Full version: Fattigt pengaträd
Majsan84
Hej!

Jag har ett litet pengaträd, som jag förut hade stående i min mörka hall. Det stod där i nästan ett år, men för ett tag sen började det gulna i bladen, och tappade även enstaka blad.
Läste då här på Odla att de tycker om att stå ljust. Sagt och gjort, jag flyttade det till mitt varma söderfönster, men det ser fortfarande gult och ledset ut, och så sent som för 2 minuter sedan plockade jag upp ett blad från fönsterbänken.
Hur vill han ha det egentligen? Vattnar ungefär en gång i veckan. Är det för lite med tanke på det soliga läget, eller är det för mycket? Är ju trots allt en fetbladsväxt...
Han är ganska söt, och jag vill gärna att han skall överleva. wub.gif
GoSatta
du får känna efter om jorden är blöt, är den det för länge så mår den inte bra och bladen kan gulna(skrumpna ihopp/trilla av.

Pengaträden mår bra av att bli bortglömda ibland och då få torka ut rejält.

om dom friska bladen är hårda och spänstiga så behöver du inte vattna låt den då stå några veckor å få torka ut ordentligt. Du kan också plantera om den å då kolla hur det står till med rötterna och sen plantera i jord utblandad med tex. lecakulor så att den torkar ut lättare.
Majsan84
Jorden är inte blöt när jag vattnar den. Tvärtom. Den blir fort så torr att jorden "lossnar" från innerkrukan. Men jag kanske ändå skall testa att glömma bort den ett tag. Kan kanske inte skada, med tanke på att han ser så ledsen ut när jag vattnar en gång i veckan.
pejori
jag har en stående i söder med en hyfsat stor kruka. den trivs och mår bra. laugh.gif
jag vattnar den fyra ggr om året. rolleyes.gif
aldrig på vintern då den står lite svalare rolleyes.gif
Majsan84
4 gånger om året? Till skillnad från mina 52 då... ohmy.gif
Felet är nog att jag inte planterat om den. Jag tittade på rötterna i våras, men tyckte inte att det såg ut att behöva omplanteras. Kanske får ändra åsikt. rolleyes.gif
AndreasBK
Är pengaträd det samma som paradisträd och penningblad (Crassula ovata tror jag det heter på latin)?
I så fall vattnar vi vårat betydligt mer än 4 ggr om året och det är mer än 25 år gammalt nu.
Jag brukar väl vattna varannan vecka ungefär.
Ger du det näring?
Majsan84
Ja, såvitt jag vet är det samma sak.
Jag utelämnade informationen om näring med flit... Jag har nämligen, under drygt en månads tid, gett det vanlig krukväxtnäring en gång i veckan... unsure.gif Tyst, säg inget till nån annan...
Kanske skall sluta med det helt enkelt, och vattna den varannan vecka då.
pejori
litet tips
tag och sätt några blad i en egen kruka, dom rotar sig lätt och du får flera plantor att testa med rolleyes.gif
Majsan84
Blad?? Kan man sätta blad rätt ner i en kruka? blink.gif Kan jag ta ett som fallit lös av sig självt, eller måste jag rycka bort ett av de på växten?
pejori
japp. bara blad rätt ned i ktukan biggrin.gif
är det bara grönt och ser friskt ut, så ned i en kruka bara. smile.gif
Majsan84
Häftigt. Får väl testa det då! Tack för tipset! laugh.gif
Orchid
CITAT (Majsan84 @ 05-10-2004, 14:45)
Häftigt. Får väl testa det då! Tack för tipset! laugh.gif

Nyfiken i en strut tittar alltid ut, hur gick det med det Majsan?? =))
jonas_w
CITAT (AndreasBK @ 05-10-2004, 13:59)
Är pengaträd det samma som paradisträd och penningblad (Crassula ovata tror jag det heter på latin)?
I så fall vattnar vi vårat betydligt mer än 4 ggr om året och det är mer än 25 år gammalt nu.
Ger du det näring?

Du har ingen bild på din 25 år gamla Crassula ovata?

Vore kul och se.. har en som är ett år gammal...
Majsan84
Orchid, jag "satte" bladen idag, så än så länge har det inte hänt så överdrivet mycket... Är lite tveksam att det överhuvudtaget kommer att göra det, det låter skumt.. och det ser ganska skumt ut också. blink.gif

Jonas W, mitt pengaträd är också cirka ett år gammalt, men har fått stå väldigt mörkt, och är bara cirka 25 cm högt. Hur stor är ditt?
GoSatta
man kan se på äldre blad att det börjar bildas små små rötter vid varje blad dom rotar sig rätt lätt.

Ni som bor i stockholm borde åka till stora växthuset i bergianska trädgården där har dom ett STORT pengaträd som iaf fick mig att titta snett på mina träd hemma biggrin.gif
pejori
min är också rätt gammal ca. 20 år nu smile.gif
har satt massor av blad och fått många plantor som jag lekt med wub.gif wub.gif
det har blivit stammträd av en del och olika bonsaiklippningar smile.gif en herrans massa gåvor också då åtta av tio blad faktist tar sig wub.gif
wub.gif
får den bara lite ljus och en svalare vinter så blir den enorm ohmy.gif ohmy.gif
Majsan84
Det låter ju otroligt att de kan bli så gamla! Det kan väl många växter iochförsig... Kanske skall pyssla om den lite bättre, med tanke på att det kanske är en livskamrat jag har i fönstret.
Orchid
Oj då...20 hela år! Det var inte illa.. men det måste vara roligt ändå att ha en gammal växt. Som hängt med i alla dessa år =)
Majsan84
Mamma har en gammal novemberkaktus hemma, som är med på alla kort från när mina syskon och jag var små.
Den har fallit i golvet flera gånger och "gått i delar", men hon har en ganska rejäl del kvar. Hon tycker att den är ganska ful, men den har nog ett sentimentalt värde för henne, eftersom hon inte slänger den.
Orchid
Vad roligt ändå.. fast den kanske inte är världens vackraste, men den har ju hängt med o den lever smile.gif
lotta_
Hur ser ett pengaträd ut? Är det någon som har ett foto?
pejori
CITAT (lotta_ @ 05-10-2004, 23:07)

gå in på google.se och sök på crassula så hittar du den rolleyes.gif

stammen är fem centimeter tjock nu, men jag klipper den hårt för att den inte ska bli för hög wub.gif wub.gif
Mia, zon 3
CITAT (Majsan84 @ 05-10-2004, 22:40)
Mamma har en gammal novemberkaktus hemma....

De kan bli urgamla! Har just tagit ett litet skott av ett ex som är minst 50 år gammalt, förmodligen ännu äldre. En släkting har ärvt den, och den är som sagt inte så grann när den inte blommar, men DÅ!!! Den blir helt täckt med tomteröda blommor, fantastiskt vackert!

Mitt paradisträd är kanske 5-6 år, men är redan ett litet träd med två riktigt tjocka stammar.
Emser
Miajsan>> hur har bladen sett ut när de har ramlat av? Har de varit fasta eller har de varit sladdiga? Kan det vara så att de reagerar på att det varit/är för mörkt i din hall? Eller du kanske inte har den kvar där? wink.gif
Majsan84
Bladen har varit fasta, men lite gulgröna. Eller ljusgröna kan man säga.. Jag har den nu i ett soligt söderfönster, men jag flyttade den från hallen för bara någon vecka sen, så den har väl inte hunnit reagera på luftombytet än. Får vänta och se...
pejori
den kommer att trivas bättre i fönstret. smile.gif
dom fäller lite blad då och då, så länge dom inte är "plaskiga och vattninga" är det ingen fara smile.gif den kommer sig igen, men se upp med för mycket vatten, den vill vintervila nu wub.gif
Majsan84
Det lät upplyftande, för den är verkligen inte plaskig och vattnig! biggrin.gif

Skall försöka att inte ge den för mycket kärlek i vinter, men det skär änna i en när man ser att de är torra... wub.gif
carol
När jag har vattnat min för mycket har bladen som lossnat varit lite skrumpna liksom, så nu brukar jag alltid försöka hålla koll på det - om bladen längst ner närmast jorden är mjuka och rynkiga ska jag låta bli att vattna den ett tag. Fast jag brukar inte vattna så ofta.

En liten fråga också: ni som sa att ni hade satt blad och fått en massa plantor av det - jag satte typ tio blad i juni och vattnar lite då och då, men det händer ingenting. sad.gif Vad gör jag för fel?? Kan man inte ta vilka blad som helst från växten? Tar det långt tid för dom att få rötter?
GoSatta
jag har bara planterat sånna blad som redan har fått rötter och det har alltid gått bra.
pejori
det brukar gå rätt fort smile.gif
öka vattningen lite så får du se vad som händer smile.gif
duscha jorden med handspruta då och då wub.gif
Majsan84
Jag satte tre blad igår, men jag såg inte att det fanns några "rötter" på dem.. Förstår inte riktigt hur de skulle se ut isåfall. blink.gif
Orchid
CITAT (Majsan84 @ 06-10-2004, 13:10)
Jag satte tre blad igår, men jag såg inte att det fanns några "rötter" på dem.. Förstår inte riktigt hur de skulle se ut isåfall. blink.gif

Jag har heller aldrig riktigt förstått hur det går till. Men, jag måste faktiskt pröva jag med någon gång. Tycker det verkar så otroligt att de ska växa fram rötter från ett blad bara så där =)
Fenja
Gamla plantor kan få små tunna rötter i bladfästet, jag antar att det är dessa som åsyftas... Men det går ju bra att plantera bara ett blad av många växter: St Paulia, begonia, pelargon, jul-, påsk och novemberkaktusar till exempel. Så just det är väl inte så konstigt...
Mvh
Fenja
lotta_
CITAT (pejori @ 05-10-2004, 23:37)

Oj då, hur dum får man vara... blink.gif blink.gif jag har flera stycken här hemma, kallar dem paradisträd.
Orchid
CITAT (lotta_ @ 06-10-2004, 19:25)
CITAT (pejori @ 05-10-2004, 23:37)

Oj då, hur dum får man vara... blink.gif blink.gif jag har flera stycken här hemma, kallar dem paradisträd.

Lotta, jag hade heller ingen aning om att paradisträd även kallas för pengaträd. Jag fattade inte det förens någon skrev det hehe.. biggrin.gif
Det e inte så lätt att ha koll på alla namnen, trodde ja var duktig som kunde både paradisträd o crassula ovata eller vad det nu e smile.gif
lotta_
CITAT (Orchid @ 06-10-2004, 19:33)
Lotta, jag hade heller ingen aning om att paradisträd även kallas för pengaträd. Jag fattade inte det förens någon skrev det  hehe..  :D

Skönt, då var jag inte ensam... laugh.gif LOL
lotta_
Nu när jag vet vilken blomma den här tråden handlar om så kommer jag att följa den för att lära mig hur jag sköter Crassulan bäst.
AndreasBK
CITAT (jonas_w @ 05-10-2004, 22:06)
CITAT (AndreasBK @ 05-10-2004, 13:59)
Ger du det näring?

Du har ingen bild på din 25 år gamla Crassula ovata?

Vore kul och se.. har en som är ett år gammal...

Nej men kan fixa en imorgon då det är bättre ljus om jag kommer ihåg.

MVH Andreas

Så nu har jag lagt in några bilder i mitt fotoalbum här.
Fotoalbum
Sonja.S
Jag har mitt paradisträd stående i söderfönster nu, men det har stått även i norrfönstret och det har gått bra. I sommras stod den ute och satte massor av nya blad, det mådde den bra av.
Jag vattnar min ungefär som novemderkaktusarna, varannan vecka eller så. Hade ett äldre exemplar, som gick i golvet och bröts i bitar, då tog jag flera toppsticklingar och satte i vatten tills rötter kom. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon