Solvig Meijer
Vi står i begrepp att göra äppelvin och det skulle var intressant att smaksätta med muskatell. Är det någon här som vet hur man gör? Vilken del av växten, hur mycket man ska använda och när det ska tillsättas o.s.v.?
MadeleineB
Hej!
Jag har tyvärr inget tips på hur du smaksätter vin med muskatellsalvia. Men när du tänker på muskatell, är det inte vin gjort på muscatdruvan du har i bakhuvudet då? Den gör man söta vita viner av, och en del torra vita lantviner också. Det finns också viner som kallas muscatell. Bara en undring...
Hälsningar
MadeleineB
Solvig Meijer
Hejsan!

Det jag är ute efter är att få den där fina muscat-smaken men eftersom vi inte har druvor att göra vin av så hade jag tänkt använda muskatell-salvian som krydda. Den har använts sedan gammalt att smaksätta vin med men tyvärr har jag inget recept på detta. Vi får prova oss fram.
För övrigt kan jag rekomendera odling av muskatellsalvia. En fantastisk växt enligt mitt förmenande. Egentligen är den tvåårig men dom frön som legat ute i vinter grodde tidigt i våras och blommade redan i år.

Häslningar
Solvig
Tesa
Har läst nånstans att det är bladen man använder..men det är allt jag vet.... unsure.gif
Har flera jättestora bladrosetter ute och ser med förväntan fram emot kommande års blomning.... wub.gif
Solvig Meijer
Då har du verkligen något att se fram emot! Sen behöver du nog inte så flera gånger för dom fröar av sig rätt duktigt men är lätta att plocka bort om det blir för mycket.
ylle
Shenet

Kolla på shenet om du inte redan gjort det. Fast jag kan inte hitta där heller om det är bladen man ska använda. Men det står recept på eterisk olja etc.
Att slänga i lite blad kan väl aldrig vara fel...
MadeleineB
Hej igen! Då så, då var det smaksättning du var ute efter. Ville bara kolla.

Då brukar man göra så här, när man smaksätter vin med örter: man stoppar ner några färska blad, eller en eller ett par hela kvistar (jag vet inte hur stora kärl du förvarar vinet i) i vinet, försluter och låter det stå några dagar och dra - ibland någon vecka.

Pröva dig fram - smaka av litet alltså (mmmm..........en del av vintillverkningens tjusning...)

När du tycker smaken är OK, så tar du bara upp bladen/kvistarna och försluter igen.

Hälsningar
MadeleineB
Solvig Meijer
Tack för era svar. Då är det bara att sätta igång!
Jag ska berätta sen hur det gick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon