Jag har köpt en röd-grön frukt (storlek som en citron) med en liten etikett "Red Dragon North Vietnam". Inte särskilt god men inuti fanns mängder med små frön. Jag kollade på Google i bild och hittade en vacker karminröd blomma, Asarina, som beskrevs som en hängande växt. Nu satte jag mej och pillade ut fröna och tog bort fruktköttet och torkade dom och nu undrar jag: är det någon som sått eller vet något om växten? På nätet har jag sett att frö finns att köpa från Canada men jag hittar inga odlingsråd.
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2003, 20:32
Rödgrön frukt stor som citron låter inte som Asarina. Har odlat Asarina purpusii´Victoria falls´ (frö från Thompson & Morgan) och frökapslarna var bara någon centimeter stor. Det var definitivt ingenting man åt. Ganska lättodlad jag petade bara ner fröna i krukor inomhus i februari-mars. Satte mycket frön. Asarina purpusii´Victoria falls´
Den rödgröna citronstora frukten kan det ha varit någon Pithaya som är en kaktusfrukt.
Sylvia
20-02-2003, 21:22
"Red Dragon" (=Röda Draken) är ett mycket vanligt varumärke på en massa olika varor i Sydostasien, kommer från täcknamnet på USA:s militära operationer där. Så jag tror nog att det kan vara som Åsa säger, men kolla min exotiska frukter-artikel på Odla efter frukten!!
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2003, 21:46
Titta även i frukt och gröntfrämjandets databas över frukter ifall det inte är Pithaya, medans denna bra databas fortfarande finns.
Läste i senaste nummret av Viola att Frukt och gröntfrämjandet kommer att avveckla sin verksamhet nu när ICA dragit sig ur.
Gunvor Nilsson
20-02-2003, 22:02
Ja visst är det en Pithaya! Där ser man, vilket mörker man skulle leva i om man inte hade detta forum! Tack Åsa och Sylvia! Nu återstår vad som blir när jag försöker så några av mina milioner frön jag lyckades pilla ut och som jag skall försöka få att gro. (Jag börjar känna mej som en Abborrmaster!)
Eva i Skåne
21-02-2003, 17:39
CITAT (Gunvor Nilsson @ 20-02-2003, 22:02)
(Jag börjar känna mej som en Abborrmaster!)
Ha ha ha Vad jag skrattade åt dessa ord. Inte av elakhet, för visst är det bra att vara frågvis. Vi har alla varit nybörjare, men visst är Simons frågor många
Alpiner i Halmstad
22-02-2003, 13:41
Asarina procumbens. Vanligen kallad varggap frösår sig själv och flyttar runt på de torraste platserna i stenpartierna hos oss. Plantorna övervintrar också om den står torrt. Bild i album :Aktuellt. M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.