Becky,Malmö
Börjar nu fatta allvaret med att vara trädgårdsägare, vaknade med världens träningsvärk i armar och händer efter gårdagens "flytta-och-gräva-runt-med-växter-i-rabatten" ansträngningar.

Och så har jag massvis med frågor hoppas ni orkar besvara nån rolleyes.gif

Tänkte flytta på pioner och rodedenderon bara ca. en halvmeter kan jag göra det nu?
Kan jag i såfall först klippa ner pionerna för att underlätta flyttandet?

Undrar också när jag kan klippa Tuja och liknande små barrträd , vill gärna att de ska bli lite mer kompakta?

När kan jag klippa ner syrenträdet och doftshersmin (eller hur det nu stavas)?

Hoppas på svar
rolleyes.gif
kristerh
Pionen tycker inte om att flyttas på wink.gif rododendronen kan du flytta nu, den har relativt små rötter, vattna ordentligt.
klippning av barrträd bör du göra på våren om du bara vill att de skall bli buskigare så vrider du av en bit av nytillväxten (de små nålarna som växer rakt upp på våren) det är viktigt att du inte klipper eftersom de nya barren blir fula då.
Resten av frågorna kan nog någon som är bättre på det svara på.
krister
kerstin z5-6
Pioner kan flyttas om man gräver djupt -så man får med det mesta av rötterna -Hösten är bästa tiden för att flytta dem så gör det nu i så fall smile.gif
fruberglund
Det beror väl på hur rädd man är om pionen också.

Jag har precis flyttat min pion, det blev inte många rötter kvar och inte säkert att den klarar sig. Den är ändå rosa (hatar rosa smile.gif ) så klarar den sig inte är det ingen större förlust, då får jag väl köpa en ny helt enkelt...

Så om den inte är väldigt betydelsefull för dig kan du ju prova, jag har läst inlägg från vissa här på forumet som flyttat sina pioner och de har varit fina året efter utan problem.
Becky,Malmö
Tack för svaren!

Ok, då tar jag nog det lite lugn med pionerna för jag gillar minsann mina rosa pioner tongue.gif he,he...

Däremot är jag inte så försjust i rododenderonen så de försöker jag nog mig på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon