Full version: Vad är det jag har?
Cassiopeia
Jag undrar vad denna roliga växt är för något. Jag tog skott från min mamma och stoppade skotten i ett glas vatten. De skulle bara stå där tills de hade börjat få rötter... men så typiskt mig blev de ju stående i vattenglaset i säkert ett år. *skämmas* wink.gif
Ibland torkade glaset ut helt men växten överlevde ändå, så den verkar ju enormt tålig.
Någon som vet vad det är och hur den helst skulle vilja bli skött om den hade hamnat hos någon med gröna fingrar? blink.gif

Fenja
Ser ut som en glasörtskaktus... (Hariora salicornioides)
Mvh
Fenja
Cassiopeia
Den här tog jag också som skott från min mor och jag tycker den är så himla söt! Tyvärr verkar den inte trivas sådär superbra hos oss men den lever i alla fall. (Fast växer helt abnormt sakta.)
Någon som vet vad det är och hur den bör skötas? Har planterat om den idag och blandade ut jorden med lite sand... fick för mig att det kunde vara bra. *s*

Cassiopeia
Den här har jag haft jättelänge men vet inte vad den heter. *okunnig* Den brukade blomma så vackert en gång om året men nu var det ett par år sedan... tror inte den trivs lika bra längre... sad.gif
Namn, skötsel?

Fenja
Den sista är en Clivia. Vill stå varmt och ljust.
Mvh
Fenja
Cassiopeia
Tack för svaren.
Clivian hade drömläge där jag bodde förut... jag hade över en halvmeter djupa fönstersmygar där. Nu står den bredvid ett fönster men den får ju omöjligt plats på en fönsterkarm.
Tyvärr drar det väldigt från våra fönster så så vidare varmt blir det aldrig till våra växter.
Cassiopeia
Vad är detta och hur vill de ha det?
Den här växten hade min f.d. sambo med sig när vi flyttade ihop, han hade väl kanske 3 stycken, som han lämnade till mig när vi flyttade isär.
Den är oerhört lättskött och praktisk. Den växer inte på höjden utan blir bredare och bredare. Jag har massor av dem nu eftersom de måste delas allt eftersom. Här är en i skriande behov av att delas:

Här är en som delats förut. De ynglar av sig som sjutton trots att jag är så dålig på att sköta växter, sådana gillar jag. biggrin.gif

pejori
går under namnet "svärmors bandrosett" ibland kallas dom också för svärmors kudde laugh.gif rolleyes.gif
tålig växst som sköts som en svärmors tunga.torka ordentligt mellan vattningarna. tål i princip att stå var som helst rolleyes.gif
Cassiopeia
*hehe* Det var ju passande för min f.d. sambo tog växterna från sin mamma så det är ju min f.d. svärmors bandrosetter dårå... *s*
Jo, jag har märkt att de är tåliga *gillar*, de växer bara bättre ju mer jag misshandlar dem hehehe. Kul att veta vad de heter, tack.
Fenja
Tvåan skulle kunna vara någon sorts Aloe kanske... ingen som vet?
Mvh
Fenja
lolo
Jag är inne på Fenjas linje, visst är det en aloeväxt! Exakt vilken sort kan jag däremot inte svara på. tongue.gif
pejori
tror det är en agave wub.gif wub.gif
solan_2
Hej!
Tror att blomma nr 1 även kallas tännstickskaktus, det blir små gula blommor på den om man har tur unsure.gif
Cassiopeia
Glasörts- eller tändstickskaktus...?
Mammas har aldrig blommat (när jag har sett det i alla fall) så jag vet inte vad det är för färg på blommorna.

Agave, är den en slags Aloe? *förvirrad*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon