|
DelbardrosorKunde inte motstå en av dessa läckerheter, Claude Monet rosen den ska jag ha i en kruka nästa sommar, 1 m blir perfekt. Är svag för strimmiga rosor, alla vackra mönster som blir olika för varje blomma. Så jag måste bara få visa något utöver det vanliga
kerstin z5-6
05-10-2004, 16:53
Själv är jag väldigt förtjust i Mc Gready rosen Orange and Lemons O-L
Underbar  i Botanicas bok Rosor finns en STOR bild på den.
WOW Kajsa! Detta blir farligt för min Ferdinand Pichard, nu ska han få konkurrens. Honom gillar jag, stark doft, återblommande, stark krabat som ser busig ut. Var beställer man?  Ferdinand P
kerstin z5-6
07-10-2004, 12:08
Här var det nya frestelser Kerstin  ja dom är för läckra. Cilla om du vill ha en ros från Flora Linnea klicka på länken Delbardrosor och längst upp på sidan " Beställ här " för leverans i vår. Dyrt 180 kr för en ros, jag nöjer mig med en, men vill ha alla.
Usch vad ni frestar. Men tack, det blev två målarrosor hos mig som ska sättas så snart de kommer med posten.
Kul Cilla, får man vara nyfiken och fråga vilka du valde? Men visst såg du att man får dom till våren? Ferdinand Pichard var snygg, samma vackra mönster på kronbladen som Delbardrosorna, klarade den vintern bra? Läste att det är en zon 3 ros och blir 1,5 m så den blir för stor för kruka, den skulle annars inte bli långvarig i min trädgård  tyvärr
Hej Kajsa, Det blev Claude Monet och Cezanne och jag tror inte jag är klok... Att jag någonsin skulle kunna tycka striprandiga rosor var något att ha hade jag inte kunnat gissa för ett par år sedan. Jag som en gång nästan bara tyckte om vildrosor och kanske en rugosa på sin höjd...
Att de ska komma till våren missade jag helt. Tack! Oc htack och lov, då blir det bara 10 rosgropar till i höst...
Jag har bara haft min Ferdinand sedan i våras, tidigt. Om jag minns rätt, jag har flyttat den också. Trots detta blommar den ännu fast rådjuren tycker också om den och har tagit både blom och knopp. Låg hittills, inte mer än 30 cm, men remonterat trots flytt. Ingen svartfläck. Verkar bra. Doftar mycket starkt och är lite mer rosalila och mjukt tonad än på fotot.
cinis74
14-10-2004, 15:42
ÅÅÅÅÅååååå jag vill också ha!!!! Blev rosfrälst i år faktiskt. Så från att ha inte haft en enda har jag, få se nu...... 6 sorter, 13 plantor.....  Fast.... är det några som klarar sig i zon 5?? Är dessutom slarvig med att kupa och täcka så de måste tåla en del.....
kerstin z5-6
14-10-2004, 17:52
 Om du bor i Z 5 du har väl inte missat den vackra Rosamund -Kung Henrik den åttondes vackra älskarinna -Rosa Mundi:) Dessa tror jag är härdiga i z 5 -ialla fall ska de planteras där -dvs hos mej J. H. PIERNEEF  JAN STEEN  ORANGE VAN GOGH
Zon 5???? Och jag som satt en Rosa Mundi denna sommar. Nu blir det till att hålla tummarna Men nog önskar man att zonen var bättre än 7 när man ser dessa bilder. /Åsa
kerstin z5-6
14-10-2004, 18:24
cinis74
14-10-2004, 19:42
Tack snälla Kerstin! De står nu på min önskelista.... Sambon skulle få spunk om han såg önskelistan så den hålls hemlig. Tur han inte är inne på Odla själv.......
CITAT (Cilla @ 06-10-2004, 19:34) Ferdinand Pichard. Honom gillar jag, stark doft, återblommande, stark krabat som ser busig ut. Vilken läcker ros. Ser nästan konstgjord ut. Blir lite sugen på polkagrisar.
Det konstigaste med den här Ferdinand är att den på bild ser konstgjord ut, men när man har den i trädgården är den självklar och ser till och med naturlig ut i en vildväxande trädgård.
Ungefär som annat som busar i naturen.
kerstin z5-6
14-10-2004, 20:12
Visst är det konstigt  Har värjt mig länge -Mundi visar samma fenomen -ser helt naturlig ut med sina helrosa gammeldags sällskap , Conditorium och Zigungerknabe bla ,henne har jag haft ett tag -Ferdinand är en z 3 a skulle varit här för länge sen om jag trott att den skulle klara sej ute . Men de orange/röd/ vita nää, de skulle jag minsann inte ha -och nu har jag tänkt beställa massor av såna här .. Tja , tur man kan ändra sig
Nä minsann ska man inte ha den ena rosen efter den andra som man sedan inte kan låta bli. Jag har värjt mig så länge från rospassion att när den väl släpptes fri blev den enorm. I mitt stilla sinne undrar jag hur här kommer att se ut så småningom... Än så länge har rådjuren ätit upp de flesta knoppar men när jag stoppar dem undrar jag om trädgården kommer att förvandlas från vildäng med blomrufs till ett rosarium. Eller så tynar buskarna bort och jag övergår till träd och vildäng igen. Fast i de parker jag jobbar kommer det för evigt bli rosplanteringar, den saken är säker.
kerstin z5-6
14-10-2004, 20:59
Lita inte på det du, hittade rosor i diket vid en gammalgård som var i rivningsskick .. de har överlevt många år på total neglekt ,så dina klarar sig kanske även om trädintresset tar över ibland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|