbare och man hinner förhoppningsvis få större skörd.
Jag klipper ner mina helt på senhösten och övervintrar svalt.

Vänliga hälsningar

Dan
almösund
CITAT (Felix matte @ 06-10-2004, 22:46)
... jag är glad bara för att jag lyckades få frön att gro biggrin.gif  :wub:

Har precis hört på radio att det är jätteviktigt att välja rätt sorts planteringsjord för att få sina växter må bra och bli stora. Något som heter "ledningstal" skall helst vara redovist på påsen och vara mellan 3,5-5,5 för planteringsjord.
Köper man billig planteringsjord så finns ofta inget ledningstal redovisat och jorden är dålig. Jag fick min säck med planteringsjord från en profesionell odlare, det kanske är därför mina physalis ser så fina ut.
Det är nog värt att skaffa dyrare jord i alla fall jord som på påsen har ledningstal redovisat, eller vad tycker ni ... experter?
MRLINDELL
Tror inte man skall fixera sig så mycket vid ledningstal. Planteringsjord har dikuterats många gånger i forumet. Gör det enkelt! Planteringsjord är ett dyrt sätt att köpa billig torv och sand. Vill man handla billigt och få näring som räcker till sina uteväxter skall man välja "KOSSA"-varianten av de billiga säckarna. För att ta ett exempel. På Bauhaus kan man få 5 st 50L säckar för 99 SEK. Skippa planteringsjorden och ta 5 st Koskit på säck och du får växtkraft som fungerar. Allt mitt är handlat på Bauhaus i Uppsala och här kan man inte klaga på tillväxten. Nästa steg är hur mycket man gräver ur för sin planta! Ge den en chans och ge den så mycket du kan. Sk "Proffsjord" och litet utrymme hjälper ingen! Dyrt och meningslöst bara. Kossa på säck är välbrunnen och går att använda direkt.
Blanda inte ner hästgoja med halm och annat som några förespråkar, för då bränner du upp hela rabatten. Hästskit är sällan så välbrunnen att den gör ofta mera skada än nytta i trädgården.
Ingrid på Västkusten
Jag är också en ivrig förespråkare av 'påskoskit' fast i år har jag märkt en himla skillnad på påsinnehållet beroende på vart man handlat. En del är fluffig och fin och en del är kompaktare än tåget i hundra knyck! Och oavsett vad så är dte inte tokigt att blanda i LITE valfritt av grus eller lecakulor(små) eller 'vadduhar' om Du känner dig osäker som förstagångsodlare - då kan det sällan bli helt fel.
Hästskit helfärsk får man se upp med - men halvbrunnen går oftast bra faktiskt. Det beror ju också på om man vill ge extra näring eller vill förbättra strukturen då kan man inrikta sig på gödsel som brunnit olika länge.
Och en enkel regel, man tager vad man haver ;-)

Mina Physalis grodde inte alls..........stjälpte ut krukan i rabatten och DÅ groidde de - mitten av sommaren så jag ahr en bunke tiocentimetersplantor som jag skall försöka övervintra ett par av. Så får vi se vad som händer och fötter....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon