Jag har nyligen köpt hönsgödsel till vår gräsmatta. Jag drar mig dock för att använda den eftersom grannarna muttrade sist på grund av lukten :-( Varför ska man egentligen gödsla gräsmattan, och vilken blir skillnaden om jag låter bli? När är det dessutom rätt tid att göra det? Är det för sent nu i oktober?
pejori
05-10-2004, 14:46
hönsgödsel har en viss doft ja på den tiden jag hade gräsmatta köpte jag dito gödsel till min. tyckte att jag skulle slå två flugor i en smäll, så jag la på alla mina krukväxter hönsgödsel kan du föreställa dej vad det luktade en trädgårdsmästare sa till mej "om du vattnar" gödslet så luktar det inte. testade det i rabbaterna, och det funkade, så är det inte för stor gräsmatta kan det vara en idé
Pilken
05-10-2004, 14:54
Om man gödslar gräsmattan så blir den tätare och det blir mindre mossa och dylika ovälkomna växter. Om man inte gödslar så brukar det sluta med att man går och klipper maskrosor och klöver.
TIPS!! Prova stroller kombi, Det är ett skitbra gödsel. men den bör man gödsla med till våren.
Åsa, mälardalen zon 2
05-10-2004, 15:27
Man kan titta på hur gräsmattan ser ut är den tät och frodig behöver man inte gödsla jag har inte gödslat på 7-8år och min gräsmatta är fortfarande tät och grön så den får klara sig ett tag till, jag har börjat med uppsamlare i år så troligtvis kommer det att behövas lite gödsel snart förr fick ju gräsklippet återgå till gräsmattan och nu går gräsklippet till grönsakerna.
PS! Var försiktig med Stroller combi speciellt i närheten av buskar, perenner och träd för de många av dem tål inte ogräsmedlet som finns i stroller combi (+konstgödning är en mer kortsiktig lösning naturgödsel brukar vara bättre på längre sikt, nackdelen är att många naturgödselprodukter luktar)
Fenja
05-10-2004, 16:35
Men... är det bra att gödsla gräsmattan nu i oktober? Behöver den inte förbereda sig för vintersömnen, den också? Mvh Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
05-10-2004, 17:22
Nu är det inte så lämpligt att gödsla bättre att vänta till framåt våren.
gammelnalle
05-10-2004, 20:15
CITAT (Pilken @ 05-10-2004, 15:54)
TIPS!! Prova stroller kombi, Det är ett skitbra gödsel. .
den var skitbra!!!!
silverlök
27-10-2004, 07:36
Hej!
Jag har hönsgödslat på våren och passat på då det regnat. Dessutom lät jag vattenspridaren gå en stund i regnet (grannarna har svårt att förstå mina vattningsvanor!) så att "skiten" sköljdes ner fort. Det liktade ingenting och gräsmattan blev mycket nöjd!
silverlök
28-10-2004, 07:14
Öööö, "luktade" ingenting, ska det ju stå!!!
Tesa
28-10-2004, 14:23
...skillnaden å gödslad och ogödslad gräsmatta.....man behöver inte klippa så ofta om man inte gödslar...och mossa är VACKERT..och mjukt och skönt och behöver inte vattnas och klöver är fint det också...och faktiskt tycker jag att maskrosorna är rätt så fina också....
En "ogräsmatta" som min lockar mycket intressanta insekter om man låter det vara lite "rufsigt"...men det är ju inte alla som står ut med sånt...men det gör jag.....med glädje
Elihe
02-11-2004, 17:02
och jag står också ut med lite ogräs i mattan o (inte så lite heller), kör med multiklipp o det mesta går tillbaka till gräsmattan, en del till rabatter o kompost. Enligt Cilla så är inte gräsmatte gödsel bra för träd o dylikt så jag avstår. MVH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.