Full version: Hjälp den DÖÖÖR!
råse-marie
köpte en gardenia för ett par månader sen .
Nu tappar den blad knoppar och skott blir bruna
och hela växten ser skruttig ut sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif snyft.....
Jag som älskar den blomman ( Oxå wub.gif )
KURT
Gardenian vill inte ha vatten med kalk i.
råse-marie
Åh är det därför den dör??? unsure.gif
Tror du att jag kan rädda den ????
Christer i Falköping
Dessutom kan det hjälpa om du dushar den dagligen, torr inomhusluft är svår för den. (och kalkfritt vatten)
Christer
Mia, zon 3
Jag lyckades med gardenia först när jag kom på detta: Köp en fin planta, plantera om den i rhododendronjord, tag skott och sätt även dessa i rhododendronjord, med plastpåse över. De tar sig jättelätt, och skulle inte moderplantan klara sig så har du mycket tuffare plantor i "småttingarna". Undvik placering över element, och vattna gäran med regnvatten (om du orkar.....) På sommaren står de gärna ute, men akta för solen! Det är värt allt jobb när en enda perfekt blomma slår ut och DOFTAR......!
Och bli inte förskräckt över att de "ränner iväg" och blir högre och glesare än moderplantan. Det är mer naturligt än de små knorviga så kallade knubbiga plantorna man köper. Usch och fy för förkortningsmedel! mad.gif
Lycka till!
råse-marie
Hej och tack för alla råd jag ska prova och se om det lyckas
.......hoppas wub.gif wub.gif wub.gif
Orchid
vart köper man rhododendronjord? har oxå två gardenior, håller efter dem hela tiden. och det går väl så där.. ena som e äldre mår rätt bra, men den som e yngre är det lite dåligt med.
jag älskar dom också jätte mycket, men på sistone vet jag inte om jag orkar sköta om dom. jag har såna problem med det där himmla kalket.
jag vattnar dom bara med gammalt kranvatten, ibland regnvatten...
GoSatta
kalk försvinner inte om man låter vatten stå, däremot kan man vädra ut klor på det sättet.

Bästa om man inte har regnvatten är väl isåfall att sattsa på en osmos anläggning om man nu måste ha kalkfritt.
Orchid
CITAT (GoSatta @ 05-10-2004, 19:44)
kalk försvinner inte om man låter vatten stå, däremot kan man vädra ut klor på det sättet.

Bästa om man inte har regnvatten är väl isåfall att sattsa på en osmos anläggning om man nu måste ha kalkfritt.

Nä, jag vet att det inte försvinner.. menade bara att det var sånt vatten jag hade. Jag tycker det är jobbigt med det här kalkfria vattnet som Gardenia är i behov av. Men, samtidigt som någon sa... de där blommorna!!! Dom är SÅ underbara, och doften.. Så det känns frustrerande, önskar att Gardenia kunde tåla kalk smile.gif
GoSatta
ja de bästa vore ju om alla växter bara älskade vårt kranvatten =)
lolo
Men om man kokar vattnet då, t.ex. när man vill ha te, blir det fortfarande kvar kalk i vattnet? /Ann-Louise
Christer i Falköping
Jo, men när vattenet svalnar sjunker kalken till botten. Vattnar man då lugnt, så ligger det kvar där.
Christer.
Mia, zon 3
Rhododendronjord köper man på plantskolan. Det finns väl tyvärr inte i småpåsar, men hör efter!
Vad gäller vattnet så var det väl någon som tipsade någon gång om att sila vatten genom okalkad torv. Eller var det något annat som försvann då..... ?wacko.gif
Det blir nästan lättare på vintern, då kan man gå ut och krama en snöboll och sedan lägga den på jorden i krukan. Långsam och snäll vattning när bollen smälter!
Majsan84
Smart idé med snöbollen! Vilka växter kan man tillämpa det på? Alla? blink.gif
KURT
CITAT (Majsan84 @ 06-10-2004, 13:14)
Smart idé med snöbollen! Vilka växter kan man tillämpa det på? Alla? blink.gif

Ja men då måste man tillföra alla mineraler med gödningen.
Majsan84
Okej... Finns det i vanlig krukväxtnäring då, eller är det någon speciell gödning?
Orchid
Vadå, så man kan inte bara lägga snön i krukan? Hehe, ja som tänkte oj vilken smart idé och lätt också smile.gif
lolo
Men på vintern behöver den kanske inte så mycket näring, då den nog har slutat blomma vid det laget? Jag har också en gardenia och tänker testa det där med snöbollarna i hink inomhus. Undrar om min sambo tror jag blivit knäpp?!? laugh.gif
råse-marie
Hur får jag tag på okalkat vatten BILLIGT och LÄTT unsure.gif biggrin.gif
utan att köpa hem en massa apparater???? wink.gif
Maggan H
Batterivatten går bra sägs det. Finns väl på alla mackar, ialla fall förr i tiden när mackarna hade mer tillbehör än livsmedel och godis...
vickeva
Det vatnnet som man samlar upp i torktumlaren är kalkfritt
Christer i Falköping
Koka vattenet någon minut. Låt det stå över natten. Nästa dag häller du försiktigt över vattnet i en kanna, men låt det sista vattnet(någon centimeter) vara. Där ligger nämligen det utfällda kalket.
Christer.
Orchid
CITAT (Christer i Falköping @ 06-10-2004, 19:17)
Koka vattenet någon minut. Låt det stå över natten. Nästa dag häller du försiktigt över vattnet i en kanna, men låt det sista vattnet(någon centimeter) vara. Där ligger nämligen det utfällda kalket.
Christer.

Toppen, lättaste sättet att bli av med kalket jag hört hittills.
råse-marie
Tack Christer smile.gif ska genast sätta igång.
Mia, zon 3
Har du en vattenkokare är det enkelt. Jag brukar fylla den helt även om jag bara ska ha en kopp te, nästa gång jag ska använda den är det överblivna vattnet kallt, och då häller jag av som Christer beskriver.

Vad gäller snöbollarna - jo, de ska läggas direkt på jorden i krukan, och sedan få smälta ned sakta. Man kanske inte tillför så mycket näring, men det behöver man ju inte göra varje gång under vintern. De gånger man vill ha näring i kan man ju tina snön i vattenkannan, eller fuska med kranvatten just den gången. Hehe.... smile.gif
Floreat
Igår var jag på blomsterlandet och köpte en till gardenia, en ung planta som doftar underbart.
På vägen dit så såg jag en annons just om vattenkokare som skall rena vattnet från all klor, radon och alla bakterier.
En världsnyhet säger dom, man undrar hur mycket i det är sant men kanske värt att pröva .. inte bara för växterna skull.

(det finns iof. en gardenia parfym, tips för er som tar död på växten men älskar doften) laugh.gif
Orchid
CITAT (Floreat @ 11-10-2004, 21:25)
Igår var jag på blomsterlandet och köpte en till gardenia, en ung planta som doftar underbart.
På vägen dit så såg jag en annons just om vattenkokare som skall rena vattnet från all klor, radon och alla bakterier.
En världsnyhet säger dom, man undrar hur mycket i det är sant men kanske värt att pröva .. inte bara för växterna skull.

(det finns iof. en gardenia parfym, tips för er som tar död på växten men älskar doften) laugh.gif

Är det sant, vart finns den parfymen att köpa? Det är för doften, jag älskar gardenia wub.gif
Floreat
Pur Désir de GARDENIA wub.gif
Doftar underbart.

Här finns den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon