Full version: Nu vissnar blommorna
pialotta
hur gör jag nu när penseer och petunior och annat vissnar, skall jag dra upp alla små plantor med rötterna och bara ha jorden svart över vintern? Dahliorna skall jag gräva upp vet jag.
Stockrosorna klipper jag väl bort likaså solrosorna?
Digitalisbladen är fortfarande gröna, är de tvååriga (har inte blommat) ?
kerstin z5-6
Digitalis är tvååriga och gör bara rosett år ett - ettåringar kan du ta bort men stockrosen tycker jag du ska låta stå kvar tills i vår
De kommer oftast igen , men ruttnar ibland om du kapar stammen nu
Dessutom självsår den sig om du låter den vara -Inga perenner måste eller ska klippas på hösten smile.gif
pialotta
å vilka fina digitalis jag kommer att ha nästa år då, det är enorma rosetter nu! tongue.gif
Då rensar jag bara bort ettåringarna och sen får det vara. Skönt, jag tycker det roligaste är att titta på vackra blommor, som Ferdinand, arbete är jag mindre road av... biggrin.gif
kerstin z5-6
ibland frystorkar ruttnar de fina rosetterna .. en granruska kan hjälpa smile.gif
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-10-2004, 11:22)
ibland frystorkar ruttnar de fina rosetterna .. en granruska kan hjälpa smile.gif

De får ju nya friska blad på våren om de gamla skulle bli förstörda på vintern.
krister
kerstin z5-6
Nej det får de inte ... blink.gif tyvärr
pialotta
då lägger jag på lite halm istf granruska, det borde funka eller hur?
kerstin z5-6
Nej det tror jag blir för blött -då är det bättre att låta bli , det kommer inte att hända nåt med dem förrän i vår -när de tinar fram .. vet att både här o i z 1-3 kan man ha problem med detta -trist om man har en fin" sort -vita aprikos verkar känsligare sad.gif
De vanliga rödblärelila brukar klara det mesta smile.gif
Hos vissa frösår de sig enormt .. även hos mej -men jag förlorar också många många till dödskyssarna från marssolen - lite skugga då är inte dumt ..
pialotta
å, jag trodde halm var jättebra. men jag kanske har tur ändå, de "bor" i norrläge. De lär vara vita, föressten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon